Zoeken Vraag het forum

Vervelend gevoel luchtwegen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Julian

Hallo,

Ik heb sinds een halfjaar zeer vervelende klachten met betrekking tot mijn luchtwegen.

Ik ben een gezonde jongen van 19 die het fijn vind om te sporten. Ik ben er een halfjaar geleden achter gekomen dat ik bijzonder gevoelig ben op de luchtwegen. Hierover heb ik enkele vragen.

Eerst dacht ik dat ik wat mankeerde aan m’n hart omdat ik er ook af en toe een soort van hartkloppingen bij kreeg. Ik ben toen gestopt met roken (eerst ongeveer 4 sigs per dag) en heb een week met zo’n hartkastje opgelopen. Hier is niets uitgekomen verder, doodgewoon ritme, en heeft me wel aardig gerust gesteld met betrekking tot mijn hart. Echter, het heeft de klachten niet weggenomen. Ik ben er doormiddelvan een test achter gekomen dat ik vrij astmatisch ben aangelegd, maar dit staat nog los van dat vreemde trillende gevoel achterin mn keel.
    Ik vond het heel raar dat er niets uit het hartkastje gekomen was want ik zou toch zweren dat ik last heb van hartkloppingen.
    Ondertussen ben ik er verder overna gaan denken en ben ik tot de conclusie gekomen dat het ook een soort zenuwtrekking kan zijn, ver achterin mn keel, want zo voelt het. En aangezien je hart ook door je keel loopt… Ik ben hierop gekomen omdat ik hier wel vaker last van heb, bij mn armen, benen, gezicht, etc, dat er zomaar even wat trilt.
    En intussen weet ik hartkloppingen en de klachten die ik ervaar door die irritatie te onderscheiden. Na intensief sporten heb ik namelijk, zoals zoveel mensen, wel eens een enkele hartklopping.

Vraag nummer 1 is daarom:
    Is het mogelijk dat er iets op mn longen of op mn luchtwegen een zenuwtrekkende beweging kan maken door die irritatie in mn keel?

Ik ervaar contante irritatie vlak onder mijn adamsappel, alsof het een soort kriebelhoestje is wat maar niet weggaat.

Ik ervaar naast die irritatie het idee dat ik heel veel slijm achterin mn keel heb wat weggeschraapt moet worden om de irritatie tegen te gaan. Als ik hoest hoor je het niet. Het komt alleen boven door schrapen. Ik weet dat dat geschraap de irritatie kan stimuleren maar ik vind het moeilijk om dit niet te doen.

Vraag 2 is:
    Heeft een gevoel van slijm op de luchtwegen verband met astmatische klachten? En hoe is dit tegen te gaan?

Een ding om misschien handig is om nog te vermelden is dat ik me na het sporten altijd even geweldig voel, alsof er niets aan de hand is! Geeneens mogelijk om slijm omhoog te schrapen, om de irritatie weg te schrapen omdat ik dan gewoon helemaal geen slijm en irritatie voel.

Ik weet dat het heel erg vage klachten zijn maar ik hoop dat iemand het herkent en tips heeft want ik begin er zo langzamerhand stapelgek van te worden…

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)
    Julian

Het is goed mogelijk dat ik door dat gevoel een soort hyperventilatie ben gaan ontwikkelen, heb het daar ook met de huisarts over gehad. Eerst voelt het natuurlijk eng en op den duur ga je het accepteren.

Maar los van die diagnose blijft dat overslaande gevoel achterin mn keel wel aanwezig. Ik bedoel het is niet zo dat ik heel angstig in het leven sta en het gevoel keert terug op onverwachte momenten. Bijvoorbeeld tijdens het hardlopen of bij het nemen van een warme douche

Reageren
    John (moderator)

Het zal ook aanwezig blijven zolang je blijft hyperventileren. Ga voor ademhalingsoefeningen naar een fysiotherapeut.

Reageren
Reageer op: Vervelend gevoel luchtwegen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Opvliegers: wat zijn het, wat veroorzaakt ze en wat helpt?

4 min leestijd

Hoe lang duurt de overgang en wanneer begint het?

4 min leestijd

Anticonceptie en de overgang: wanneer stop je en hoe herken je de overgang?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.