Verrassende oorzaken van cellulite

Verrassende oorzaken van cellulite

Cellulite kan iemand onzeker maken, en maar liefst 80 tot 90% van de vrouwen krijgt er mee te maken. Wat zijn eigenlijk de oorzaken van cellulite en kun je cellulite voorkomen?

Cellulitis versus cellulite

Cellulite en cellulitis zijn 2 verschillende aandoeningen. In de volksmond noemen we de sinaasappelhuid ook wel cellulitis. Maar eigenlijk is dat een verkeerde naam en moet het cellulite zijn.

Cellulitis is een bacteriële infectie van het onderhuidse bindweefsel, waarbij de stafylokokkenbacterie een vaak voorkomende veroorzaker is. De huid vertoont kuiltjes maar is rood en voelt warm aan. Soms kan dit gepaard gaan met pijn, zwelling en soms zelf koorts.

Cellulite is een toestand van het onderhuidse vet, waardoor het oppervlak van de huid grover wordt, en die dan het bekende sinaasappelschil-achtige uiterlijk krijgt. Cellulite kun je in principe over je hele lichaam krijgen, maar vaak is cellulite te vinden op de billen, benen en bovenarmen. Cellulite is misschien cosmetisch niet erg aantrekkelijk, het is wel onschuldig.

Hoe ontstaat cellulite?

Direct onder de huid zitten vetcellen. Deze vetcellen slaan zoveel mogelijk vet op als dat ze kunnen, waardoor ze groter worden. Vetcellen liggen in klompjes bij elkaar en wanneer de vetcellen groter en groter worden, gaan die klompjes wat uitpuilen ten opzichte van de rest van de huid die door de bindweefselstrengen niet kunnen uitzetten. Dat verschil uit zich in deukjes en dus in een hobbelige huid.

Cellulite ontstaat geleidelijk en bestaat uit 4 verschillende fases:
Fase 1
Je huid is glad en je ziet geen cellulite wanneer je staat of ligt. Als je huid tussen duim en wijsvinger neemt en erin knijpt, zie je een lichte vorming van kronkels in je huid maar geen sinaasappelhuid.

Fase 2
In deze fase zijn er lichte onregelmatigheden zichtbaar wanneer de spieren worden aangespannen. Wanneer erin de huid wordt geknepen, worden de onregelmatigheden duidelijk zichtbaar.

Fase 3
De onregelmatigheden zijn zichtbaar als je staat of zit.

Fase 4
De onregelmatigheden zijn duidelijk te zien en te voelen. In dit stadium kan de huid ook hard en pijnlijk aanvoelen. Je cellulite is zichtbaar als je staat én als je ligt.

Cellulite komt veel meer voor bij vrouwen dan bij mannen, omdat het onderhuids vet bij vrouwen is opgebouwd uit steunpilaren waarop de huidlaag rust. Cellulite verandert de structuur van vet, waardoor dit niet meer in balans is.

