- Anoniem30 november 2014 om 13:34
Mijn schoonvader (85 jaar ) voelde zich al een aantalnweken zo moe en lusteloos en weinig trek om te eten. Op aandringenvan zijn dochter ging hij naar de huisarts. Die luisterde zijn longen en was niet gerust. Een week later kon hij in ziekenhuis terecht en daar constateerde ze een longontsteking. Antibiotica gekregen, maar echt beter ging het niet. Weer onderzocht, hartfilmpje gemaakt, alles was oke,behalve dat hij vocht achter de longen had. Dit kon met de longontsteking te maken hebben. Ze haalde met een naald wat vocht weg, en maandags konden we komen voor de uitslag. De uitslag liet zien, geen longontsteking en op het eerste gezicht geen kanker. Schoonvader was bij dit nieuws zeer opgelucht natuurlijk. Weer wat vocht weggehaald en nog eens naar kijken. Vrijdag werd ik gebeld door ziekenhuis. Uitslag….longkanker met uitzaaingen op het longvlies! Klabammmm dat vertellen ze even door de telefoon! Arts in ziekenhuis kon huisarts niet meer bereiken ( was al na 17 uur) die zou maandag de uitslag krijgen. En nu dan? Wij het weekend niks gezegd, wat een hel! Maandag kwam huisarts met het slechte nieuws. Niks meer aan te doen. Uitgelegd watmogelijkeden zijn als hij benauwd word……prednison, morfine. Eventueel vocht weg drainen en longvliezen plakken. Het slechte nieuws verwerkt, en schoonvader laat kop niet hangen. Alleen even naar de wc gaan levert hem benauwdheid op, waar hij na een minuut of 5 zitten weer van hersteld. Hij hoest niet. Kan een uur praten zonder benauwd te worden. Alleen benauwd bij lopen, kortademig dan. Dat belemmerd hem om er met scootmobiel op uit te trekken. Daarbij heeft hij totaal geen eetlust al weken en dat verzwakt en vermoeid hem. Proppen er nu van alles gezond in, fruitdrankjes, pap, soep om wat aan te sterken. Hij wil graag nog door, als hij maar niet zo moe en kortademig was. Is het vocht achter longen wegdrainen een goede oplossing? Eventueel na goed resultaat dat nog een keer doen en dan gelijk plakken? Of levert dat minder op dan waar we op hopen. Dinsdag komt huisarts weer bij hem, en danbespreken we dit ook. Maar ik zou graag wat info willen als u dat heeft om hoed beslagen ten ijs te komen. Mijn schoonvader wil dit erg graag, desnoods een nachtje overblijven in ziekenhuis als plakken aan de orde komt. Kunt u mij hier wat meer over vertellen?
Dank vast.
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
30 november 2014 om 16:15Dat was heftig nieuws. Ik kan goed begrijpen dat dit hard aankomt.
Je vragen zijn voor de hand liggend, maar zo niet te beantwoorden. Helaas. Het hangt namelijk helemaal af van de verdere ontwikkelingen. Het zijn vragen voor de behandelend oncoloog. Die kent het dossier en heeft een beter inzicht in de situatie van je schoonvader. Daarnaast natuurlijk nog je schoonvader zelf en hoe hij tegen behandelingen aan kijkt. Het zal een afweging zijn van de voor- en nadelen van een ingreep. In algemene zin is daar niets over te zeggen. Dat is van patiënt tot patiënt verschillend. Om daar een goed beeld van te krijgen zou je eventueel een gesprek kunnen vragen met de oncoloog/longarts.
Het gebrek aan eetlust is natuurlijk ook zorgelijk. Jullie zouden kunnen overwegen om daar speciale voeding voor te gebruiken voor mensen die ondervoed zijn. Verkrijgbaar in de apotheek. Dat is calorierijke voeding waarvan hij wel kan aansterken. Overleg dat in ieder geval ook met de huisarts.Voor het overige kan ik jullie allen alleen maar heel veel sterkte wensen.
Groet
Reageren
TandorAnoniem30 november 2014 om 19:13Dank voor je antwoord! Ik begrijp dat qua behandeling dat van patient tot patient verschilt. Dinsdag zal de huisarts komen en de longarts heeft al gezegd dat hij het kunstje ( vocht weghalen ) wel wil uitvoeren.
ik kom zelf uit de ouderenzorg en ben bekent met die nutridrank flesjes. Morgen halen we die bij de apotheek op, en dan dinsdag zal ik aan huisarts vragen of hij daar een recept voor kan geven voor eventuele vergoeding ziekte kosten.Verder blijft het gewoon afwachten en gaan we voor kwaliteit van leven
Reageren