- Mark24 december 2018 om 15:53
Beste,
Uit bloedanalyse is gebleken dat ik met 40 mg Citalopram tegen het minimum aanzit mbt afgifte ah lichaam en met spiegel.
Ik merkte wel al vaak dat ik soms zo in een dal terecht kon komen en t heel zwaar was daar weer uit te komen…
Nu heb ik in overleg met arts 10 mg verhoogd. Ik heb vanaf jongs af aan al last van ansgten, dwang en paniek.
Hoe is t “poopout” effect hierin? Betekent dit dat ik in de toekomst vaker moet veranderen of neemt mijn lichaam t gewoon niet zo goed op…Ik was eerlijk gezegd laatste jaren ook niet zo zorgvuldig mbt alcohol en koffie…Mijn lichaam reageert gevoelig op stoffen.
mvg
Mark
11 reactiesReageren_87_25 december 2018 om 04:29Het enige wat ik ‘weet’ is dat volgens mij 60 mg de maximum dosis is. Je zult dan kunnen overgaan naar een ander antidepressivum.
ReagerenCatootje25 december 2018 om 07:50Koffie maar zeker alcohol kan je lichaam ontregelen. Alcohol zorgt door de snelle suikers voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Vooral overmatig alcoholgebruik zorgt voor verliezen aan vitaminen en mineralen. Ook zorgt alcohol voor afbraakproducten en voor verminderde enzymcapaciteit. Medicijnen zorgen voor verliezen aan vitaminen en mineralen. Antidepressiva en sommige andere medicijnen zorgen ook voor een verminderde aanmaak van melatonine. Ook doen ze niets aan oorzaken.
Lijkt me beter om wat te doen aan het bijsturen van je lichaam met volwaardige voeding en wat voedingssupplementen. Eventuele medicatie in overleg met arts.
ReagerenMark25 december 2018 om 20:42Ik heb wat verhoogd ook omdat mn bloedwaarde van citalopram laag was (richting minimum) en ik vaak terugviel…Het alcoholgebruik ga ik zeker minimaliseren tot vrijwel niks. De koffie zal ik ook veel minder gebruiken…
ReagerenMark25 december 2018 om 20:44Het overstappen naar een ander medicijn zou zomaar kunnen?
Reageren_87_26 december 2018 om 03:15Altijd in overleg met je arts. Maar nog beter lijkt mij inderdaad om je leefstijl aan te passen. Misschien lukt het je dan wel om je medicijnen in overleg geheel te staken. Wel uitsluitenderwijs!
Reageren_87_26 december 2018 om 03:17Het zit echt in de levenstijl. Ik ben dankzij aanpassing hiervan, ook kunnen stoppen met medicatiegebruik.
ReagerenMark26 december 2018 om 08:06Wat heb je dan veranderd?
Reageren_87_26 december 2018 om 10:58Tijdens afbouw heb ik mijn gehele ritme veranderd. In die zin dat ik extra voedingsstoffen tot me nam, waarvan mijn lichaam te kort kwam. Denk aan, veel vers fruit, noten, zaden en omega 3. Structureel veel bewegen in de buitenlucht, denk aan lopen en fietsen. Alle nare gevoelens toe laten en ook de ontwenning gewoon op je laten afkomen. Vlak na de afbouw ben ik me gaan richten op ’t zoeken naar een beter passende baan die veel onderdeel uitmaakt van structuur. Ook heb ik de lat in mijn privé leven flink lager gelegd en bepaalde zaken opgelost. Mijn leven is nu een stuk eenvoudiger. Dat is even wennen geweest, maar inmiddels ben ik er zeer content mee.
ReagerenMark26 december 2018 om 14:17Dat is heel anders dan idd. Maar ik heb niet zo n hele slechte levenstijl. Eet en drink gezond…behalve de alcohol en koffie…Sport regelmatig en loop hard. Mn werk is leuk en uit bloedanalyse blijkt dat er geen afwijkingen zijn in vitamines of mineralen…Ms kan ik wel wat extra nemen natuurlijk…de alcohol laten staan en de koffie minimaliseren…Ben vaker afgebouwd (nooit goed overigens , mr wel met psychiater) Maar mn klachten heb ik al jaren als kind al…Ben wel blij dat er iets is waardoor ik als mens een fijner leven heb. (meeste van de tijd)
Reageren_87_27 december 2018 om 17:26Mijn leven had er vast anders uitgezien met Efexor. Misschien zelfs fijner. Maar mijn onderbuik gevoel klopte niet. Ik heb het in totaal maar 10 maanden gebruikt ( inclusief afbouw). Ben langer bezig geweest met afbouwen, dan dat ik op standaard dosis gebruikte.
Reageren_87_27 december 2018 om 17:32Efexor bestaat uit kleine bolletjes in capsule. Ik haalde iedere 2 weken tien korrels meer eruit. Echt een priegel werk. Geloof me, het is net of de duivel in je zit. Mijn lief verliet me in die tijd. Maar ik bleef vastberaden. Mixed feelings nu. Maar ik wil geen psychoactive stof in mijn lijf. Daar deed ik het voor, en om mezelf over mijn angsten heen te helpen, door ze juist recht in de ogen te kijken.
Reageren