Oorzaken

  • Stress
    Wanneer er sprake is van stress, wordt er onder andere meer cortisol aangemaakt. Wanneer er meer cortisol wordt geproduceerd, wordt de behoefte aan suiker-, vet- en zoutrijk eten groter. Daarnaast kan cortisol ervoor zorgen dat de vetvoorraad in het lichaam groter wordt. Deze toename aan vetvoorraad wordt met name gezien in het buikgebied. Daarnaast zorgt stress voor verlaging van het hormoon testosteron.
  • Te weinig slapen
    Wanneer je onvoldoende slaapt kan dit stress veroorzaken. Ook zorgt onvoldoende slaap voor een toename van het hormoon leptine. Het hormoon leptine zorgt ervoor dat je meer trek krijgt. Hierdoor kan je toenemen in gewicht en meer vet opslaan.
  • Crashdieet
    Het volgen van een crashdieet zou het probleem alleen maar verergeren. De oorzaak zou een tekort aan proteïne zijn zodat je water gaat vasthouden. De kamertjes onder de huid raken hier mee gevuld net zoals dat bij vet gebeurt. Door snel af te vallen en weer bij te komen, neemt de elasticiteit van de huid af, wat het probleem gaat verergeren.
  • Pijnstillers
    Bepaalde medicijnen waaronder aspirine en ibuprofen zouden ditzelfde effect hebben. Ook zijn zouden ervoor zorgen dat het meer vocht vasthoudt wat de vorming van cellulite stimuleert.
  • Roken
    Nicotine vergroot niet alleen de kans op ziektes zoals hart- en vaatziektes maar zorgt ook voor cellulite. Nicotine zorgt ervoor dat de doorbloeding van de huid minder wordt. Een verminderde doorbloeding zorgt er weer voor dat de zuurstofvoorziening van de vetcellen minder wordt. Dit resulteert erin dat er minder afvalstoffen worden afgevoerd.
  • Te weinig bewegen
    Wanneer iemand weinig beweegt, wordt de doorbloeding van het lichaam slechter. De zuurstofvoorziening van de vetcellen wordt namelijk minder en er worden minder afvalstoffen afgevoerd. Het gevolg hiervan kan dan cellulite zijn.
  • Benen kruisen
    Wanneer je vaak en lang met je benen over elkaar of gekruist onder je stoel zit, verstoor je de bloedcirculatie in je benen. Probeer daarom regelmatig een wandeling te maken voor een betere doorbloeding.
  • Erfelijkheid
    Voor een deel kan cellulite erfelijk bepaald zijn. Wanneer een direct familielid cellulite heeft, is de kans groot dat andere directe familieleden ook cellulite hebben of krijgen. Hoe groot deze kans is, is niet bekend.
  • Leeftijd
    Wanneer we ouder worden neemt de elasticiteit en de dikte van onze huid af. De huid wordt slapper en onregelmatigheden kunnen hierdoor veel sneller zichtbaar worden.
  • Geslacht
    Vrouwen hebben vaker last van cellulite. De reden hiervoor is dat mannen meer testosteron in het bloed hebben. Bij mannen zal dus minder snel een disbalans optreden tussen de hormonen oestrogeen en testosteron. Oestrogeen is het vrouwelijk geslachtshormoon. Testosteron is het mannelijk geslachtshormoon. Beide hormonen kunnen invloed uitoefenen op veranderingen in de bloedcirculatie, vet en bindweefsel. Zo zorgt oestrogeen ervoor dat vet wordt opgeslagen en dat de vetcellen toenemen. Hierdoor wordt er meer water en vet vastgehouden en worden afvalstoffen minder goed afgevoerd. Ook komt cellulite vaker bij vrouwen voor dan bij mannen omdat het elastisch bindweefsel bij vrouwen zachter en losser is.

Wat kun je zelf doen tegen cellulite?

Vaak is het niet mogelijk om cellulite helemaal te verwijderen, maar het is wel mogelijk om cellulite te verminderen. Wat kun je doen:

  • Masseren
    Een manier die kan helpen om cellulite te verminderen, is door de huid te masseren. Door regelmatig te masseren wordt de bloedcirculatie bevorderd. Doordat de circulatie verbetert, zullen er meer afvalstoffen worden afgevoerd. Het is bij masseren belangrijk de bewegingen naar het hart toe te maken. Bij de benen wil dit zeggen dat er van beneden naar boven wordt gemasseerd.
  • Gezond en gevarieerd eten
    Gezonde voeding is belangrijk om cellulite te verminderen of voorkomen. Een gezond voedingspatroon wil zeggen dat er voldoende groente en fruit wordt gegeten en dat er wordt afgewisseld. Ook volkorenproducten zijn belangrijk. Let ook op de vetten. Probeer de slechte vetten (verzadigde vetten) zoveel mogelijk te vermijden of vervang ze door goede vetten (onverzadigde vetten). Omdat zout vocht aantrekt, wordt er meer vocht vastgehouden door het lichaam wanneer er meer zout wordt gegeten. Let daarom op je zoutgebruik om meer vochtophoping te voorkomen.
  • Voldoende drinken
    Door voldoende te drinken, en dan het liefst water, zorg je voor een gezonde vochthuishouding en daardoor een optimale doorbloeding en ontgifting. Hoe meer water je drinkt, des te meer afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen.
  • Voldoende bewegen
    Bewegen stimuleert de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen, en bovendien wordt de vetverbranding gestimuleerd. Vooral springen, rennen en trilplaten werken goed.
  • Verminder stress
    Stress veroorzaakt hormonale veranderingen die direct effect hebben op je huid. Door cortisol kan het vetpercentage toenemen en de productie van groeihormonen worden erdoor afgeremd. Om cellulite te bestrijden of te voorkomen, is voldoende ontspanning en minder stress belangrijk. Misschien kunnen ademhalingsoefeningen en yoga je hierbij helpen. Maar ook een goede nachtrust is hierbij belangrijk.

