- AC20 juli 2026 om 14:24
Mijn stoelgang (ik ga 1 keer ’s morgens na ontbijt) is altijd één grote berg ontlasting, een soort brij of pap. Ik zie geen bloed. Heb in 2024 een coloscopie (preventief) gedaan die normaal was. Zou er amper twee jaar later al sprake kunnen zijn van een poliep of tumor die dit veroorzaakt? Bloed onderzoek in april bij huisarts was normaal. Kamp momenteel wel met erytheem rond anus waarvoor dermatoloog mij een behandeling heeft voorgeschreven. Dank u.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
20 juli 2026 om 16:12Statistiek rond het wel/ niet vinden van poliepen (al dan niet met laag of hoog risico) heeft geleid tot een consensus voor de MDL artsen:
Bij normale coloscopie (van goede kwaliteit):geen surveillance coloscopie geindiceerd (het risico op colorectaal catcinoom is gedurende ten minste 10 jaar zeer laag), tenzij er nieuwe (alarm-) symptomen ontstaan.
Verricht een surveillance coloscopie 3 jaar nadat er een hoog-risico profiel is gedetecteerd tijdens een surveillance coloscopie.
Verricht een surveillance coloscopie 5 jaar na een surveillance coloscopie wanneer er in de vorige coloscopie een hoog-risico profiel is gedetecteerd maar er nu geen hoog-risico profiel meer wordt gedetecteerd.
Verricht een surveillance coloscopie na 10 jaar wanneer er bij twee opeenvolgende surveillance coloscopieen een laag-risico profiel is gedetecteerd.Staak coloscopie surveillance op de leeftijd van 80 jaar of eerder afhankelijk van de aanwezige co-morbiditeit of (de daarmee) beperkte levensverwachting.
Reageren
Staak surveillance na drie opeenvolgende surveillance coloscopieën zonder hoog-risico profiel.