- Gerrit1 april 2025 om 09:51
Goedendag,
Mijn ontlasting is de laatste tijd een stuk lichter van kleur en wisselt veel van structuur.
Is de ontlasting op de foto een normale kleur?Groet
12 reactiesReagerenGerrit1 april 2025 om 10:03nu met bijlage
ReagerenJohn (moderator)
1 april 2025 om 11:51Het lichtbruin. Dat kan een gevolg zijn van wat je eet en drinkt. Als je verder geen klachten hebt zal er ook niks aan de hand zijn
ReagerenGerrit1 april 2025 om 12:31Heb al een tijdje buikklachten, voornamelijk rechts naast mijn navel.
Ontlasting en bloed al laten checken, geen bijzonderheden daarin te zien, behalve licht verhoogde Alat van 66.Probeer een verklaring te vinden voor de buikpijn en wisselende ontlasting en lichtere kleur.
Jullie een idee?
ReagerenJohn (moderator)
1 april 2025 om 12:36Eet je gezond? Nooit last van obstipatie? Gebruik je medicijnen, alcohol of drugs? Heb je overgewicht?
ReagerenGerrit1 april 2025 om 13:02Door de buikklachten heel erg gaan opletten op mijn voeding, nu zo’n 2 weken intensief.
Eet volkoren brood, vermijdt vette dingen een beetje en eet meer fruit, zoals appel en peer.
Daarnaast meer water gaan drinken en geen frisdranken meer, dronk veel cola zero.Heb overgewicht, ben 1,84 en weeg nu 100 kg, ik kom van de 105 af, die 5 kg ben ik afgevallen in de afgelopen 2,5 week sinds ik op voeding let.
ReagerenJohn (moderator)
1 april 2025 om 13:16En medicijnen, alcohol of drugs?
ReagerenGerrit1 april 2025 om 13:26Ik gebruik verder helemaal niets.
Afgelopen week wel metarelax geslikt om wat meer te ontspannen.
Daarvoor alleen wel eens excedrin bij hoofdpijn, vaak na alcohol drinken, kon al na 1 a 2 glazen enorme hoofdpijn krijgen.
Heb nu al een maand geen alcohol gedronken, dit dronk ook sws niet vaak, 1 keer per weken, maar dan kan het wel hard gaan.
ReagerenJohn (moderator)
1 april 2025 om 14:14Omdat je voeding toch hebt aangepast en gestopt bent met frisdrank, kan dat de reden zijn voor de kleur van de ontlasting.
Reageren
Je bent bij de huisarts geweest. Heeft die ook naar je buik gekeken?gerrit1 april 2025 om 15:55Ja die heeft destijds gevoeld, 1 keer kort gedaan met een beetje drukken en kloppen.
Buikpijn concentreert zich rond mijn litteken van blindedarm operatie en ongeveer 5 cm omhoog.Kan dit oude litteken ook buikpijnklachten geven?
De kleur hou ik in de gaten, wellicht door meer vezels.Doordat de onstekingswaarden allemaal laag waren, HB ook goed en geen bloed in ontlasting maakte ze zich geen zorgen om grote dingen.
Reageren
Dat stelt deels gerust, behalve dat de pijn er wel is die heel erg geconcentreerd is op 1 plek.
Ik lees over PDS, daar past het ook bij en ik ben wel stress gevoelig ook, maar kan zich dit op 1 vaste plek uiten?John (moderator)
1 april 2025 om 16:39Het litteken zou wel klachten kunnen geven maar geen buikpijn. Je klachten zitten aan het begin van ede dikke darm. Vraag de huisarts of er een echo gemaakt kan worden of vraag een verwijzing naar de MDL arts
ReagerenGerrit1 april 2025 om 20:06Dank je voor je advies.
Reageren
De dokter doet het af dat er niets is, omdat waarden goed zijn, ik ben/was bang voor kanker, maar zij geeft aan dat ze geen reden kan bedenken om daaraan te denken.
Dit op basis van bloeduitslagen en ontlastinguitslagen. In ontlasting gaf ze aan naar een bepaald eiwit te hebben gekeken en die zou normaal wel wat afwijken, maar die was eerder aan de lage kant. Soms moet je het er maar meedoen, maar ik weet niet of je zo makkelijk dingen kan uitsluiten, misschien moet ik daar maar gewoon in meegaan, dat zijn soms lastige zaken als leek om te accepteren.John (moderator)
1 april 2025 om 20:56Er is idd geen reden om aan kanker te denken.
Reageren