 

Bronnen: huidziekten.nl en dietcetera.nl

7 reacties op “Verrassende oorzaken van cellulite
  1. 80 tot 90% van de vrouwen krijgt hier dus mee te maken en daarmee is het dus eigenlijk een norm, waarom er een probleem van maken? Moet er op verdiend worden? Is het een ziekte, een beperking? Je kunt mensen wel een probleem aanpraten en daardoor mensen zich onzeker laten voelen. Op dokter.nl hoort dit toch niet thuis? Dit “probleem”? Of gaan we grijze haren en/of rimpels ook als “ziekte”beschouwen? Ouderdom als ziekte? Hoe gaan we ouderdom tegen?

    Geschreven door Don’t worry be happy, alles is relatief op
  2. Prima reactie Don’t worry be happy’. Helemaal mee eens!

    Geschreven door Femari op
  3. Helemaal mee eens dat het geen ziekte is, tegenwoordig wordt alles als ziekte/aandoening ‘in de markt’ gezet.
    Doe normaal! als slechts 10- tot 20 % geen last heeft van cellulite, dan moet het aan iets anders liggen dan aan de ‘professionele’ tips die hierboven beschreven staan.
    Waarom 70- tot 80% van de vrouwen onzeker maken? want al die tips zijn een wassen neus, wat wel echt helpt om ervan af te komen is hele andere voeding, dat weet ik uit eigen ervaring.
    Maar dat staat hier niet bij en in deze maatschappij is een diploma goed voor een heilig geloof in ‘waarheidsgehalte’, daarom zal de berg adviezen, behandelingen en dure pillen nooit stoppen! het is, zoals zoveel, slappe praat voor langdurige handel.
    Kassa!

    Geschreven door Heni op
  4. Veel van deze tips kunnen helpen. Ieder persoon is anders. Als andere voeding voor jou helpt geef de vrouwen dan liever een reactie over welke voeding kan helpen in plaats van een heel artikel negatief te oordelen.

    Geschreven door Sym op
  5. Ik zie mijn eigen cellulite niet, dat zit van achteren en daar heb ik geen oogjes. Weet niet eens of ik het heb, geloof het wel. Maar die 1,5 keer per jaar dat ik in m’n badpak loop en anderen het dus zien, zit ik er maar niet mee. Bijna alle vrouwen hebben het, dus ja…

    Geschreven door Bea op
  6. 80% van de mannen en vrouwen zijn te dik en te zwaar. Iedereen mag best eens bij zich zelf te rade gaan en in de spiegel kijken. Ben je op een normaal gewicht en heb je er toch last van dan heb je er ieder geval zelf aan bijgedragen om het te voorkomen. Meer kan je dan niet doen. Maar in de meeste gevallen ligt het echt aan te veel eten/drinken en niet bewegen. Ik zie weinig marathonlopers met cellulite.

    Geschreven door Ruud op
  7. Sinds ik in de overgang ben gekomen heb ik hier last van gekregen op mijn bovenbenen, mijn bovenarmen beginnen ook al te verschrompelen.
    Ach ja wat doe je eraan. Ik ben zeker niet te dik. Anderen zijn muisgrijs, nou dat ben ik dan nog niet, dus tja. Schoonheid vergaat zeggen ze dan en wijsheid komt met de jaren.
    Nou hebben we toch nog iets om naar uit te kijken toch?

    Geschreven door Wishfull op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief