Zoeken Vraag het forum

HCG

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • R16-01

Hallo,

Kan iemand mij hierbij helpen? Ik ben hier onbekend mee, en weet ook niet of dit de goede site is. Maar ik heb een vraag.

Op internet lees ik allerlei verhalen, maar nergens staat een uiteindelijke conclusie voor mij. Of in ieder geval voor mij niet duidelijk.

Is het HCG op een bepaald moment altijd testbaar met een thuistest?
    Bijvoorbeeld bij 8 of 9 weken?

16 reacties
    Reageren
    John (moderator)

In principe wel. Maar er zijn mensen waarbij het HCG langere tijd te lag blijft voor de DHZ testen. In die gevallen worden er dan inderdaad bloedtesten gedaan

Reageren
    Anoniem

Hoe weet je dan dat je hcg te laag is?
    En in welke gevallen komt dit het vaakst voor?

Reageren
    John (moderator)

Of het HCG te laag is weet je niet. Daar is dan de bloedtest voor als je denkt zwanger te kunnen zijn, je menstruatie uitblijft en er telkens negatieve DHZ testen zijn.
    Het komt voor, maar er zijn geen specifieke gevallen waarbij dit het vaakst voor komt.

Reageren
    Anoniem

Okè.
    Maar ook de mensen met een te lage hcg gehalte moeten op een gegeven moment een hoger hcg gehalte krijgen zodat het alsnog thuis positief te testen is toch?

Reageren
    John (moderator)

Uiteindelijk wel een keer ja…

Reageren
    Anoniem

Zou dit dan 10 weken zowieso zichtbaar moeten zijn?

Reageren
    John (moderator)

Het zou handiger zijn als uitlegt waarom je deze vragen stelt of wat er aan de hand is. Dan kan ik het antwoord wellicht in een keer geven

Reageren
    Anoniem

Ik ben al jaren aan de pil.. Testen blijven aldoor negatief maar mijn gevoel zegt dat het anders is.. Mijn buik lijkt langzaam te groeien.. Harde onderbuik.. Borsten versoberen naar mijn idee.. En ben nu al 2x in stopweek 1 dag ietsjes ingesteld.. Daarom mijn vraag.. En bloedtest durf ik niet dus ik hoop met thuis testen duidelijkheid te krijgen.. Wanneer in de zwangerschap zou ik dan sowieso positief moeten kunnen testen?

Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je je vooral zelf een beetje gek zit te maken.
    Harde buiken krijg je tijdens een zwangerschap pas korte tijd voordat je gaat bevallen. Als je zwanger bent versoberen de borsten niet. Integendeel. je gebruikt de pil en hebt negatieve testen…. En je bent ongesteld in de stopweek. Weliswaar niet veel maar toch…..
    Hoe lang denk je zelf dan al zwanger te kunnen zijn?
    Als je vorige stopweek normaal is verlopen, kun je nu dus sowieso nog geen zwangerschapssymptomen hebben. Thuistesten kun je dan sowieso ook nu pas doen en niet eerder….
    als je de pil goed gebruikt, is er dus geen enkele reden om aan te nemen dat je zwanger bent.
    Als je het vertrouwt en er ongerust over bent en blijft ga dan naar de huisarts en laat een bloedtest doen. Dan weet je het in ieder geval helemaal zeker

Reageren
    Anoniem

Als.. Dan zou ik nu 8 tot 10 weken zijn.. Versoberen bedoelde ik niet.. Autocorrectie.. Borsten zijn pijnlijk en lijken groter te worden..

Reageren
    John (moderator)

Ga naar je huisarts en laat een bloedtest doen. Dat weet je het 100% zeker en hoef je je er niet meer druk over te maken

Reageren
    Anoniem

Maar u denkt aan de hand van bovenstaand verhaal dat ik niet zwanger ben?

Reageren
    John (moderator)

Nee, eigenlijk niet

Reageren
    Anoniem

Een bloedtest.. Hoe ziet dat eruit? Hoe doen ze dat?

Reageren
Reageer op: HCG
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.