Hoi,
Hier hetzelfde inderdaad. Begin van 2024 schurft gehad en ik kom er maar niet vanaf. Op dit moment heb ik geen bultjes, maar mijn benen blijven zo verschrikkelijk erg jeuken…
Beste forummers,
In oktober de laatste permetrine behandeling gehad. In totaal door steeds een herbestemming wel 8 keer gesmeerd. Ik heb nu nog steeds overal plekjes, jeukaanvallen, wondjes. Kan iemand mij vertellen wat dit is ben zo bang dat het weer terug is.
Hi Anoniemm!
Wat fijn, een positief verhaal. Ik vroeg me af: heb je je partner wel steeds mee laten behandelen? Die van mij heeft ook geen klachten en geen zichtbare symptomen van schurft. Ik wel - ik heb steeds na zo’n 2 weken na de behandeling weer een nieuw gangetje. Het is om gek van te worden! Mijn vriend heeft de behandeling al zo’n 6x meegedaan, maar nu krijgt hij er echt een punthoofd van. Het voelt heel erg alsof ik de enige ben met een herbesmetting steeds, alsof m’n lichaam tijdens de behandeling altijd 1 eitje bewaart. Verder houden we ons aan alle hygiënemaatregelen, we zijn zelfs dagenlang ons huis ontvlucht met schone kleding die minstens 4 dagen in zakken was geweest. Net weer allebei gesmeerd (na 2 kuren met pillen én crème)
Hoi Maria,
Was hier precies hetzelfde. Ik moet wel toegeven dat mijn partner wel in augustus opeens radicale en heftige jeuk had en er niet van kon slapen wss heeft hij toen even iets gehad maar niet zo lang als mij.
Maar ik herken je verhaal verder. Ik zou wel uitgaan van de dermataloog. Zien zij nog schurft? Indien dit niet zo is kun je ervan uit gaan dat het echt weg is.
Hoi Maria,
Was hier precies hetzelfde. Ik moet wel toegeven dat mijn partner wel in augustus opeens radicale en heftige jeuk had en er niet van kon slapen wss heeft hij toen even iets gehad maar niet zo lang als mij.
Maar ik herken je verhaal verder. Ik zou wel uitgaan van de dermataloog. Zien zij nog schurft? Indien dit niet zo is kun je ervan uit gaan dat het echt weg is.
Ooh en kleine toevoeging.
Ook ik heb nu weer een bultje bij mn borstkas en zag er een gisteren bij mn hand. Maar geen gangetjes. Ik ben donderdag bij de dermataloog geweest en die hebben er met twee mensen uitgebreid naar gekeken. Dus ik ben nu mentaal ervan overtuigd dat het ook echt weg is en dit gewoon resten zijn. Dit kan nog weken…soms zelfs maanden duren.
Zodra je gangetjes ziet dan kan je mogelijk herbesmet zijn maar vraag dit altijd na…aan dermataloog.
Het zat bij mij dus in mijn haar en mijn gezicht, logisch dat ik er niet van af kwam gezien de richtlijnen zijn, insmeren tot aan de kaaklijn. Ik heb dus een dosis in mijn haar gesmeerd, steek echt je haar tijdens de behandeling dus 2 weken op. in mijn haar perimetrine gel (maar vraag eerst aan dermatoloog) en op mijn gezicht loxazol (20euro), Om je huid te laten helen gebruikte ik cocosolie BIO, gewoon die waar je ook mee kookt. zeepvrije wasgel om je huid te besparen. Koud afdouchen. mijn gezicht en de ergste beschadigde plekken na de behandeling nog 2 a 3 dagen ingesmeerd met Bepanthen Eczeem creme (tube van 50g, kost rond de 18euro), maar het herstelt heel goed je huid en is ZONDER cortisone! Het gaat stukken beter. Ik geef wel een update over een paar weken.
overdag nu geen jeuk meer, geen vervelend gevoel op de huid alleen s avonds, en bij strakke kleding. ook af en toe een soort bultje
en nog iets wat ik opmerkte; erger gevoel van kriebel ot tintelen of zo bij koffie drinken, alcohol en gember thee 😉
maar let ook op die miniscule kleine harde zwarte korreltjes, want ik voel ze gewoon en kan ze ook zien al is het heeeel klein. daardoor begreep ik dat het nog in mijn haar zat. als ik me insmeerde met cocosolie voelde ik ze een paar weken geleden nog en nu niet meer.
succes! ik geef wel weer een update over een tijdje.
