Zoeken Vraag het forum

Jeuk

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jeuk schouders en nek.

Hallo beste mensen van dokter.nl,
    ik zit nu in Turkije voor 2 weken en heb sinds vanmiddag last van terugkomende jeuk op mijn schouders (vooral links) en nek. Ik heb donderdag nog in de zee gezwommen en daar heb ik mijn schouders, nek, gezicht en een deel van mijn kuitv verbrand, ondanks het constante gebruik van zonnebrandcrème (ik heb dan ook wel een zeer blanke huid en de temperetuur is ook zeer hoog).Vanmiddag ging ik met mijn familie de berg op, samen met een locale vriend van ons. Eenmaal aangekomen was het best fris want er waren zeer veel bomen die voor schaduw zorgen. Enkele minuten later begonnen mijn schouders een beetje te jeuken, ik wreef natuurlijk over de plek heen omdat ik dat gewend ben, 10 minuten later was de jeuk zeer ernstig, ik kon niet meer blijven stil zitten dus had ik op advies van mijn moeder mijn shirt uitgedaan en er yoghurt opgesmeerd. Toen werd ik gek, ik kon niet meer zitten en greep alles vast om zo de jeuk te kunnen verdragen. Onze vriend regelde een koude douche voor mij (niet echt een douche daar maar een emmer en een kraan). Hij goot al het water over me heen en het voelde zeer fijn. Ik deed mijn handdoek om mijn schouders en nek en onze vriend spoedde zich met zijn auto naar een ziekenhuis omdat hij dacht dat ik wellicht een allergische reactie kreeg door de insecten in de bomen(Ze zien eruit als kakkerlakken maar maken veel lawaai). In het ziekenhuis kreeg ik te horen van een dokter dat het wel om een allergie gaat en moest ik van hem aan het infuus, na 30 minuten was het infuus leeg en was de jeuk weg. (1 min met de dokter kostte me zo’n 400 lira of 180 euro, echt schandalig daar). Ik kreeg nog allergie pillen mee die ik elke avond moest slikken. Maar dus een uur geleden kreeg ik het weer in ons appartement, nu alleen aan de linkerkant van m’n schouders, ik heb bodymilk van Neutral gebruikt maar dat hielp niet, later heb ik aloë-vera crème gebruikt, dat hielp voor 2 min en toen was de jeuk terug, bijna net zo intens als de eerste keer.Ik heb me met een washandje gewassen maar dat hielp ook niet, toen dacht ik naa over wat ik vanmiddag had gedaan en lag ik een handdoek over mijn schouders, 10 minuten later is de jeuk weg. Kan het dan zo zijn dat het door het temperatuur verschil komt? (buiten 35-40 graden, binnen 21-26 graden).
    Ter informatie: Ik ben een jongen van 16,ik heb nog nooit zulke hoge temperaturen meegemaakt of zo erge jeuk.

Sorry voor de lange tekst maar misschien is het zo iets duidelijker,
    Heeft u misschien een verklaring waarom het zo jeukt, of heeft u een soortgelijkig verhaal, post het dan a.u.b hier zodat ook andere mensen er informatie aan kunnen opdoen 🙂
    Met vriendelijke groet,

Tim

2 reacties
    Reageren
    Thomas

Volgens de arts die u behandeld heeft is er sprake van een allergische reactie. Bent u op de hoogte van het feit dat artsen in Turkije soms veel aan een patiënt willen verdienen? Is uw consult bij deze arts derhalve betrouwbaar?
    Jeuk kan allerlei oorzaken hebben, bijvoorbeeld door de zon, en door warmte. Eenvoudige verkoeling is dan de juiste remedie.

Je zou met jouw zorgverzekering kunnen bellen die telefonisch medische bijstand verleent als je je in het buitenland bevindt.

Reageren
    Anoniem

[i]Er zijn talloze oorzaken van jeuk; de bekendste zijn een aanhoudende sensatie van lichte bewegende aanraking op de huid en de jeuk die ontstaat als gevolg van een allergische reactie op in de huid gebracht lichaamsvreemd eiwit bij insectenbeten. Er zijn echter tientallen andere oorzaken bekend. Dermatologen maken onderscheid tussen jeukende huidziekten en jeuk zonder huidafwijkingen. Jeukende huidziekten zijn bijvoorbeeld: [/i]lees verder op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeuk_%28prikkel%29

Reageren
Reageer op: Jeuk
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.