- Anoniem29 december 2014 om 11:41
Hallo,
Ik ben 3 a 4 maanden geleden doorverwezen naar het ziekenhuis met een overslaand hart/ hartritmestoornis. Daar hebben ze een hartfilmpje gemaakt en daarna een echo en daar was niets op te zien, behalve dan die onregelmatige hartslag.
IK ben naar huis gestuurd door de huisarts met geen behandeling en met de mededeling dat het misschien vanzelf goed kwam, maar dat het nog niets ernstigs was.
IK heb het gekregen door medicijnen en heel veel stress.
NU ben ik dus 3 a 4 maanden verder. Gestopt met roken, volop aan het sporten.
IK heb al die tijd last gehad van gespannen kaken, gespannen nek en schedel, waar ik al voor bij de fysio loop.
IK merk nu dat juist door die hartslag die spanningen blijven en ik durf mijn aandacht niet goed op mijn hart te richten, want hij klopt door het hele lichaam heen als een bassgitaar in rust.
IK wil graag van die spanning af en ook mijn hartslag weer normaal, maar ik ben bang dat die hartslag de spanning in stand houd.
Iemand advies?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 december 2014 om 12:53Het is niet je hartslag die de spanning in stand houd, maar je angst dat er iets mis gaat met je hart. En dat kan dan weer je hartslag beinvloeden.
Reageren
Je moet je aandacht niet op je hart richten. Daar wordt het niet beter van.
Het zou kunnen zijn dat je daarnaast ook nog last hebt van hyperventilatie.
Om van die spanningen af te komen zou je ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen kunnen doen. Je kunt ze vinden op:
http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/psychiatrie-nieuws/285-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-2
http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/psychiatrie-nieuws/284-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-1Anoniem29 december 2014 om 13:53Klopt, je hebt gelijk. Die angst is er gewoon ingeslopen en is onbewust aanwezig. Zo had ik het nog niet bekeken. Binnenkort start er een cursus mindfulness bij mij in de buurt. IK denk dat ik me daar maar voor op geef.
Bedankt!!
Reageren