Zoeken Vraag het forum

Rode bultjes

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Sam

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag met mijn zoontje naar de huisarts geweest,omdat hij over zijn hele lichaam onder de rode bultjes komt. Ook had hij er afgelopen weekend 40 graden koorts bij. Mijn dokter weet niet wat het is. Hij adviseerde om Calendulan creme te smeren. Herkent iemand deze rode bultjes ,of wie weet wat het kan zijn?

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Het doet mij aan  de zesde ziekte denken.

De zesde ziekte, ook wel exanthema subitum genoemd, wordt veroorzaakt door het herpesvirus (type 6 en 7). De tijd tussen besmetting en het optreden van de eerste ziekteverschijnselen varieert van 5 tot 14 dagen, gemiddeld 10 dagen. Na infectie blijft het virus in het lichaam aanwezig.

Ziekte verschijnselen

Een eerste infectie met het virus komt merendeels voor bij kinderen in de leeftijd van 6 tot 18 maanden. Enkele dagen na besmetting ontstaat hoge koorts (39,0-40,5 °C), zonder overige specifieke ziekteverschijnselen. De koorts zakt vrij plotseling waarna in sommige gevallen rode vlekjes en bultjes ontstaan in het gezicht en op de romp. De vlekjes en bultjes kunnen zich uitbreiden naar de armen en nek. Tevens kan de infectie gepaard gaan met een milde luchtweginfectie, een middenoorontsteking en/of opgezette lymfeklieren in de hals.

Reageren
Reageer op: Rode bultjes
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.