- Ben24 januari 2026 om 23:57
Hallo.
Ik heb zo af en toe als ik licht verkouden word slijm in mijn keel wat ik niet weg kan slikken. Overdag is dat niet zo heel erg maar in de nacht kan ik niet slapen en krijg ik paniek aanvallen en moet ik uit bed opstaan. Ik kan gewoon goed ademen, maar door dat slecht weg slikken raak ik toch in paniek, weet niet waarom. Het gaat dan ook de hele nacht zo door en slaap dus niet door dat gevoel in mijn keel. Ik sta telkens op dan gaat de paniek weg en zodra ik lig bouwt het weer langzaam op tot ik weer moet opstaan.
Weet niet wat helpend kan zijn.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
25 januari 2026 om 19:40In de nacht zwellen je slijmvliezen meer op (bv dichte neus tijdens slapen..), maar ook meer slijmproductie.
Bij een infectie/ verkoudheid ook.
De combinatie kan tot verstoppingsgevoel in keel en neus geven. Na enige tijd wakker zijn “ontzwelt” het slijmvlies wel..
Kwaad kan het niet. De paniek kan ik me voorstellen, maar is (zoals de meeste angst gedachten..) niet terecht..Adem- en ontspanningstechnieken kunnen misschien helpen? Een psychosomatisch fysiotherapeut zou je wat oefeningen kunnen geven..
Reageren