Zoeken Vraag het forum

Ontlasting, pil

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • T

Hoi!

Alvast sorry voor alle gedetailleerde informatie, maar dat lijkt me wel handig om een correct mogelijk beeld te creëren. Ik heb sinds een aantal dagen (woensdag) last van m’n maag (beetje misselijk) door stress, en ik heb ook dunne brijige ontlasting. Donderdag heb ik voor de zekerheid een tweede pil ingenomen (laatste dag van m’n tweede week), aangezien ik 2,5 uur na het slikken dunne ontlasting had. Ik ga ook elke dag 2/3 keer naar de wc. Het is dat ik het wel voel maar het is niet dat ik een drang ervoor heb en het niet meer kan inhouden. Wel is de eerste keer IETS vaster dan de keer/keren erna. Ik neem m’n pil altijd in de middag, en ga in de ochtend/begin middag naar de wc, dus m’n pil wordt altijd erna pas ingenomen. Inmiddels zit ik dus in m’n derde week en donderdag slik ik m’n laatste pil van deze strip.

Nu zag ik gisterochtend dat ik nog wat onverteerde appel van de avond ervoor (12 uur ‘s avonds ongeveer gegeten) in m’n ontlasting zat.

Mijn vraag is nu uiteraard dus hoe het zit met bescherming, want ik heb geen waterdunne diarree gehad deze dagen en ik hoef, nadat ik m’n pil heb genomen, ook niet naar de wc voor een nummer 2 (i.v.m. de 4 uur-regel) tot de volgende ochtend. Maar omdat ik een stuk onverteerde appel zag twijfel ik dus toch. Dus hoe zit het nu precies?

Alvast bedankt!

12 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat zal veder aan de werking van de pil niets doen

Reageren
    T

Oké, ik ben vanochtend naar de wc gegaan, zelfde verhaal met m’n ontlasting (wat zachter, brijig). Om half 1 heb ik m’n pil ingenomen. Ik ben net nogmaals naar de wc gegaan, en helaas had ik net wel diarree. Zoals ik al zei zit ik dus in m’n derde strip en slik ik donderdag de laatste ervan. Nu twijfel ik alleen wat ik moet doen. Is er een optie die het “beste” is? En hoe zit het met bescherming bij de opties? Vooral omdat ik nu al bijna een week sukkel met m’n darmen, en ik vandaag dan diarree had.

• Nu een stopweek inlassen
    • Een nieuwe pil innemen, deze strip afmaken, stopweek
    • Een nieuwe pil innemen, deze strip afmaken, nog een week doorslikken van een reservestrip, dan een stopweek
    • Nu meteen met een nieuwe strip beginnen
    • Een nieuwe pil innemen, deze strip afmaken, meteen met een nieuwe strip beginnen
    Reageren
    John (moderator)

Maak de strip af en ga het beste zonder stopwek door met een nieuwe strip. Dan loop je geen risico’s

Reageren
    T

Ik neem aan dat ik dan wel nu nog een extra pil moet nemen, toch? Is het wel slim om een extra voorbehoedsmiddel te gebruiken de komende 7 dagen, of hoeft dat niet?

Reageren
    John (moderator)

Je hoeft niet perse een exgtra pil te nemen omdat je toch al in de derde week van de strip zit. Aanvullende anticonceptie is ook niet nodig

Reageren
    T

Nou sorry, ik ben weer verward.

Ik heb vanochtend wc-papier in de wc gelegd voordat ik naar de wc ging. Er kwam niet heel veel uit, maar wat eruit kwam mengde wel met elkaar/werd 1 substantie op het wc-papier zeg maar omdat het zo zacht was,  waardoor het wel gewoon op een hoopje leek net als diarree. Is dit dan niet goed? Ik heb nu namelijk echt angst dat dit niet oké is en de laatste dagen ook is gebeurd, waardoor ik dus ook angst heb dat m’n pil niet veilig is hierdoor. En ik heb gistavond onveilige seks gehad.

Reageren
    John (moderator)

Diarree heeft alleen invloed op de pil als dat waterdun is en binnen 4 uur na inname van de pil

Reageren
    T

Ja, dat weet ik. Maar ook wanneer je meerdere dagen achter elkaar diarree hebt.

Het komt er niet echt uit als diarree (denk ik. iig, zo benoem ik niet diarree. Het schiet er niet ongecontroleerd uit en ik heb niet de drang om het meteen kwijt te moeten, en hoef voor de rest van de dag niet). Het zijn gewoon “vaste” (in hoeverre het vast te noemen is omdat het blijkbaar wel heel zacht is) zachte kleine stukjes, maar ze zijn dus zo zacht dat ze in de wc zelf een grote substantie vormen samen zonder vorm, omdat ze in elkaar versmelten. Ik weet dus niet of dit ook al niet goed is, aangezien het dan een soort puddingvorm heeft neem ik aan.

Als dit niet goed is, kan ik dit namelijk ook de laatste dagen hebben gehad zonder dat ik hiervan op de hoogte was, waardoor ik meerdere dagen achter elkaar diarree zou hebben (weliswaar buiten de 4 uur van de pil, maar dan is er nog een verminderde kans op opname toch?). Dan kan ik toch ook nog kans hebben op een eisprong?

Reageren
    John (moderator)

Het gaat om diarree die waterdun is….

Reageren
    T

Oh, ik dacht ook te lezen dat geen vorm/pudding ook niet goed was, zoals op deze foto het rechtse gedeelte (niet mijn foto)?

Reageren
    John (moderator)

dat is toch geen diarree

Reageren
    T

Hahaha, ik heb werkelijk geen idee blijkbaar. Dat verstond ik dus al onder diarree. Duidelijk, in ieder geval.

Reageren
Reageer op: Ontlasting, pil
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.