stofwisseling vertraagd door stoppen antidepressiva?

Hoi!

Ik ben enkele weken gestopt met het slikken van het antidepressivum prozac (fluoxetine). Deze medicijnen heb ik 5 jaar gebruikt.

Ik ben de afgelope periode wat aangekomen (al voordat ik stope met de medicatie hoor) en daarom ben ik wat gezonder gaan leven. Ik fiets 4x in de week een uur en ik eet echt gezond. Veel groenten, geen vlees, veel magere maaltijden etc. Toch val ik helemaal niets af, terwijl ik toen ik wat jonger was (zo'n 2 jaar geleden) de kiloos er makkelijk afvlogen. Zou het kunnen zijn dat het stoppen van de medicatie invloed heeft op het 'niet' afvallen? Ik heb gelezen dat antidepressiva ook invloed heeft op de stofwisseling. Kan het zijn dat mijn stofwisseling nu in de war is omdat de stofjes die de antidepressiva 4 jaar lang hebben af gegeven plots ontbreken? En zou dit nog goed kunnen komen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,

Charlotte

Reageren

Dat zal best wel goed komen, maar het heeft wel wat tijd nodig

Reageren

hier dezelfde vraag!!! Hoelang heeft het nodig eer je kan afvallen???

Reageren

SSRI's remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen, die juist belangrijk zijn voor de aanmaak van  melatonine. EEn te laag melatonine werkt weer verhogend op het oestrogeen en kan overgewicht in de hand werken.

Belangrijk is om te zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon, met complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Vet heb je dus nodig en in vlees zit carnitine, dat belangrijk is voor de energie in je lichaam en  het helpt om melatonine aan te maken.

Verder kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te verbeteren. Denk aan magnesium, zink, chroom, vitamine B, C en D, omega 3 en dus carnitine. Op internet genoeg te vinden over je gezondheid en de aanmaak van je neurotransmitters.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: stofwisseling vertraagd door stoppen antidepressiva?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe