Zoeken Vraag het forum

Saturatie covid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi!

Ik zit me (weer) zorgen te maken, deze keer voor mijn moeder. Ze is bijna 2 weken ziek geweest door corona. Ze had 6 dagen koorts en hoofdpijn, amper hoesten. Dokter gebeld en heeft antibiotica en corticosteroiden gegeven. Nu gaat het veel beter, geen koorts meer en ook geen hoofdpijn meer, enkel soms wat vermoeid. Woensdag hebben we een saturatiemeter aangeschaft en het was telkens goed zegt ze 97-98%. Deze middag heeft ze een inspanning gedaan omdat ze zich goed voelde en dacht da ze het aan zou kunnen, nu schommelt haar saturatie tussen de 94-95%. Is dit te laag? Moest het benauwdheid zijn, kan het zijn dat het komt wanneer ze geen klachten meer heeft? Ik maak me zorgen omdat ik bang ben dat ze naar het ziekenhuis moet nu dat ze zich beter voelt en daar geen bezoek kan krijgen

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Voor iemand met covid is dat niet zo heel raar. Ze moet alleen wel wat opletten met inspanningen. Belangrijk is dat de saturatie langzaam ook weer stijgt, maar in ieder geval niet lager gaat worden. En er moet natuurlijk goed gemeten worden.

Reageren
    Anoniem

Het schommelt bij haar. Nu heeft ze 96-97%. Wanneer ze de lage waardes ziet “denkt” ze dat ze benauwd is, ze weet het niet zeker. Kan het ook psychologisch zijn omdat ze het op de machine ziet?

Reageren
    John (moderator)

Dan is het toch goed. En ja het kan psychisch zijn. Hoe vaak controleert ze de saturatie?

Reageren
    Anoniem

Veel te veel denk ik. Ik ben niet de hele dag thuis dus ik kan het niet controleren, maar sowieso in de morgend en in de avond wel vaker. Ook omdat ze rustig op de zetel ligt en er meer op focust denk ik. Maar ze geeft mij ook wel angst omdat ik dan ni weet wanneer het ernstig is aangezien ze zelf ni weet of ze benauwd is of ni. Ik ben zelf al iemand die veel stresst…

Reageren
    John (moderator)

Ze moet in ieder geval niet zo vaak meten. 3 x per dag is ruim voldoende. En meten als ze het dus benauwd krijgt. En niet benauwd krijgt omdat de saturatie lager is

Reageren
    Anoniem

Prima saturatie. Dat hij bij inspanning wat zakt is natuurlijk niet heel gek als ze pas covid heeft gehad.

Je weet denk ook niet wat haar normale saturatie is. Misschien heeft ze dit altijd al, maar dat kan je niet vergelijken.

Als hij onder de 93/92% komt is het misschien handig om eens naar te laten kijken. Maar zelf zie ik ook wel eens mensen met een saturatie van 88% op de vinger waarbij hij dan op het oor gemeten wel 98% is. Of mensen die zich bij deze saturatie helemaal niet benauwd voelen.

Reageren
    N

In december heb ik covid gekregen,ben al die tijd thuis geweest. Nu aan het revalideren. na ruim 5 maanden blijft m’n saturatie zaken tijdens het wandelen makkelijk onder de 70%. Aantal keren gehad onder de 60% en krijg dan een zweverig gevoel en een gevoel dat ik bijna flauw val en hoofdpijn.
    Zodra ik stil sta stijgt deze snel weer naar 98%.
    Hooikoorts medicatie helpt tegen de benauwdheid. Verschillende saturatie meters geprobeerd, omdat ik hoor dat zo’n lage saturatie bijna onmogelijk is terwijl ik nog wandel. Alle meters geven steeds hetzelfde aan. Hoe kan het nou dat mijn saturatie nog steeds zakt? Ik maak me daar langzaam aan wel zorgen om.

Reageren
    John (moderator)

Dat gaat er toch echt iets fout met meten. Bovendien gebruik je zo’n ding niet tijdens het bewegen. Transpireren, warm lichaam of koud lichaam geeft al foute waarden aan
    Ga naar de huisarts en laat daar je saturatie meten.
    Btw bij een saturatie van 70% of nog lager krijg je ernstige benauwdheidsklachten en zet je geen stap meer maar gaat dus echt tegen de vlakte

Reageren
Reageer op: Saturatie covid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.