Zoeken Vraag het forum

Weinig tot geen aandrang ontlasting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • alias

Beste,

Ben een man van 32 jaar. ik heb sinds 2 weken een totale andere toilet gedrag.  Ik krijg bijna geen aandrang meer voor ontlasting. En als ik die krijg dan komt er meer lucht uit dan ontlasting zelf. ik moet nu ongeveer 24uur of langer wachten tot aandrang en wanneer dit het geval is komt er heel weinig, misschien in totaal een halve vinger zachte ontlasting, nooit hard. Ik begin me serieus zorgen te maken. Het voel echt als een blokkade ergens in me darm kanaal waardoor de stroming van ontlasting niet voort gezet kan worden. Ik voel ook dat het heel lang druk rondom mijn buik (navel) maar nooit groot gevoel van ontlasting in de endeldarm zodat ik sterke aandrang krijg. Nu staat er op internet mogelijke oorzaken bij paradoxale diarree (in super kleine hoeveelheid) of diarree als heel snel bij kanker en het gevoel dat er een blokkade lijkt in me darmen maakt een mogelijke tumor gevoel groter. Nu vind de huisart gezien mij leeftijd alleen geen aanleiding tot diepere onderzoek. Dit vind ik erg makkelijk gezegd en waarom heb ik dat gevoel wel en huisarts niet. Als ik dan vraag wat de oorzaak dan wel kan zijn, krijg je stress als antwoord. Dit maak ik voor het eerst mee en weet niet hoe ik ermee om moet gaan. Zelf kan ik ook geen verklaring vinden. Als je zoek ob obstipatie/verstopping dan moet last hebben van harde ontlasting en dit moet ook een oorzaak hebben. Bij mij is het juist: weinig aandrang, zachte ontlasting maar steeds zeer weinig ontlasting en dit na meer dan 24uur steeds. Terwijl ik voorgeen standaard elke ochtend grote portie ontlasting en mogelijk in de loop van de dag opnieuw.
    wie kan me helpen wat het kan zijn, moet ik me zorgen maken voor een mogelijke tumor?

27 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Toch obstipatie dus. Ga naar de huisarts die kan er iets voor voorschrijven

Reageren
    Alias.

Ik heb zakjes voor geschreven gekregen van huisartsepost, die hielpen niet. Vervolgens had ik van een familie bisocydil (bekunis) ofso iets gekregen. Daarmee heb ik 2 keer wel veel waterdunne ontlasting van gekregen, maar nooit harde stukjes erbij. Nu probeer ik zonder te kijken maar dan houd dit ritme aan. Meer buikpijn opgeblaas gevoel, dan aandrang naar toilet en als het eenmaal komt dan is het of lucht of een beetje diarree. zijn dit serieuze aanwijzingen voor een mogelijke tumor? En kan zoiets best wel lang aanhouden? Waar past dit het meest bij? Het lijkt echt alsof dit nog lang gaat aanhouden. Is een darmonderzoek hiervoor nodig ?

Reageren
    John (moderator)

Dat zijn geen aanwijzingen voor een tumor.
    Je had zakjes gekregen. Heb je je dan ook voldoende gedronken ( 2 liter water per dag) en verzelrijke voeding gebruikt

Reageren
    Alias..

ik heb de zakjes in totaal 4 stuks over 2 dagen gebruikt met ongeveer 1,5 liter water per dag. omdat ik geen resultaat kreeg en zoveel pijn had naar me zij en rug toe heb ik bysacodil genomen 2 tabletten. Ik kan 6uur later naar de toilet. Ik kon zo weer 2 dagen verder. Na 2 dagen weer opnieuw met bysacodil kunnen ontlasten (waterdun ontlasting) vervolgens was ik bang om bysacodil voort te zetten voor een mogelijke luie darm. Ik zit nu bijna 2 weken te wachten op verbetering, maar geen verbetering.
    is er een andere medicatie of behandeling die ik kan toepassen, want als ik het aan me eigen aandrang laat dan heb ik constant een opgeblaas gevoel en een minimale ontlasting na meer dan 24uur. Dat wederom niet voor opluchting zorgt.

Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat het dan toch verstandig is om daarmee naar de huisarts te gaan.

