Zoeken Vraag het forum

Ik moet steeds spuug of speeksel slikken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Henk1234

Hallo, ik heb al last van slikken ik slik steeds spuug of het is speeksel het is heel irritant ik moet om elke seconde slikken. Kan iemand me helpen?

14 reacties
    Reageren
    Bram

De dagelijkse productie van speeksel bedraagt ongeveer 1 1/2 liter per dag. Dat wordt normaliter zonder dat je het merkt automatisch doorgeslikt en verdwijnt dan via de slokdarm in de maag. Soms verloopt dit proces niet vanzelf en ben je het gewaar. Dit kan zijn bv na een griep, dan zijn de trilharen op het slijmvlies minder werkzaam en blijft speeksel hangen. Soms kan het speeksel ook wat zijn ingedikt, ook dan ben je het slikken meer bewust. Over het algemeen verdwijnt de klacht vanzelf.Wel moet je niet je keel gaan schrapen, want dat irriteert de keel en leidt tot meer speeksel en meer slikken.

Groet, Bram

Reageren
    Henk1234

Ik heb het al 1 jaar, en het is nog steeds niet weg!

Reageren
    Anoniem

DOor toedoen van een geur, horen van een zeker geluid of het zien van iets dat een referentie heeft met eten wordt speekselaanmaak getriggerd. Dit kan dermate ernstig zijn dat het een overheersende vloed is, waardoor het vocht letterlijk tot de lippen staat. Wat zijn de oorzaken van [url=http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/118511-overmatige-kwijl-speekselaanmaak-bij-zien-ruiken-van-eten.html]overmatige speekselaanmaak[/url]? Daarnaast is er sprake van continu slikgedrag. Dat kan naast overmatige aanmaak van speeksel ook worden veroorzaakt door een [url=http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/102991-wat-kun-je-doen-bij-een-brok-in-de-keel.html]brok in de keel gevoel[/url]. Dit wordt veroorzaakt door stress en spanningen waardoor het maagzuur overactief is. De slokdarm en keel kunnen daarbij last hebben, waarbij oprispingen voorkomen. Het lijkt daarbij eveneens dat de persoon continu aan het slikken is, terwijl het brokgevoel maar niet weggaat. In dat geval is een maagzuurremmer zeer gewenst om de invloed te temperen.

Reageren
    Anoniem

Ben je er er al vanaf? Ik heb er ook last van en wil ervan af!

Reageren
    Anoniem

Ik heb er zelf ook heel erast van als ik op bed lig dan moet ik om de 3 seconde slikken. Heel irritant.speeksel voelt heel erg water en het slikken gaat vanzelf en als ik er aan denk dan komt het weer en als ik er niet aan denk gaat het weg echt raar

Reageren
    Anoniem

Ik heb er ook erg last van. Al sinds augustus 2015. Ik ging toen op vakantie naar Turkije en werd ziek van de Airco die boven mijn bed zat. Sinds dien heb ik het. Het is nu zo erg dat ik niet meer zo goed weet wat ik moet doen. Gelukkig heb ik deze link gevonden voor mij in ieder geval redelijk bekend…

Reageren
    chantal uit belgie limburg

dag henk hoop dat je dit ooit leest moet ook bewust de ganse dag speeksel slikken en ben dan weer bang dat ik het niet kan mijn voortanden zijn afgesleten bovenaan ligt het nu daar aan ik weet het niet moet steeds cola drinken bang om niet te kunnen slikken anders weet u raad

Reageren
    Leyla

Kan iemand met mij contact opnemen.
    Ik heb heel erg last van bewust slikken. Ik word er gek van aub

Reageren
    Ik

Ik heb er ook heel erg last van word er gek van vooral op bed. En als ik te vaak slik lukt het nietmeer

Reageren
    Joke

Bent u.er inmiddels vanaf?

Reageren
    Pipi

Ben je er inmiddels vanaf, Henk?

Reageren
    Daan

Hebben hier meer mensen last van? En wat is hier aan te doen?

Reageren
    Wil

Heb hier ook al 20 jaar last van in 2 situaties. Als ik buiten stevig door wandel, vooral als het ftis is. Ik kan mijn keel wel blijven schrapen. De tweede situatie is als ik net in bed lig. Als ik eenmaal slaap merk ik er niets meer van. Maar doorslikken maakt me misselijk dus gebruik ik papieren zakdoekjes.

Een KNO arts heeft een keelscopie gedaan en alles was normaal. Hij diagnoseerde het als veroorzaakt door een neus allergie. En ja het schrapen houdt het in stand. Maar ik word echt kotsmisselijk van het doorslikken. Moet er dus maar mee leven.

Reageren
Reageer op: Ik moet steeds spuug of speeksel slikken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.