Zoeken Vraag het forum

Vocht cq vetbultje bij wenkbrauw baby

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nancy

Sinds november 2010 loopt ons zoontje van inmiddels 6 maanden met een vocht cq vetbultje bij de wenkbrauw rond.

Er is al door verscheidene arten en kinderartsen naar gekeken en niemand van de reguliere medische circuit kan er iets mee. Men zegt het kan vanzelf wegtrekken of ook niet…. nou wat moet ik nu met zo´n antwoord….. ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn zoontje. Het vermoeden bestaat dat het is onstaan door een homeopatisch middel conchea quercus aanbevolen door antroposofisch CB. zoontje plaste en poepte hierna extreem weinig en heb dit direct gemeld (KA van antroposofisch CB vroeg ook nog of ik het dan zo ERG vond dat hij minder poepte en plaste…..) en ben met middeltje gestopt. sindsdien is de ophoping in de wenkbrauw zichtbaar (soms een knikker en soms een beetje verdeeld over wenkbrauw).

Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.

Bij voorbaat dank

17 reacties
    Reageren
    Werner

Waarom maak je je zo’n zorgen over een zeer waarschijnlijk onschuldige (talgklier-)cyste of vetophoping bij de wenkbrauw?

Vind je het misschien ontsierend?

Het komt juist vaak voor, dus ik verbaas mij erover dat diverse artsen zeggen het niet te weten, terwijl u de meest voor de hand liggende optie noemt.

Een andere mogelijkheid is trouwens een dermoid cyste.

Wat is uw vraag en wat is uw probleem?

Desnoods kunt u een verzoek indienen voor een biopsie, dan is snel duidelijk wat het precies is, al betwijfel ik of de noodzaak van verwijderen daarna zal veranderen.

Reageren
    corrie

Hoi Nancy,
    Ik snap je bezorgdheid, mijn zoontje van 9 maanden heeft net weer een echo gehad. Ook hij heeft een bult bij zijn wenkbrauw, rechts bovenin, dat alsmaar groeit. Bij de eerste echo zeiden ze dat het een lipoom was, nu hoor ik weer dat het bultje gevuld is met vocht, dus dat het geen lipoom kan zijn. Krijg volgende week bij de chirurg de verdere uitslag te horen. De chirug heeft ons bij de eerste afspraak verteld dat het ook kan zijn dat er misschien een gaatje in een van zijn schedelranden kan zitten of dat het niet goed aansluit, waardoor er hersenvocht in dat bultje zit. Ik wil je daarmee echt niet bang maken, maar laat je niet afschepen! Ik heb om dit alles verder te laten onderzoeken veel moeite moeten doen helaas, maar mijn zoontje is niet uitbehandeld voor dat ik weet wat er echt aan de hand is en wat ze er aan gaan doen.
    Groetjes Corrie

Reageren
    Marc

Beste Corrie,
    Ik heb met veel belangstelling je bericht gelezen over het “vetbultje” bij de wenkbrauw van je zoontje.
    Ons zoontje is 6 maanden oud en kreeg ongeveer 2 maanden geleden ook zo’n verdikking/bultje bij zijn wenkbrauw. Ook wij zijn naar de huisarts en consultatie-bureauarts geweest. Deze artsen reageerden ook lauwtjes en volgens hen is het een cyste of een vetbultje. Voor de rest hoefde wij ons geen zorgen te maken maar uiteraard doen wij dit toch! Op dit forum las ik dat jij al heel ver bent met je onderzoek en vroeg mij af of je nog tips voor ons zou hebben? Qua behandelwijze of via een bepaalde arts? Via onze huisarts enz… komen wij niet veel verder.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Met vriendelijke groet.
    Marc

Reageren
    Caroun

Beste Corrie en anderen,

Wow, dat er meer mensen dit probleem herkennen. Mijn dochter, nu bijna 2 heeft boven haar wenkbrauw vlak na haar geboorte al zo’n bultje gekregen. Idd echo’s, dokterbezoeken. Steeds kregen we te horen dat het waarschijnlijk een cyste is en dus niks ernstig. Ondertussen zijn het duidelijk 2 bultjes geworden en zijn we bij een chirurg geweest, die ons meteen aanraden om het weg te laten halen. Volgens hem zijn het verstopte talgkliertjes en stoppen die niet met groeien.
    Raar dat het dus blijkbaar vaak voorkomt, maar dat de doctoren het niet eens zijn over de eventuele behandeling.

