15-11-2024 heb ik een proctoscopie gehad met RBL omdat ik last had van
een of meerdere aambeien die naar buiten kwamen. Dit was de 3e RBL maar
ook gelijk de meest pijnlijke, en volgens mijn vrouw werd er in vergelijking
met eerdere keren ook meer bloed afgezogen dan voorheen. Ook begreep ik dat de
aambeien zo dicht mogelijk waren afgeklemd. Ik kreeg al best gauw klachten die ik
niet eerder had ervaren, maar zag dit als een onderdeel van herstel. Alleen merkte ik
dat bepaalde klachten bleven. Dus ik had eerder contact gezocht met de chirurg omdat ik me best zorgen maakte, maar mijn klachten werden aangemerkt als herstel en dat ik de afspraak
met de behandelend chirurg even af moest wachten en het daar verder mee moest bespreken.
Van die kreeg ik het advies voor Bekkenbodemoefeningen via de fysio voor het slijm beter binnen te kunnen houden( best bijzonder advies aangezien ik nooit eerder dat slijm heb gehad.
En de rest wuifde hij weg als dat het geen complicatie kon zijn van de Proctoscopie of RBL.
Ik ben geen Arts maar als ik een ingreep in de Endeldarm krijg en vlak daarna klachten krijg in de Endeldarm en uitstraling vandaar die ik nooit eerder heb gehad, dat er dan word gezegd
van kan niet van die ingreep komen? Vervolgens heb ik na heen en weer gewijs en weg gewuif maar contact gezocht met de huisarts en die verwees mij door voor een Colonoscopie. Wat ik ook best dubbel vond, want heb klachten in de Endeldarm en word doorverwezen voor een onderzoek van de dikke darm. Ook is de wachttijd hiervoor in het Rijnstate minimaal 6 maanden, en dan is dat in eerste instantie nog eerst puur een consult en niet eens de Colonoscopie zelf. Dus had nagevraagd waarom de wachttijd zolang was, en toen kreeg ik te horen dat de Arts de cliënten indeelt op basis van de ernst van hun klachten, en daarom was bij mij de wachttijd zolang. Vond dit best zorgwekkend gezien de ernst van mijn klachten
omdat er best diverse oorzaken zouden kunnen zijn die vrij ernstig zijn. En ik ook gewoon heel bang ben dat de klachten blijvend zullen zijn omdat er te laat naar gekeken is. Ook heb ik
met de chirurg gesproken over of het evt een optie zou zijn om hem nog een keer te laten kijken doormiddel van een Proctoscopie omdat het toch de endeldarm betrof. Hij raadde mij dit af en adviseerde mijn om de Colonoscopie af te wachten. Wat ik bijzonder vond gezien de streek van mijn klachten, en dat hij niet eens de moeite wilde nemen om überhaupt fysiek te kijken of er inderdaad geen complicatie kan zijn van de Proctoscopie of RBL. Want als
leek gedacht misschien is er sprake van littekenweefsel, of misschien is een bandje toch niet los gekomen of misschien te vroeg waardoor er een aambei nog zou kunnen zitten half. Dat andere aambeien deze klachten zouden kunnen veroorzaken lijkt mij wel bijzonder aangezien de Chirurg aangaf na de laatste behandeling dat als deze aambeien weg zou zijn ik nog maar Graad 1 zou hebben. Mijn klachten zouden in het extreemste geval ook kunnen wijzen op een endeldarmverzakking maar daar is zelf geen noodzaak voor. Er is bloed en Feces onderzoek gedaan en daar kwam niks uit, maar er word dus niet verder gekeken en puur geopperd op een Colonoscopie.Nu in afwachting voor de Colonoscopie, (Wachttijd +/- 3 maanden
Beschrijving van de klachten na de Proctoscopie met RBL
1. Anale klachten
o Verslapt gevoel in de anus
o Kloppend en zeurend en tintelend gevoel in de anus en endeldarm
o Drukkend gevoel vanuit de endeldarm op de binnenkant van de anus
o Slijmverlies na de ontlasting en later op de dag
o Bij veel activiteit ook regelmatig korte scherpe steken in mijn endeldarm vergelijkbaar met het gevoel van de RBL
o Ook vaak het gevoel dat ik een enorme wind moet laten, maar uiteindelijk komt er dan maar een heel klein windje uit
o Ook het gevoel als of er losse huidflapjes zitten in mijn uhm anus, heb dit gevoel eigenlijk al vlak na de Proctoscopie heel duidelijk en dit kunnen eigenlijk geen aambeien zijn want volgens de Chirurg zou ik hoogstens nog Graad 1 kunnen hebben
o Naar mate de dag volgt en ik meer heb gegeten en gedronken neemt
het gevoel van valse aandrang ook meer toe.(Na bijv plassen neemt het wel
weer iets af) Straalt ook vaan uit naar het deel tussen mijn anus en stuitje in.
2. Buikklachten
o Pijn in de onderbuik met verergering na, stilstaan(afwassen) zitten of tillen
o Rugpijn, met name na de stoelgang vaak gelijktijdig met de buikklachten.
o Gemeenschap/Ejaculatie pijnlijk.
o Bij het opstaan stijf en belabberd gevoel in de onderbuik streek en na een korte wandeling is dit al een stukje minder.
3. Neurologische klachten
o Brandend gevoel in de bovenbenen
4. Overige kenmerken
o Stoelgang verloopt soepel (geen obstipatie of diarree gemeld)
o Geen bloedverlies
o Klachten(Rug,Benen) treden met name op ná de stoelgang
na bijv afvegen vlak erna buikpijn
o Extreme vermoeidheid
o Prikkelbaarheid
o Neerslachtige stemming
o Vaak ook het gevoel na veel activiteit alsof je koortsig/beroerd word alleen zonder verhoging van temperatuur
Of kijk zelf in welk ziekenhuis de wachttijden voor de onderzoeken het kortst zijn en vraag daar een verwijzing naar toe.
Want het zal elders echt wel sneller kunnen dan die 6 maanden.
Daarnaast zou ik toch ook naar een bekkenbodemfysio gaan, want een deel van je klachten kunnen daar toch vandaan komen.