- Karlijn23 juni 2009 om 12:19
Hallo,
Onze dochter heeft vanaf dat ze bijna 8 weken oud was een (vlindervormige) rode vlek om haar neus en ogen gekregen.We vermoedden eerst dat het een allergie is, omdat het in eerste instantie alleen kwam als we naar een park, bos of de duinen waren geweest. In het begin verdween het na een paar uur ook weer.
Maar nu blijft het. Soms vager, dan weer feller en dit lijkt ongerelateerd aan de omgeving waarin ze zich bevindt.
De huisarts zeg geen idee te hebben en het maar op een allergie te houden, maar aangezien ze er geen last van lijkt te hebben en een vrolijke baby is, moesten we het maar even aankijken of er hydrocortison op smeren.
Komt dit iemand bekend voor? Enig idee wat dit kan zijn?
10 reactiesReagerenbrenda A26 juni 2009 om 10:45in ieder geval :GEEN hydrocortison smeren!
Reageren
ik zal eens zoeken voor je, want dit weet ik niet uit mijn hoofd.
groetjes Brendabrenda A28 juni 2009 om 12:34er zijn een aantal ziekten, waarbij je ook een soort vlindervormige uitslag krijgt, maar ze lijkt mij daar nog te jong voor.
Reageren
is ze verder goed gezond?
als het blijft zou je verwijzing kinderarts kunnen vragen.
BrendaJesse30 juni 2009 om 01:14Zijn het geen warmte flushes als gevolg van koorts?
ReagerenKarin30 juni 2009 om 01:19Deze vlinder uitslag wordt vaak gezien in Lupus erythematosus, maar is niet pathognomonisch, het wordt ook gezien bij andere ziekten zoals dermatomyositis.
De uitslag bij lupus is rood of paars en licht geschubd.
Kenmerkend is de vorm van een vlinder om de brug van de neus. Het is met name de uitslag op de naso-labiaal plooien van het gezicht die bijdraagt aan de karakteristieke uitstraling.
Het is meestal maculair met scherpe randen en het jeukt niet.
De uitslag kan van voorbijgaande aard of progressief zijn met uitbreiding naar andere delen van de huid van het gelaat.Maar er zijn tal van andere aandoeningen die gepaard kunnen gaan van een huiduitslag met een soortgelijke vlinder beeld.
ReagerenMartine30 juni 2009 om 01:22Onder andere Rosacea ofwel couperose is ook een potentiele oorzaak. Lees de wikipedia over Rosacea en bekijk de afbeelding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosacea
ReagerenWB10 oktober 2009 om 18:44Hallo
Mijn zoontje heeft hetzelfde, hij is 7 maanden.
Ik heb helaas nog geen reactie gelezen waar ik wat aan heb. Maandag heb ik een afspraak bij de kinderarts en hoop daar een antwoord te vinden.
Zijn er meer mensen die dit herkennen?Ik hoor het graag
WB
ReagerenTamara10 oktober 2009 om 21:26Zou je hier willen laten weten welke diagnose de kinderarts bij jouw zoontje stelt, voor deze symptomen van rode (vlindervormige) vlekken rond de neus en de ogen?
ReagerenFrank10 oktober 2009 om 21:43Een andere aandoening die zo’n vlinder masker, als hierboven beschreven staat, kan veroorzaken, is Lupus Erythematosus. Lupus is een auto-immuunziekte die zowel dermatologische klachten als systemische klachten kan veroorzaken.
ReagerenFe10 oktober 2009 om 21:46Lupus is een ziekte met veel verschillende facetten. Een vroege diagnose en een doeltreffende behandeling maken dat de meeste mensen met lupus een normale levensverwachting en een normaal levenspatroon kunnen hebben. Omdat vrijwel ieder orgaan bij de ziekte betrokken kan zijn, lopen de ziekteverschijnselen bij lupus sterk uiteen.
http://www.lupuspatientengroep.nl/wat-is-lupus/klachten-en-verschijnselen.html
En lees: http://www.nvle.org/nvle/home
Reagerendr. dr.21 mei 2010 om 11:19Hoezo corticofoob? hydrocortison kan als juist gebruikt wordt GEEN kwaad..!
Reageren