Zoeken Vraag het forum

Lichte plekken op benen na krentenbaard

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • ME

Mijn zoontje heeft krentenbaard gehad op zijn benen en heeft daar lichte plekken aan over gehouden. Ik was zelf in de veronderstelling dat dit vanzelf bij zou trekken maar nu kwam ik gisteren iemand tegen die enkele jaren geleden krentenbaard heeft doorgemaakt op zijn buik en deze plekken nog steeds heeft.

Ik weet het, er zijn ergere dingen, maar het is toch zonde van de benen. Dus valt er nu nog iets aan te doen of is het gewoon een kwestie van puur pech/geluk of dit goed weg trekt?

4 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Zeker in de zomer geven huidinfecties maar ook herstelde verbrandingen een lichtere restkleur tov de oude (zongebruinde) huid.
    Als je diepe huidinfecties hebt kan daar een blijvend litteken van ontstaan. In het algemeen, en zeker bij kinderen , zal dat gewoon herstellen (mits er weer een peiode zon op heeft geschenen.. dus misschien pas volgend jaar…)
    Voor de herstelfase kun je natuurlijk wel een creme gaan smeren, als je dat wil (bv in gelaat..) Dan is de Calendula littekencreme misschien goed passend.

Reageren
    ME

Mijn eigen huisarts geeft aan: krentebaard littekens genezen doorgaans restloos tenzij ze niet tijdig en goed tegen UV beschermd waren. Er bestaan geen producten die wetenschappelijk bewezen litteken vorming (of zoals op de foto’s hypopigmentatie) kunnen voorkomen/verhelpen.

———————————

Ik heb het simpelweg niet goed genoeg tegen UV beschermd. Heel dom achteraf, maar eigenlijk ook geen moment aan gedacht. Ik dacht eigenlijk juist in de buitenlucht geneest het vast sneller. Het is nieuwe huid, vandaar de kleur. Zou een Calendula littekencreme nog zin hebben om de huid alsnog te helpen met (een deel) herstel?

Reageren
    Peter (huisarts)

“Nieuwe” huid is gevoeliger. En ja ik denk dat Calendula het herstel kan ondersteunen!

Reageren
    ME

Bedankt, we gaan het in elk geval proberen!

Reageren
Reageer op: Lichte plekken op benen na krentenbaard
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.