Zoeken Vraag het forum

HCGwaarde in bloed beïnvloedbaar?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Manon

Goedenavond allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik kan het verder niet vinden op het internet, dus ik wilde de vraag hier even stellen.

Zowel mijn huisarts als ik hebben het vermoeden dat ik zwanger ben, maar mijn urinetest blijft negatief (al ruim 5 weken nu, vijf tests gedaan). Nou weet ik dat een urinetest een vals negatieve uitslag kan geven als je teveel drinkt. Ik drink ontzettend veel, ik denk ruim 3,5 liter per dag en ik kan dan ook niet (zoals geadviseerd wordt) vier uur lang niet plassen. (Ja ik weet het, ik heb volgens mij dezelfde blaasinhoud als een kind :p)Er is gisteren een bloedtest gedaan, om te kijken of er vreemde waarden in mijn bloed zitten die aan kunnen tonen wat ik heb. Geven deze testen standaard ook aan of er HCG in je bloed zit of moet je dit apart aanvragen? Daarbij vroeg ik me af of veel drinken ook de concentratie HCG in je bloed kan beïnvloeden net als bij urine? Of is de waarde in je bloed vast?

Alvast bedankt!

Groet, Manon

2 reacties
    Reageren
    Thotje

Hoi Manon,

De BetaHCG in bloed is een zeer betrouwbare bepaling, met zeer weinig beperkingen. Dus dit betekend, dat je niet zwanger bent, als je BetaHCG waarde in bloed een lage uitslag geeft.

Groetjes,
    Thobias

Reageren
    Manon

Dank je, dat is goed om te weten. Als er dus een te lage waarde in mijn bloed zit, kan dat niet komen door te veel drinken. Dank je. Ik vraag me alleen af of dergelijke waarden standaard vermeld worden bij een bloedtest, want ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar hij (huisarts) precies op wil testen.

Ik heb overigens de uitslag nog niet ontvangen hoor, dus ik weet verder nog niets. Als het goed is hoor ik dit maandag/dinsdag. De vraag is dus of die HCG waarde per se getest moet worden of dat als deze hoog is (en ik dus zwanger ben) dit automatisch meegegeven wordt bij de resultaten, ondanks dat er niet specifiek op getest wordt. Het klinkt een beetje warrig geloof ik, dus als het niet duidelijk is, dan hoor ik het graag. Iemand die het antwoord op mijn tweede vraag weet? Thobias heeft de eerste al beantwoord 🙂

Groet Manon

Reageren
Reageer op: HCGwaarde in bloed beïnvloedbaar?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.