- Lauwtje22 januari 2013 om 18:53
Hier een bezorgde kleindochter,
Mijn opa hoest slijm op zo’n (sowieso… Kan langer) 2 jaar…zo nu en dan. Vooral in de avond na het eten was dit vaak wat erger (veel achter elkaar).. Over dag viel dit echt erwel mee. Hierdoor nam mijn opa pepermunt . om de symtomen te verminderen, maar juist hierdoor werd het alleen maar erger.Mijn opa is bij de dokter geweest. De dokter hoorde niets in de longen. En zag niets bijzonder in de keel. Hij had tabletten gehad, maar die hielpen niets.
Momenteel is mij opa gestopt met de pepermunt. En is het hoesten overgegaan in keel schrapen. (Heel af en toe nog een hoest). Ook nu valt het over dag mee. En in de avond na het eten continu keel schrapen.
Voor mijn gevoel hoor ik het slijm wel eens in zijn keel. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
1 reactieReagerenFrank28 januari 2013 om 16:11Vaak hebben oudere mensen last van slijm. Dit komt doordat het slijm bij ouderen wat dikker en taaier is en daardoor wat minder goed wordt afgevoerd naar de slokdarm en maag. Soms kan een slijmverdunner helpen, bv bisulvon wat gewoon bij een drogist is te krijgen.
Reageren
Omdat het slijm irriteert bestaat de neiging de keel te schrapen. Dit helpt echter weinig, sterker nog, het effect is averechts omdat het schrapen de keel irriteert hetgeen dan weer slijm vorming kan geven.
Ik denk dus dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken. Alleen wanneer de hoestklachten zouden toenemen of er echt slikklachten zouden zijn dan is het raadzaam de huisarts weer te bezoeken.