Zoeken Vraag het forum

Andere ontlasting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mara

Hallo,
    Ik heb sinds april last van andere ontlasting. Het begon met een week diarree. Alle kleuren gehad in die week en gepaard gaande met veel slijm. Na 2 weken verbeterde dit, maar mijn ontlasting bleef brijachtig. Een kweek op bacteriën leverde niks op. Toen ik deze uitslag ontving was mijn ontlasting weer zo goed als normaal. Wel steeds lichtbruin van kleur. Dit ging 2/3 weken goed, daarna weer brijachtig. En zo ben ik al 3 maanden bezig met deze wisselende ontlasting. Het opvallende is dat ik er alleen ’s ochtends last van heb. Zodra ik mijn ogen open doe begint het gerommel on mojn darmen, winderigheid en dan plots die onhoudbare aandrang. Als ik naar de wc ben geweest heb ik verder heel de dag geen last meer. Omdat ik weet dat ik ’s morgens weer moet en bang ben om weer zo’n brij te hebben, maakt mij erg nerveus als ik wakker wordt. Ik heb verder geen bloed in mijn ontlasting en de kleur is meestal als pindakaas. Ik ben al bij een internist geweest en die denkt aan pds. Maar dit gaat meestal gepaard met buikpijn. Ik heb alleen lichte krampen als ik aandrang heb en hoef maar 1x per dag. Volgende maand terug nr de internist en vraag ik om een darmonderzoek, mr hoop dat iemand soortgelijke klachten herkent.

Groetjes Mara (34 jaar)

7 reacties
    Reageren
    Mara

Oh wil er nog bij vermelden dat ik in januari van dit jaar maar liefst 4 verschillende antibioticakuren heb gehad vanwege een steeds terugkerende amandelontsteking. De huisarts en internist zeggen dat dat mijn veranderde stoelgang hier niets mee te maken heeft. Omdat er 2 maanden tussen zit na het beëindigen van de kuren en de diarree. Zijn er mensen die na een antibioticakuur iets aan de darmen hebben overgehouden. Pds of colitis/enteritis bv.?

Reageren
    Anoniem

Een veranderde ontlasting is een bekende bijwerking van sommige antibiotica!

Reageren
    brenda a

slik even een kuurtje probiotica, de antibiotica doden nml ook de goede darmbacterieen.
    succes, Brenda

Reageren
    Dennis

Beste Mara,

Ik las je bericht en hierbij mijn reactie.

Ik (32) heb zelf al ruim 20 jaar de ziekte van Crohn.

Diarree is een veel voorkomende reactie van het gebruik van antibiotica. Normaal gesproken herstelt je darm binnen een paar dagen maar soms kan dat wel tot 2 maanden duren. Het feit dat je ook slijm bij je ontlasting hebt ‘KAN’ wijzen op een lichte ontsteking. Ik ben geen arts maar een ervaringsdeskundige. Het omstaan van colitis of crohn is niet eenduidig. Vaak verscholen in een genetisch pakket, dat door tig redenen ‘geactiveerd’ kan worden.

Veel gehoorde zijn:
    – Inentingen (kinderziekten)
    – Stress
    – Overdadig en verkeerd eten (vet, suiker en koolhydraten)
    – Rauw vlees
    – Antibiotica

Eigenlijk alles wat je immuunsysteem kan prikkelen / activeren. Een arts zal wellicht andere antwoorden gegeven maar dit is mijn persoonlijke ervaring.

Mijn advies:
    Luister goed naar je lichaam. Probeer te achterhalen welke voedingsproducten geen of weinig klachten geven. Dubbelvoudige (suiker) en complexe koolhydraten (brood, pasta en rijst etc.) vergen veel enzymenen bij het verteren. De reststoffen (bacteriën)kunnen dan bij een disbalans voor darmklachten zorgen. Verder zijn zuivel (melk, Yoghurt) vaak ook boosdoeners. Probeer daarom wat meer groente, vis en licht verteerbaar vlees te eten. Persoonlijk reageer ik goed op eieren (gerechten) en vegetarische producten. Verder zou ik zeker een darm onderzoek aanvragen als de klachten aanhouden maar houdt er rekening mee dat de meeste artsen erg gefixeerd zijn op medicatie en minder op aangepaste voeding.

Ik hoop dat je wat met mijn advies kan.

Groet,

Dennis.

Reageren
    Mara

Ik heb inmiddels een coloscopie ondergaan. Tijdens het onderzoek hadden ze het over ontstekingen en hoorde de term “colitis ulcerosa”. Er zijn biopten afgenomen en daarvan krijg ik volgende week de uitslag. Het ziet er naar uit dat dit een afscheidscadeautje is van alle antibioticakuren. Mijn huisarts heeft mij nooit gewezen op het feit dat er darmproblemen zouden kunnen ontstaan. Of probiotica aanbevolen. Na 4 kuren (!) Tijdens de kuren heb ik overigens nooit last gehad van diarree. Ik baal wel van het idee dat ik altijd gezond ben geweest en nu opgescheept zit met een chronische darmziekte door de antibiotica. Ik wacht de definitieve uitslag even af.

Reageren
    Heleen

Hallo Mara;

Ik heb kortgeleden een anti biotica kuur gehad voor 5 dagen. Ik kreeg meteen de eerste dag andere ontlasting en dit bleef ook na de kuur lang aanhouden. Van de huisarts kuurtje gekregen om de darmflora te herstellen. Dit leek even te werken maar na 6 weken weer terugval naar ontlasting als na de kuur. Vaak hoor ik dat de klachten na een kuur pas weken later nog op kunnen treden dus het kan bij u ook zo zijn. Ook ik heb een enorm gerommel in de darmen en ben bang voor elk toiletbezoek. En dat heeft enorme inpact op mijn leven. Ik krijg nu ook med voor pds maar die helpen niet. Pds kan ook ontstaan na een kuur antibiotica. Ik was gezond voor ik de kuur slikte die ik helemaal niet had mogen krijgen. Nu ben ik geestelijk een wrak na 8 weken ellende en afzien en het leven is voor mij niet leuk meer zo!

Reageren
    marika

ik heb 3 maande langen breierig ontlasting en last van mijn maag en slikproblemen

heb een edocopie gedaan maag/ slokdarm was voor het onderzoek ziek

Arts het mij een kuurtje gegeven en maagzuurbeschermers deze kunnen de uitslagen van het onderzoek en het onderzoek van ontslasting beinvloeden  niemand heeft mij hiervan op de hoogte gebracht.

Dus nu weer opnieuw beide onderzoeken uitvoeren kwam hier achter via het ziekenhuis van belgie.

Reageren
Reageer op: Andere ontlasting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.