Home / Hoofd, hals & schouders / opgezette klier/bobbel hals
Hallo,
Ik heb sinds enkele dagen een bobbel (opgezette klier?) in mijn nek onder de kaak. Aan de rechterkant. Je ziet het niet aan de buitenkant.
Ik kan hem beetpakken en er iets mee heen en weer gaan. Doet niet zeer, alleen een heel klein beetje als er er op druk.
Wat kan dit zijn en wanneer moet je ermee naar de dokter?
Anna
Het is aannemelijk dat dit een opgezwollen lymfeklier is.
Deze klieren houden zich voornamelijk bezig met het zuiveren van je bloed en komen op verscheidene plaatsen in het menselijk lichaam voor.
Zo´n lymfeklier kan opzwellen omdat je ergens in het lichaam een ontsteking hebt opgelopen, of reeds hebt gehad.
De zwelling neemt meestal binnen 6 weken af, toch is het handig om een arts te raadplegen.
Alsjeblieft.
Dank je wel,
Ik kijk het het weekend aan en ga anders volgende week naar de huisarts
Anna
Op deze afbeelding kun je de locatie van de lymfeklieren zien: http://www.imfresherthanyou.com/wp-content/uploads/2011/06/lymph-nodes.jpg
De locatie van de klierzwelling is gerelateerd aan de oorzaak van de activatie van de lymfeklier. Vooropgesteld dat dit een lymfeklier is.
Zwellingen in de hals hebben vele verschillende oorzaken.
Mogelijke oorzaken zijn aangeboren afwijkingen zoals laterale en mediane halscysten en fistels, ontstekingen zoals lymphadenitis (acne gelaat, gebit, tonsillitis, tbc, kattenkrabziekte, toxoplasmose, rode hond en Pfeiffer), tumoren zoals een lipoom, een lymfangioom, een hemagioom, een tumor van de glandula parotis, de glandula submandibularis en de schildklier, maar ook tumoren uit bloedvaten, zenuwen, spieren, bindweefsel, vet en bot, en als laatste algemene groep de metastasen.
Een arts die de zwelling kan onderzoeken in samenhang met mogelijke andere symptomatologie en het medische verleden van de patiënt kan vaststellen wat de oorzaak van de zwelling is.
Heel erg bedankt voor jullie reakties.
Marco, heel fijn , die afbeelding. Ik had geen idee waar al die klieren zitten. Het zit precies op de plek van de submandibulante.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!