Reageren
    alias….

huisarts neemt mij niet serieus. ze denkt dat ik alleen bang ben van darm kanker, maar dat is niet helemaal waar. Ik kan alleen niet anders bedenken wat de aanleiding is dat het zo geblokkeerd is en niets voel voor aandrang van ontlasting, daarom dacht ik aan een tumor. Ik kan niet zo door met mijn klachten. Omdat mijn buik vol zit kon ik net geen avond eten op eten. Ik wacht op het moment dat ik weer kan ontlasten. Geen enkel signaal en met een signaal zal ik niet opluchten wederom. Ik ben gisteren verwezen naar mdl arts, die hebben pas plek eind januari.
    mijn doel is om zsm van dit probleem af te komen, leven is momenteel echt zuur geworden. Genieten kan ik niet, eetlust en eten kan ik niet. Ben nu al 3 kilo afgevallen waar gaat dit heen. over 2 weken krijg ik een zoontje en zelfs hiervan kan ik niet genieten.
    Ik snap niet wat ik mee maak en huisarts kan verder ook niets voor me betekenen.  Heeft u voor mij een anders advies? tot eind januari kan dit toch niet zo doorgaan zonder een hulpmiddel.

graag wil ik ook aangeven dat ik 3 jaar geleden darm onderzoek had. Hieruit was niet ernstigs gevonden wel 2 poliepen die ze hebben verwijderd. is zo een onderzoek van 3 jaar terug een garantie dat het nu ook geen ernstig geval zou zijn? ik had destijds darmonderdoek vanwege chronische darree maar wel verder met regelmaat en staandaard goed kunnen legen.

Reageren
    John (moderator)

Als er 3 jaar geleden een darmonderzoek is gedaan hoef je je daar geen zorgen over te maken. Heb je veel stress of spanningen?
    Je zou een klysma kunnen proberen. Coolex 133 ml. Gewoon te koop in de apotheek

Reageren
    alias……

ik heb jaren last van piekeren en stress, alleen heb ik nooit zo een reactie meegemaakt van me darmen.
    ongeveer 3 jaar krijg ik psychische hulp, dat heeft wel enigzins geholpen. verder hebben ze vermoeden van pds en uit bloedonderzoek kwam lactose intolerantie uit(3 jaar terug) Chronisch diarree en overmatig windjes laten heb ik zo zeker meer dan 12 jaar last van, laatste weken wer het windjes al minder en kam meer opboeren op de achtergrond tot dit heftige moment van 2 weken inmiddels. Ben bang dat ik hiermee langere tijd mee moet leven

bedankt voor uw advies en zal deze morgen bij de apotheek morgen halen.

Reageren
    John (moderator)

Als ik dit zo lees en dan bedenk dat er binnenkort een zoontje wordt geboren, dan is voor mij redelijk duidelijk waar de klachten dan vandaan komen. Angststoornis, PDS, lactose intollerantie en een heleboel spanningen

Reageren
    Alias……..

Bedankt voor uw geduld, begrip en snelle reacties. Ik moet dit dus herpakken op het mentale gebied. Dan ga ik dit meenemen naar het eerst volgende afspraak met mijn psycholoog.

Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat dit toch het belangrijkste aspect is. Daarnaast dan toch maar het klysma proberen om wat “ruimte” te krijgen. Wel goed de gebruiksaanwijzing lezen

Reageren
    tinus

ik loop al geriumte tijd dat ik geen aandrag heb om te ontlasten. Probeer ook af en toe een zakje maar helpt niet echt. Heb verder geen buikpijn en als ik moet ontlasten is het regelmatig een windje laten met een beetje ontlasting met wat slijm erbij. Ik heb ook waarschijnlijk een parasiet daar laat ik me op testen door ontlastingsonderzoek. Heb al een afspraak bij de mdl arts. Ik heb ook alle symptonen die bij een parasiet horen. Pffffffffff het maakt je leven niet fijn hierdoor. Loop al jaren met onverklaarbare klachten. Maar heb toch mijn klachten. Moeilijk hoor m dit allemaal op te lossen. Ik doe er van alles aan, loop hiervoor ook bij de psycholoog omdat men denkt dat ik een angststoornis heb oftewel een ziekteangststoornis. Ik geloof het niet. Kent iemand zich hierin?

Reageren
    Catootje

@tinus. Een natuurgenezer kan kijken naar het hele plaatje, dus voedingspatroon, darmflora enz en adviseren over voedingssupplementen. Beter psylliumvezels of Colon Clean gebruiken voor je darmen dan zakjes met kunstmatige vezels en kunstmatige zoetstoffen. Afhankelijk van de klachten kan soms een osteopaat ook wat betekenen. Eventuele parasieten kan ook te maken hebben met een verstoorder darmflora en verkeerde zuurtegraad.

Reageren
    PindA

weet je al wat er aan de hand was??

Reageren
Reageer op: Weinig tot geen aandrang ontlasting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.