Sinds gisteren heb ik ineens zonder reden een gevoelige soms pijnlijke tepel.
Ik ben 55 jr. en reeds lang in de overgang.
Ik voel geen knobbeltjes of bulten en ook is mijn tepelhof niet verkleurd.
Het deed vannacht ook pijn als ik op mijn buik ging liggen.
Vanochtend kneep ik wat in mijn tepel en tepelhof en zag dat er wat pus uit kwam.
Wat kan dit zijn, is het gewoon een beetje ontstoken of moet ik als dit aanhoud even bij mijn huisarts gaan.
Hopenlijk dat iemand hier een antwoord op kan geven
Groetjes Nanny
Een borstaandoening die niet door kanker wordt veroorzaakt, noemt men goedaardig. Ze kan van verschillende oorsprong zijn. U merkt misschien een of meer van de volgende symptomen op:
zwelling of pijnlijkheid voor de menstruatie (cyclisch ongemak), aanhoudenden pijn (niet-cyclisch ongemak), hevige pijn voor de menstruatie (cyclische pijn), voelbare knobbeltjes, vocht uit de tepel, infectie of ontsteking van de tepel, een cyste of een ander duidelijk gezwel.
Bijna de helft van de vrouwen heeft een of andere goedaardige borstaandoening. Sommige van deze zaken, zoals knobbeltjes of een lichte zwelling voordat de menstruatie begint, zijn waarschijnlijk normaal en dus helemaal geen ziekte.
De meeste vrouwen met symptomen van een goedaardige borstaandoening hebben geen borstkanker. Maar een gezwelletje in de borst, vocht uit de tepel of aanhoudende, niet-cyclische pijn kunnen wel het eerste symptoom van kanker zijn. Als u een van deze symptomen hebt, zal de dokter uw borsten onderzoeken. Misschien zal hij een mammografie, een echografie of zelfs een biopsie aanvragen, opdat zeker zou zijn dat de aandoening goedaardig is.
Ik zou het op prijs stellen als je je borst laat beoordelen door je huisarts.
Bedankt voor de reaktie.
Ik heb nadat ik de pus er tot bloedens toe uitgeknepen heb een paar dagen een klein beetje pijn gehad aan mijn borst en tepel, maar de pijn is gelijdelijk weg getrokken en nu is het helemaal weg. Dus ik denk dat het een beetje ontstoken is geweest, al weet ik geen reden te noemen van het onstaan van deze ontsteking.
Hoe kan zo'n ontsteking ineens ontstaan ?
Aan menstruatieklachten kan het liggen want ik ben reeds een aantal jaren in de overgang, dus geen menstruatie meer.
Groetjes Nanny