- Henk123410 maart 2013 om 20:50
Hallo, ik heb al last van slikken ik slik steeds spuug of het is speeksel het is heel irritant ik moet om elke seconde slikken. Kan iemand me helpen?
14 reactiesReagerenAnoniem11 maart 2013 om 15:16Wat kunt u zelf doen aan overmatige speekselvloed?
Reageren
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Overmatige_speekselvloed.aspx?mId=10701&rId=270Bram12 maart 2013 om 08:18De dagelijkse productie van speeksel bedraagt ongeveer 1 1/2 liter per dag. Dat wordt normaliter zonder dat je het merkt automatisch doorgeslikt en verdwijnt dan via de slokdarm in de maag. Soms verloopt dit proces niet vanzelf en ben je het gewaar. Dit kan zijn bv na een griep, dan zijn de trilharen op het slijmvlies minder werkzaam en blijft speeksel hangen. Soms kan het speeksel ook wat zijn ingedikt, ook dan ben je het slikken meer bewust. Over het algemeen verdwijnt de klacht vanzelf.Wel moet je niet je keel gaan schrapen, want dat irriteert de keel en leidt tot meer speeksel en meer slikken.
Groet, Bram
ReagerenHenk123414 maart 2013 om 21:08Ik heb het al 1 jaar, en het is nog steeds niet weg!
ReagerenAnoniem14 oktober 2013 om 15:20DOor toedoen van een geur, horen van een zeker geluid of het zien van iets dat een referentie heeft met eten wordt speekselaanmaak getriggerd. Dit kan dermate ernstig zijn dat het een overheersende vloed is, waardoor het vocht letterlijk tot de lippen staat. Wat zijn de oorzaken van [url=http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/118511-overmatige-kwijl-speekselaanmaak-bij-zien-ruiken-van-eten.html]overmatige speekselaanmaak[/url]? Daarnaast is er sprake van continu slikgedrag. Dat kan naast overmatige aanmaak van speeksel ook worden veroorzaakt door een [url=http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/102991-wat-kun-je-doen-bij-een-brok-in-de-keel.html]brok in de keel gevoel[/url]. Dit wordt veroorzaakt door stress en spanningen waardoor het maagzuur overactief is. De slokdarm en keel kunnen daarbij last hebben, waarbij oprispingen voorkomen. Het lijkt daarbij eveneens dat de persoon continu aan het slikken is, terwijl het brokgevoel maar niet weggaat. In dat geval is een maagzuurremmer zeer gewenst om de invloed te temperen.
ReagerenAnoniem20 november 2015 om 13:04Ben je er er al vanaf? Ik heb er ook last van en wil ervan af!
ReagerenAnoniem31 december 2015 om 06:01Ik heb er zelf ook heel erast van als ik op bed lig dan moet ik om de 3 seconde slikken. Heel irritant.speeksel voelt heel erg water en het slikken gaat vanzelf en als ik er aan denk dan komt het weer en als ik er niet aan denk gaat het weg echt raar
ReagerenAnoniem8 juni 2016 om 11:54Ik heb er ook erg last van. Al sinds augustus 2015. Ik ging toen op vakantie naar Turkije en werd ziek van de Airco die boven mijn bed zat. Sinds dien heb ik het. Het is nu zo erg dat ik niet meer zo goed weet wat ik moet doen. Gelukkig heb ik deze link gevonden voor mij in ieder geval redelijk bekend…
Reagerenchantal uit belgie limburg22 april 2017 om 23:47dag henk hoop dat je dit ooit leest moet ook bewust de ganse dag speeksel slikken en ben dan weer bang dat ik het niet kan mijn voortanden zijn afgesleten bovenaan ligt het nu daar aan ik weet het niet moet steeds cola drinken bang om niet te kunnen slikken anders weet u raad
ReagerenLeyla1 november 2021 om 17:07Kan iemand met mij contact opnemen.
Reageren
Ik heb heel erg last van bewust slikken. Ik word er gek van aubIk23 november 2021 om 01:07Ik heb er ook heel erg last van word er gek van vooral op bed. En als ik te vaak slik lukt het nietmeer
ReagerenJoke3 februari 2024 om 17:32Bent u.er inmiddels vanaf?
ReagerenPipi13 maart 2024 om 10:21Ben je er inmiddels vanaf, Henk?
ReagerenDaan17 april 2024 om 20:54Hebben hier meer mensen last van? En wat is hier aan te doen?
ReagerenWil8 april 2025 om 01:12Heb hier ook al 20 jaar last van in 2 situaties. Als ik buiten stevig door wandel, vooral als het ftis is. Ik kan mijn keel wel blijven schrapen. De tweede situatie is als ik net in bed lig. Als ik eenmaal slaap merk ik er niets meer van. Maar doorslikken maakt me misselijk dus gebruik ik papieren zakdoekjes.
Een KNO arts heeft een keelscopie gedaan en alles was normaal. Hij diagnoseerde het als veroorzaakt door een neus allergie. En ja het schrapen houdt het in stand. Maar ik word echt kotsmisselijk van het doorslikken. Moet er dus maar mee leven.
Reageren