- Anoniem9 augustus 2018 om 13:52
Hoi iedereen,
Ik slik ongeveer een jaar citalopram 10 mg, en begin dit nu af te bouwen. Ik vroeg me af of anderen ervaring hebben met deze AD en hoelang het duurde voordat het ‘gevoel’ weer terug kwam. Ik moet veel moeite doen om opgewonden te raken, klaarkomen gaat dan op zich wel maar zou graag weer de oude willen zijn.
Ik kwam er laat achter dat deze bijwerking bij sommige mensen blijvend zijn, en weet me dus geen raad op het moment.
Ik hoor graag jullie ervaring
8 reactiesReagerenCatootje9 augustus 2018 om 15:05SSRI’s remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen, waaronder Q10, magnesium en vitamine B. Bij het afbouwen/stoppen kan je dit soort ontregelingen extra voelen. Naderhand herstelt het zich niet zomaar vanzelf. Een tekort aan melatonine kan verstorend werken op andere hormonen. Je kan je lichaam helpen met de juiste voedingsstoffen die de aanmaak van melatonine verbeteren, zoals tryptofaan.
Reageren_87_9 augustus 2018 om 23:54Wanneer uiteindelijk ‘gevoel’ weer terugkeert is moeilijk te zeggen. Ik omschrijf het als ‘in contact staan met jezelf’. Uiteindelijk zal dit gebeuren. Hang er geen tijdslimiet aan vast, zou ik zeggen. Het afbouwen van een AD is al een dappere keuze an zich. Een voordeel in dit geval is, dat je de medicatie niet al te lang hebt geslikt.
Belangrijk is het om tijdens de afbouw je aan bepaalde voedingsvoorschriften te houden. Je kunt hierover genoeg vinden op dokter.nl.
ReagerenAnoniem10 augustus 2018 om 21:20Bedankt voor de reacties, waar precies kan ik die voedingsvoorschriften vinden?
Reageren_87_11 augustus 2018 om 08:06Het zijn niet specifiek voorschriften, alhoewel ik aan een programma heb deelgenomen wat me adviseerde om mezelf aan bepaalde voorschriften te houden. Veel water drinken, eet veel fruit, ik koos voor kiwi’s, bananen zijn een must. Gebruik lijnzaad voor het opnieuw in evenwicht brengen in de darmen, walnoten, die goed zijn voor de neurotransmitters. Maak dit aan met yoghurt, en maak er een shake van. Daarnaast is het verstandig om voldoende te bewegen. Je hoeft niet specifiek hard te gaan sporten, maar de buitenlucht opzoeken is belangrijk. Mocht je last hebben van schokjes in ’t hoofd, neem dan omega 3 capsules Mor EPA Platinum (2 a 3 stuks per dag). Voor ontspanning kun je tevens Magnesium slikken in hogere dosering (max 300- 400 mg per dag)
Reageren_87_11 augustus 2018 om 08:14Het vervelende van het gebruik en het afbouwen van Antidepressiva is, dat er bar weinig bekent over is. En daarbij dat ieder individu er anders op reageert. Ik zelf heb een zware strijd moeten leveren, terwijl iemand anders er misschien met niet al te veel kleerscheuren vanaf komt.
ReagerenAnoniem12 augustus 2018 om 09:56Bedankt _87_,
Zou ik je ook mogen vragen of je er zelf wat aan overgehouden hebt na het stoppen?
Reageren_87_12 augustus 2018 om 20:38Eigenlijk heb ik er niks aan overgehouden. ik heb overigens afgebouwd met efexor. deze staat bekend om het antidepressivum met de vele ontwenningsverschijnselen. de periode was echt een bikkel tijd. Het Is Me denk ik gelukt doordat ik ervoor koos om alle verschijnselen toe te laten en zo dus ook de angst ervoor te overwinnen. Nu, sta ik dichter bij mezelf dan ooit. Helaas ben ik wel een heel waardevol contact uit die tijd verloren. Dat is denk ik hetgeen, wat nog steeds af en toe knaagd. Ik werd ontiegelijk dwangmatig. Daarnaast heb ik nog een tijdje een licht verhoogde bloeddruk gehad. Maar deze is nu weer normaal.
Reageren_87_12 augustus 2018 om 20:50Ik zat overigens verpakt onder 3 maal daags 10 mg oxazepam en 75 mg efexor. Eerst de oxazepam eraf, daarna, korrel voor korrel de efexor. Ik was in paniek geraakt nadat ik in 2 uur tijd van medici eerst hoorde dat ik een hartinfarct gehad had en vervolgens weer niet. Dat kon ik niet relativeren en raakte behoorlijk in paniek. Daar wist de arts wel raad mee, zullen we maar zeggen.
Reageren