Ik wilde ook nog even een positief verhaal brengen, in toch een forum vol ellendige verhalen…
In november schurft diagnose gekregen, vooral handen waren aangedaan met blaasjes, en gangetje bij pols. Omdat ik in mijn omgeving had gehoord dat de schurft hardnekkig was, meteen de eerste behandeling met ivectermine + permetrine gedaan, ook herhaald natuurlijk na 1 week. Huisgenoot zonder klachten heeft eveneens permetrine gesmeerd. Echt heel secuur hygiene maatregelen gevolgd, maar dan alles minstens 1 week in afgesloten zakken en alles wat kon wassen op 60 graden + in de droger. Daarnaast ging ik niet meer op de bank, had een aparte “schurftstoel” aangewezen, hier zat ik op een dekentje die regelmatig op 60 graden werd gewassen.
De uitslag plekjes op m’n handen, en overigens ook op andere plekke op m’n lichaam begonnen in de weken na behandeling minder te worden. Maar af en toe kwam er ook wel een nieuw plekje bij (geen gangetjes!), soms ging die heel snel weer weg, soms smeerde ik er permetrine op uit paranoia en was die ook meestal na 24/48 uur weg. Maar de jeuk hield aan. Niet zo super erg, niet per se ‘s nachts (soms wel). Per dag verschilde het of ik ervan overtuigd was of de schurft weg was of niet. Nog steeds durfde ik niet op de bank, deed ik mn kleding eerst 3 dagen in een zak voordat ik het waste en ging ik niet op dates, durfde geen kleding te lenen. Dus toch na 8 weken naar de dermatoloog. Ik blijk netelroos te hebben. Kan tijdens of na de schurft zijn ontstaan.
Take-away: de behandeling is dus (vaak) wél effectief als je hem goed uitvoert. In mijn geval wist ik wel precies waar de schurft vandaag kwam, het zat niet in mijn vaste omgeving/kring, dus geen pingpong effect mogelijk. Maar realiseer je dus dat nieuwe jeukende plekjes na de behandeling niet altijd schurft zijn (in tegenstelling wat er in bijsluiters/thuisarts staat), duidelijke gangetjes natuurlijk uitgesloten. Dus niet te snel herbehandelen tenzij zeker vastgesteld door arts!! Meer behandelen kan netelroos alleen maar meer triggeren en kom je dus in een vicieuze cirkel. Succes iedereen verder!!
Wij gaan vandaag voor de 2e keer behandelen. Vorige keer 2x gesmeerd met permetrine, maar blijkbaar toch niet succesvol want mijn man had na 2,5 week weer nieuwe gangetjes. En ik maar denken dat ik het onder controle had met de was.
Maar goed, deze ronde dus ook ivermectine erbij. Alles zit weer in zakken en alle was die er lag is al op 60 graden geweest, in de droger, en heb ik opgevouwen met handschoenen aan en dus geen huidcontact! Nu dus echt even afwachten weer..
Misschien een aanvullende tips voor hier. Ik laat morgen de matrassen, stoelen, bank, auto, schoenen, tassen ingespoten met deltametrin via een ongediertebestrijder. Dat zijn de dingen die je anders misschien vergeet of niet goed genoeg meepakt. Maar hoop dat dit ook een bijdrage kan leveren in een succesvolle behandeling dit keer.... 🙏🏻
Nu 5 weken geleden voor het laatst behandeld met crème en pillen. Vorige week schurft vrij verklaard nadat de dokter nog een aantal zichtbare plekjes had bekeken. Ik heb al een tijdje witte plekken op mn benen met daarin een rood puntje/ vlek. Herkent iemand dit? Zie foto hierbeneden Overdag nog wel eens iets van jeuk in de avond vrijwel niet. Ook blijven de littekens/plekjes nog lang zitten heeft iemand die er vanaf is een tip waarmee ik dit kan behandelen?
Alvast bedankt!
Hallo, ik meld me ook even. Dochter (11) heeft al twee weken jeukende plekjes, vooral in haar liezen, maar ook in de knieholtes en wat op haar rug en benen.
Huisarts dacht vorige week niet aan schurft, maar ze wilde het ook niet uitsluiten. Hormooncreme gekregen voor eczeem/schimmel. Na een week weinig verbetering in de jeuk. Ze heeft vooral savonds jeuk, ‘s nachts slaapt ze door.
Op de foto zie je een stukje binnen(boven)been.
Ik zie geen gangetjes, wel kleine bultjes.
Er zit niks op haar handen, polsen of voeten. Ze heeft in het algemeen wel een droge huid.
Mijn gevoel is het dat bijna wel schurft moet zijn, maar ik weet ook niet hoe groot deel van dit gevoel door angst is gevoed. De rest van het gezin is vooralsnog klachtenvrij.
Wat denken jullie ervaringsdeskundigen?
Dank!🙏🏻
Nieuwe poging om foto toe te voegen
Hoelang na de tweede behandeling voelde jullie verlichting van de jeuk?😢😢😢
Ik gebruik nu ivermectine en Benzylbenzoaat, krijg nu allemaal rode vlekken in gezicht. Een bijwerking misschien?