Zoeken Vraag het forum

rode vlek om neus en ogen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Karlijn

Hallo,
    Onze dochter heeft vanaf dat ze bijna 8 weken oud was een (vlindervormige) rode vlek om haar neus en ogen gekregen.

We vermoedden eerst dat het een allergie is, omdat het in eerste instantie alleen kwam als we naar een park, bos of de duinen waren geweest. In het begin verdween het na een paar uur ook weer.

Maar nu blijft het. Soms vager, dan weer feller en dit lijkt ongerelateerd aan de omgeving waarin ze zich bevindt.

De huisarts zeg geen idee te hebben en het maar op een allergie te houden, maar aangezien ze er geen last van lijkt te hebben en een vrolijke baby is, moesten we het maar even aankijken of er hydrocortison op smeren.

Komt dit iemand bekend voor? Enig idee wat dit kan zijn?

10 reacties
    Reageren
    brenda A

in ieder geval :GEEN hydrocortison smeren!
    ik zal eens zoeken voor je, want dit weet ik niet uit mijn hoofd.
    groetjes Brenda

Reageren
    brenda A

er zijn een aantal ziekten, waarbij je ook een soort vlindervormige uitslag krijgt, maar ze lijkt mij daar nog te jong voor.
    is ze verder goed gezond?
    als het blijft zou je verwijzing kinderarts kunnen vragen.
    Brenda

Reageren
    Jesse

Zijn het geen warmte flushes als gevolg van koorts?

Reageren
    Karin

Deze vlinder uitslag wordt vaak gezien in Lupus erythematosus, maar is niet pathognomonisch, het wordt ook gezien bij andere ziekten zoals dermatomyositis.

De uitslag bij lupus is rood of paars en licht geschubd.
    Kenmerkend is de vorm van een vlinder om de brug van de neus. Het is met name de uitslag op de naso-labiaal plooien van het gezicht die bijdraagt aan de karakteristieke uitstraling.
    Het is meestal maculair met scherpe randen en het jeukt niet.
    De uitslag kan van voorbijgaande aard of progressief zijn met uitbreiding naar andere delen van de huid van het gelaat.

Maar er zijn tal van andere aandoeningen die gepaard kunnen gaan van een huiduitslag met een soortgelijke vlinder beeld.

Reageren
    Martine

Onder andere Rosacea ofwel couperose is ook een potentiele oorzaak. Lees de wikipedia over Rosacea en bekijk de afbeelding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosacea

Reageren
    WB

Hallo

Mijn zoontje heeft hetzelfde, hij is 7 maanden.
    Ik heb helaas nog geen reactie gelezen waar ik wat aan heb. Maandag heb ik een afspraak bij de kinderarts en hoop daar een antwoord te vinden.
    Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Ik hoor het graag

WB

Reageren
    Tamara

Zou je hier willen laten weten welke diagnose de kinderarts bij jouw zoontje stelt, voor deze symptomen van rode (vlindervormige) vlekken rond de neus en de ogen?

Reageren
    Frank

Een andere aandoening die zo’n vlinder masker, als hierboven beschreven staat, kan veroorzaken, is Lupus Erythematosus. Lupus is een auto-immuunziekte die zowel dermatologische klachten als systemische klachten kan veroorzaken.

Reageren
    Fe

Lupus is een ziekte met veel verschillende facetten. Een vroege diagnose en een doeltreffende behandeling maken dat de meeste mensen met lupus een normale levensverwachting en een normaal levenspatroon kunnen hebben. Omdat vrijwel ieder orgaan bij de ziekte betrokken kan zijn, lopen de ziekteverschijnselen bij lupus sterk uiteen.

http://www.lupuspatientengroep.nl/wat-is-lupus/klachten-en-verschijnselen.html

En lees: http://www.nvle.org/nvle/home

Reageren
    dr. dr.

Hoezo corticofoob? hydrocortison kan als juist gebruikt wordt GEEN kwaad..!

Reageren
Reageer op: rode vlek om neus en ogen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.