Zoeken Vraag het forum

statines

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • aniet

ik wil graag weten wat de het verschil is tussen statines en fibraten ik heb ontzettende bijwerkingen g gehad had van de statines en gestopt nu opzoek na een ander medicijn

2 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Zowel statines als fibraten zijn cholesterol verlagend
    Het medische verhaal:
    Fibraten: ” Verlagen de VLDL- en LDL-spiegel en verhoogt de HDL-spiegel. Het werkingsmechanisme is nog niet volledig bekend. Het zou de afbraak van VLDL bevorderen door activatie van lipoproteïnelipase.

Statines: ” specifieke competitieve remmer van HMG-CoA-reductase, een enzym dat een essentiële rol speelt bij de biosynthese van cholesterol. Remming van deze synthese heeft onder andere toename van het aantal LDL-receptoren in de lever tot gevolg; dit resulteert in verlaging van de LDL-cholesterolplasmaspiegel. Het verlaagt daarnaast apolipoproteïne B en triglyceriden en verhoogt in wisselende mate het HDL-cholesterol en apolipoproteïne A.”

Bijwerkingen van fibraten zijn wat betreft de spierzwakte, spierpijn, kramp in de spieren 0,1-1% voorkomend.
    Bij de statines pijn in extremiteiten, rug, spieren en gewrichten, spierspasmen, zwelling in gewrichten tussen de 1-10% voorkomend

Bij onverdraagbaarheid van bovengenoemde middelen kan zijn effectieve alternatieven beschikbaar, waaronder Ezetimibe (remt opname in darm) en PCSK9-remmers (injecties). Overleg hierover met je behandelend arts.

Reageren
    Kokomo

En als je van die statines bijwerkingen krijgt houd het gewoon op. Heb zelfs die spuit gehad die ik zelf moest zetten. Maar overal toenemende spier en gewrichtspijn. Nu ben ik zover dat ik Angina Pectoris heb en dan kom je direct in een systeem bij de cardioloog, wat betekend dat je bisoprolol en ascal krijgt. Nou dat heb ik geweten. Daar zijn de bijwerkingen van de statines niets bij. Binnen 2 dagen zoveel pijn dat ik bijna niet meer kon lopen. De trap omhoog was een martelgang. Gestopt met die rotzooi en na een week is alles weer normaal. Dus dan maar wat pijn rond het hart. Ze hebben wel een cathterisatie gedaan en vastgesteld dat ik ooit een hartinfarct heb gehad. Wanneer is volstrekt onbekend. Ben wel inmiddels 74, met hoog cholesterol.

Reageren
Reageer op: statines
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.