Urticaria Factitia (dermografisme)

ik heb last van dermografisme, maar na alles geprobeert te hebben bij de dermatoloog, helpt dus niets.. nu moet ik via de huisarts een verwijsbrief vragen naar een academisch ziekenhuis, het VU of het AMC. dan zou ik daar het medicijn xolair kunnen krijgen.

ik word helemaal gek van de jeuk en als tip kreeg ik, ga in de zon zitten, dat helpt tegen de urticaria facitia. maar helaas heb ik zonne-allergie en wekt dit alleen maar meer jeuk op..

ik ga over een maand op vakantie naar bali (ik wil me niet laten tegenhouden door mn huid..) maar ik maak me nu al zorgen over de jeuk die ik daar zal hebben.  want in het buitenland heb ik veel meer last van zonne-allergie dan hier in nederland.

ik ben bang dat ik niet meer voor mijn vakantie bij het academisch ziekenhuis terecht kan, heeft iemand tips?

Reageren

Op korte termijn zal het lastig worden. Bij veel klachten spelen het voedingspatroon, darmflora, te weinig maagzuur, candida en tekorten aan diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren een rol. Histaminerijke voeding kan bijvoorbeeld klachten uitlokken. De zon zorgt voor het vrijmaken van histamine. Bepaalde voedingsstoffen als magnesium en vitamine C kunnen de werking van histamine verminderen. De histamine wordt afgebroken door bepaalde enzymen; als er te weinig enzymcapaciteit is verloopt dit proces minder.

Eventueel medicijngebruik, inclusief de pil, kan klachten verergeren. Pilgebruik bevordert oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Een te hoog oestrogeen versterkt de werking van histamine.  Dit soort  zaken herstelt zich niet zomaar na stoppen met de pil.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Urticaria Factitia (dermografisme)

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe