Zoeken Vraag het forum

Ontlasting brijachtig

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • AC

Mijn stoelgang (ik ga 1 keer ’s morgens na ontbijt) is altijd één grote berg ontlasting, een soort brij of pap. Ik zie geen bloed. Heb in 2024 een coloscopie (preventief) gedaan die normaal was. Zou er amper twee jaar later al sprake kunnen zijn van een poliep of tumor die dit veroorzaakt? Bloed onderzoek in april bij huisarts was normaal. Kamp momenteel wel met erytheem rond anus waarvoor dermatoloog mij een behandeling heeft voorgeschreven. Dank u.

1 reactie
    Reageren
    Peter (huisarts)

Statistiek rond het wel/ niet vinden van poliepen (al dan niet met laag of hoog risico) heeft geleid tot een consensus voor de MDL artsen:

Bij normale coloscopie (van goede kwaliteit):geen surveillance coloscopie geindiceerd (het risico op colorectaal catcinoom is gedurende ten minste 10 jaar zeer laag), tenzij er nieuwe (alarm-) symptomen ontstaan.

Verricht een surveillance coloscopie 3 jaar nadat er een hoog-risico profiel is gedetecteerd tijdens een surveillance coloscopie.
    Verricht een surveillance coloscopie 5 jaar na een surveillance coloscopie wanneer er in de vorige coloscopie een hoog-risico profiel is gedetecteerd maar er nu geen hoog-risico profiel meer wordt gedetecteerd.
    Verricht een surveillance coloscopie na 10 jaar wanneer er bij twee opeenvolgende surveillance coloscopieen een laag-risico profiel is gedetecteerd.

Staak coloscopie surveillance op de leeftijd van 80 jaar of eerder afhankelijk van de aanwezige co-morbiditeit of (de daarmee) beperkte levensverwachting.
    Staak surveillance na drie opeenvolgende surveillance coloscopieën zonder hoog-risico profiel.

Reageren
Reageer op: Ontlasting brijachtig
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.