- Anoniem15 januari 2016 om 19:32
Ik heb op BEIDE zijkanten van mijn tong, helemaal achterin wat moeilijk te zien is, bultjes zitten. Als ik met mijn vinger achter in mijn mond de zijkanten van me tong en achterkant van mijn tong voel is het helemaal bobbelig alsof er allemaal bultjes op zitten. Ik heb fotos gemaakt van het bultje aan de zijkant die het beste te zien is, en ook een foto (foto 2) van de andere kant wat hetzelfde voelt maar moeilijker te zien is. Ik heb ook een foto bijgevoegd van mijn keel omdat één kant wat asymmetrisch er uit ziet, is dat wat? die bult links onder en rechts boven? Zou dit tong kanker kunnen zijn of wat zou dit zijn? De reden dat ik dit opmerkte is omdat het soms scherp voelt langs me tanden dus ik keek en voelde en vond toen dit. Zit er al heel lang want kan me dat bobbelige gevoel nog herinneren van een paar jaar geleden. Ik ben 24 en man. Ik rook en drink NIET.
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 januari 2016 om 19:37Dat zijn talgkliertjes. Een heel normaal verschijnsel.
Reageren
Ik zie op de andere foto wel dat je amandelen wat zijn opgezet. Met kanker heeft dat dus helemaal niets te maken.Anoniem15 januari 2016 om 19:56Die bult helemaal achterin de hoek is ook een talgklier? Het heeft een lichtere kleur dan de rest van mijn tong. Echt geen tumor ofzo?
Vind u niet dat mijn amandelen er vreemd uit zien? De linker is links onderin dik en rechts zit er niets. Maar rechts zit bovenin de verdikking die links niet zit..komt dit omdat mijn amandelen niet goed geknipt zijn op jonge leeftijd?
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2016 om 20:03Niks vreemd te zien. Dat je amandelen waren opgezet had ik al geschreven. Die bult is dus van je amandel aan de rechterkant.
Reageren
Wellicht krijg je een keelontsteking…..Anoniem15 januari 2016 om 20:17Sorry even voor de zekerheid hoor..Dit bedoel ik.. wil niet weer naar huisarts en horen dat er niets is.. Dit zit er niet Zorgwekkend uit? Het lijkt wel wat vreemd na mijn inziens
ReagerenAnoniem15 januari 2016 om 20:20Ik had een bijlage toegevoegd via mobiel maar lukt schijnbaar niet. Bedoelde dat licht roze bultjes op afbeelding bultjetong.jpg achter in de hoek tussen mijn tanden en tong
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2016 om 21:22Die op je tong zijn vrij normaal. Ik zie niets bijzonders op je amandelen na. Daar zou zich een ontsteking kunnen ontwikkelen
Reagerenrik0115 januari 2016 om 22:17Hoi Anoniem,
ik zal je even proberen gerust te stellen. De bultjes op en aan de zijkanten van je tong zijn lymfeweefsel behorend bij de ring van Waldeyer. Dit is een deel van het afweersysteem, dat bestaat uit lymfeweefsel. samen met je amandelen vormt het de eerste bescherming tegen virussen en andere kwalijke stoffen die via je mond/neus je lichaam binnendringen. Het feit dat deze wat zichtbaar zijn op jouw tong is een teken dat je lichaam prima zijn best doet.
Het drainagegebied van dit specifieke lymfeweefsel bevindt zich in de bovenste luchtwegen alsmede de oren. Zit daar iets te rommelen, zelfs al merk je daar zelf helemaal niets van, dan zal dit lymfeweefsel daar reactief op zijn.
Hoe ik dit weet, ik heb precies hetzelfde op mijn tong, en daar heeft de kaakchirurg even de voorgaande toelichting op gegeven. Hij heeft zelfs ter mijn geruststelling een biopt genomen (en hij was zo zeker van zijn zaak dat hij mij vooraf al kon vertellen dat de uitslag goed zou zijn.) hij had gelijk.
mocht je meer vergelijkingsmateriaal willen hebben, google dan eens op lymphoid tissue on tongue, en je zult zien dat het een veelvoorkomend iets is waar veel mensen mee te kampen hebben. Heb je last van bijkomende klachten, dan wil dat zeggen dat er iets van een stofje in je lijf ligt te rommelen. kan al een allergische reactie zijn. Kanker openbaart zich op een heel andere manier in de mond, meer als een zweer of een geel slijmerige massa/plek.
hoop dat je er wat mee kunt.groetjes
R.
Reageren