Zoeken Vraag het forum

Opgeblazen/ spanningsgevoel in buik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • anoniem

Sinds een aantal weken heb ik een opgeblazen gevoel in m’n onderbuik, alsof mijn buik veel dikker is dan normaal. Ook heb ik soms een gevoel alsof er een band omheen zit, waardoor er ik een gevoel van spanning heb in mijn buik. Ik ben bezig met een dieet en normaal gezien val ik veel makkelijker af, maar dat is sinds deze klachten ook achteruit gegaan. Ik heb een voor de zekerheid meerdere malen een zwangerschapstest gedaan, maar deze was altijd negatief en ben in mijn stopweek ook gewoon ongesteld geworden. Mijn ontlasting gaat iets minder makkelijk dan normaal, maar komt wel (bijna altijd) iedere dag voor. Ik maak mij niet echt zorgen, maar het is gewoon een vervelende kwaal. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zou aan het dieet kunnen liggen. Je spijsvertering moet even aanpassen..

Reageren
    Catootje

Kan met de pil samenhangen, kan ook met je voeding te maken hebben of met bepaalde tekorten. Om af te vallen is het belangrijker om verstandig te eten dan om weinig te eten of te diëten. Daarbij zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Snelle suikers en witmeel dus zoveel mogelijk vermijden en voldoende eiwitten, gezonde vetten en vezels te eten.

Tekorten aan stoffen als  magnesium kunnen ook een opgeblazen gevoel geven. Bij  moeilijke stoelgang kunnen er ook tekorten als magnesium spelen. Pilgebruik zorgt ook nog eens voor tekorten in je lichaam, zoals magnesium, vitamine B en zink. Ook zorgt het voor een toestand van oestrogeendominantie, wat het afvallen bemoeilijkt.

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor de reacties. Ik denk echter niet dat het aan het dieet ligt, heb dit al een tijd gedaan en toen ging het wel soepel. Nu is het afvallen niet het per se het probleem, want heb een gezond gewicht en eet gezond alleen let op mijn porties om nog een paar kilo kwijt te raken. Heb echter nog een vraagje over de betrouwbaarheid ban een zwangerschapstest. Heb deze namelijk 2 x sochtends bij het opstaan uitgevoerd maar ik drink altijd erg veel water (3 l per dag soms). Zou het kunnen dat je urine dan te verdund is? De laatste test heb ik 7 weken na de laatst keer dat ik seks gehad heb gedaan en de ander toen ik ongesteld was in de stopweek (3 weken na de seks).  Ik weet dat het misschien een rare vraag is, aangezien je uberhauptnniet ongesteld zou moeten worden als je zwanger bent, maar vraag het toch voor de zekerheid aangezien ik weet dat het soms zo kan zijn dat je door de pil toch gewoon ongesteld wordt. Was de pil namelijk 1 x vergeten in week 1, vandaar mijn onzekerheid.

Reageren
    John (moderator)

3 liter water drinken heeft geen invloed op de test.

De laatste test heb ik 7 weken na de laatst keer dat ik seks gehad heb gedaan  Zwanger ben je dan niet. dan had je wel een positieve test gehad.  Als je hier veel angst/stress over hebt, kan dat natuurlijk ook de oorzaak zijn van je opgeblazen gevoel

Reageren
Reageer op: Opgeblazen/ spanningsgevoel in buik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.