Zoeken Vraag het forum

Diverticulitis, en nu?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ivonne

Al maanden last van buikpijn, 6 keer per dag naar het toilet. 2 maanden geleden bloeding gehad. Vorige week had ik een coloscopie, en ondanks het roesje is er gestopt vanwege de pijn. Hierna een CT-scan gehad. Vandaag via een assistente de uitslag gehad, daar zijn geen verdere enge dingen uitgekomen. Veel op internet gezocht, het moet eigenlijk vanzelf overgaan. Niet de uitstulpingen, de divertikels, maar wel de ontstekingen. De ene site zegt vezels, vezels vezels. Aan mij als vegetarier wel besteed, ik eet al jaren niets anders. De andere site zegt, niet prikkelen, geen vezels, zelfs de velletjes van pruimen afhalen. Nu, na 3 dagen witbrood, heb ik verstopping. Dus gebruik ik zakjes om de ontlasting soepel te houden (die had ik nog in huis). De arts die de coloscopy heeft gedaan, belt mij 22 augustus na zijn vakantie op. Maar in die tussentijd? Bewegen doe ik wel, maar wat houd ik nu als dieet aan? Ik heb hier inmiddels al 5, 6 maanden last van. ‘S nachts lig ik wakker van de pijn. Help…

3 reacties
    Reageren
    Suus

Ik zou het dieet aanhouden waar jij je het beste bij voelt.

Mijn vader heeft darmkanker gehad en daarna ook een aantal keer ontstekingen in de darm. Hij kreeg ook het advies om zoveel mogelijk zacht voedsel en o.a. witbrood te eten omdat dat “zacht” voor de darmen zou zijn. Hij kreeg dus ook constant verstoppingen en daardoor meer klachten. Zijn colonverpleegkundige raadde hem toen aan gewoon te eten waar hij zich goed bij voelt. En dat is dus ook heel veel vezels. Dat is je lichaam gewend. Zo lang je maar wel pittig gekruid voedsel vermijdt en andere dingen waarvan je waarschijnlijk zelf wel weet dat je er klachten van krijgt. Bij mijn vader zijn dat ook dingen als teveel koffie, te vet eten, alcohol. Hij gebruikt ook psylliumvezels om de ontlasting zacht te houden,dat is wel belangrijk en heeft wel altijd zakjes in huis, voor het geval hij “moeilijk kan gaan”.

Reageren
    John (moderator)

Toch nog maar even geduld hebben totdat de arts contact op gaat nemen of in de tussentijd naar de huisarts gaan en het daar bespreken

Reageren
    Ivonne

Ja, daar ziet het naar uit. Ik probeer nu maar de gulden middenweg te bewandelen. Dank voor de reacties. Ik laat nog van me horen zogauw ik het advies heb.

Reageren
Reageer op: Diverticulitis, en nu?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.