Heeft iemand al resultaten over wat het nu precies is? Ik heb bijna liever antwoord van iemand die het mee heeft gemaakt, dan van artsen die allemaal iets anders zeggen.

Groetjes Caroun

Reageren
    Marc

Beste Caroun,
    Bedankt voor je bericht en wij zijn ook erg benieuwd naar andere reacties. Onze zoontje is pas 2 maanden en ontwikkeld zich voor de rest goed. Wij overwegen hem ook ter zijner tijd hieraan te laten helpen. Dus mochten er meerdere ervaringen zijn op dit gebied? Wij horen het graag! Ook hopen wij nog steeds dat het vanzelf wegtrekt…misschien is dat ook al eens bij iemand voor gekomen? Alvast bedankt voor de reactie. Mvg. Marc

Reageren
    Christine

Ben 44 jaar en nu hebt ik weer een cyste op wenkbrauw ,voor de derde keer
    Mijn oog ziet er niet uit donderdag mag ik naar plastische heelkunde .En zullen ze
    Die met een kleine sneetje uit halen .groetjes

Reageren
    Marco

Beste Christine,
    Heb jij hier ook al last van vanaf je babytijd?
    En is het de vorige keren ook d.m.v. plastisch chirurgie verwijderd?
    En vanaf welke leeftijd is dit bij jou voor de eerste keer gedaan?
    Alvast bedankt voor je reactie en hoop dat je ondertussen succesvol geholpen bent!
    Met vriendelijke groet.
    Marco

Reageren
    Caroun

De knoop is doorgehakt, donderdag gaat onze uk naar de plastische chirurg. Het bultje word steeds groter. En er is dan toch geadviseerd om het al op deze jonge leeftijd te laten weghalen. Dan zou ze er het minste last van hebben.

Groetjes Caroun

Reageren
    Mara

Hallo Caroun, sterkte met de operatie van jullie ukje. Laat je weten hoe het verder gaat met haar?

Groetjes Mara

Reageren
    jacq

Bij een baby, als het net na de geboorte is gekomen is het ws een dermoid cyste. Dan is er in de embryonale fase iets met het ontwikkelen van huisd niet goed gegaan en onstaat een bultje.Het is ongevaarlijk, maar ontsierend. Bij mijn dochter hebben we het laten verwijderen , dat werd gedaan door een plastisch chirirg.Het bevatte haartjes, dtukjes bot en tand, het is opgestuurd voor onderzoek, niets ernstigs aan de hand. Van het sneetje zie je nauwelijks meer wat is heel mooi genezen. De moeiute waard om eg te laten halen, valt allemaal erg mee.

Reageren
    Caroun

Gisteren heeft de ingreep bij onze dochter plaats gevonden.De plastische chirurg is een uur bezig geweest. Ze heeft er helemaal geen last van gehad. Ik ben benieuwd hoe ze er zonder bult uitziet.
    De uitslag zullen we nog wel krijgen, volgende week mogen de hechtingen eruit.

Reageren
    Caroun

De hechtingen zijn eruit, er is nu al bijna niks meer van te zien 🙂
    Volgens de verpleegster was het bultje een mooie doorzichtige “knikker”: een cyste dus.

Reageren
    Esther

Mijn dochter drie maanden heeft het. Volgende week naar ziekenhuis. Afdeling chirurgie gaat er naar kijken. Heb het zelf als kind ook gehad maar op latere leeftijd en bovenin de wenkbrauw. Mijn dochter onder dus dat hangt iets op dr oogje waardoor deze kleiner word. Ben benieuwd wat ze zeggen..

Reageren
    Anoniem

Beste jaq,

Onze dochter is vandaag naar de huisarts geweest met een bultje onder haar wenkbrauw, een cyste idd.. Het is allemaal niet ernstig gelukkig maar toch maak ik me erg druk over de verhalen die je leest op het internet. Ze is nu bijna 3 maanden en word doorverwezen Naar een kinderarts.. Hoe oud was jou kindje toen je het weg liet halen?

Groetjes daantje

Reageren
Reageer op: Vocht cq vetbultje bij wenkbrauw baby
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.