Mijn dochter van 9 maanden heeft krentenbaard in de luier (bil en schaamlip). Ik vind het zo'n gekke plek om te krijgen en vraag me dan ook af of ik me zorgen moet maken?
Het is overigens al de tweede keer dat ze dit heeft. De eerste keer was het gewoon in het gezicht.
Ja, krentenbaard bij baby's, ook wel impetigo vulgaris, impetigo contagiosa of kinderzeer genoemd, is een serieuze aandoening die gecontroleerd dient te worden door een arts, en zo nodig dient te worden behandeld met antibiotica. Impetigo komt vaker voor in deze tijd van het jaar, het wordt veroorzaakt door stafylococcus aureus of een beta-hemolytische streptococcen, streptococcus pyogenes. Als de infectie teruggekomen is, is er de vorige maal mogelijk onvoldoende behandeld. Spontane remissie is mogelijk, maar omdat bij baby's risico's van ontaarding groter zijn wordt eerder behandeling overwogen.
Overleg het beste met uw eigen huisarts die de plekjes kan beoordelen en een afgewogen behandeling kan adviseren. De huisarts zal hierbij ook beoordelen of er sprake is van koorts, overgeven en of diarree en of er sprake is van gezwollen lymfeklieren. Let zelf zeer goed op de hygiëne want impetigo is zeer besmettelijk. Dus handdoeken en broekjes direct in de wasmasjien!
Lees ook andere vragen en antwoorden over krentenbaard en baby:
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=krentenbaard+baby&sa=zoeken#1511
Ik heb sinds kort meerdere bultjes op mijn schaamlippen. Nog nooit gehad! Ze voelen verdikt aan, sommige branden. het enige wat ik mijn kan bedenken is het gebruik van een nieuw scheermesje…. ? Of dat ik krentenbaard heb gehad op mijn wang ( tijdje terug) en nu overgedragen kan hebben in mijn schaamstreek?
Zou ik de antibiotica creme van mijn wang kunnen gebruiken om te kijken of t minder wordt? Iemand tips?
Ja uiteraard naar de dokter gaan maar wil t eerst zo proberen.
Alvast bedankt voor t meedenken.
Ik zou toch eerst maar naar de dokter gaan voordat je iets gaat uitproberen dat verkeerd kan uitpakken.
Ik heb krentenbaard rondom mijn vagina. De zalf die ik smeer blijft hier niet goed zitten. Zijn er tips dat het sneller weg gaat?