- Ano27 februari 2025 om 14:17
Hi!
Ik heb onlangs een soa test gedaan. Ik moest plassen in een potje tussen twee lijntjes alleen dit lukte niet ik zat net onder het minimum lijntje en de arts zei dat ze dit waarschijnlijk niet accepteren. Hij heeft toen wat water erbij gedaan zodat het tot het minimum lijntje kwam. Kan dit de test beïnvloeden? Of maakt dat niet uit aangezien urine ook water is
10 reactiesReagerenAnoniem27 februari 2025 om 14:25Geen enkele arts zal water bij een urinemonster doen. Nooit. Het zou zelfs een reden kunnen zijn voor een berisping door het medisch tuchtcollege.
Volgens mij is dit niet de eerste keer dat je hier een vraag stelt over infecties en tests, klopt dat?
De manier van jouw vraagstelling komt heel er overeen met andere vragen van ene “Ano”. Het zijn elke keer redelijk absurde vragen over imaginaire situaties.
ReagerenXXX27 februari 2025 om 14:35Klinkt een beetje alsof de ts zelf het potje heeft aangevuld met water en nu wil weten of dat achteraf misschien toch niet zo handig was…..
ReagerenAno27 februari 2025 om 14:43Ja waarom zou ik mij eigen test beïnvloeden ? Lol. Ik stel een vraag om erachter te komen of dit de test kan beïnvloeden ik heb geen vooroordelen nodig. Of je het nou gelooft of niet dat interesseert mij vrij weinig. Er was niks imaginair aan :—)
ReagerenAnoniem27 februari 2025 om 14:50Nee, je stelt de zoveelste (verzonnen) vraag omdat je irreële angsten hebt.
Geen enkele arts doet water bij een monster voor lab onderzoek.
ReagerenAno27 februari 2025 om 14:57Dit is mijn eerste keer hier in het soa onderwerp dus geen idee hoe je hierbij komt en kan oordelen over een bericht die geplaatst word. Dit is wel degelijk gebeurd maar goed wie ben jij om verantwoording aan af te leggen? Precies niemand. Anoniempje, wel hypocriet trouwens
ReagerenAnoniem27 februari 2025 om 14:59De manier van reageren geeft al aan dat je vragen niet serieus zijn. Fijne dag verder.
ReagerenJohn (moderator)
27 februari 2025 om 16:39@ anoniem
Stop eens een keer met iedereen gelijk af te zeiken met aannames die je niet kunt aantonen. pff Als je denkt dat iemand er een potje van maakt, geef dan geen antwoord.On topic:
Reageren
Ik kan me ook niet voorstellen dat een arts een urinemonster met water aanvult. Dat is vreemd gedrag van een arts en kan dus idd invbloed op de test hebbenAno27 februari 2025 om 17:09Hoi John! Bedankt voor uw antwoord. Helaas is dit dus wel echt gebeurd hij zei dat ze het anders niet zullen accepteren en aangezien urine gewoon water is dat het geen probleem is. Ik vond het ook raar maar aangezien het een arts is geloofde ik het wel. Is het misschien beter om een nieuwe soa test te doen? Ergens anders dan wel voor de zekerheid. Want mocht de test negatief zijn weet ik niet met volle 100% of het echt zo is neem ik aan.
ReagerenAnoniem27 februari 2025 om 17:24@John: zeg nou zelf, je weet net zo goed als ik dat een arts een urinemonster niet met water gaat aanvullen. Nooit. En een arts zal ook nooit zeggen dat urine ‘gewoon water’ is en dat je het daarom wel even kan aanvullen met wat water…
Een arts weet bovendien hoe een dergelijke soa test wordt uitgevoerd, en dat het bezinksel na centrifuge van verdunde urine niet betrouwbaar is voor een test.
Voor een soa urine onderzoek is 10 ml. urine al voldoende. Weet je wel hoe weinig dat is? Dat is minder dan een eetlepel.
Dat heeft niks te maken met iemand afzeiken, maar met realistisch nadenken over scenario’s die worden gepresenteerd. Je wilt niet weten wat voor verhalen mensen in de zorg verzinnen om maar niet het échte te moeten vertellen, uit schaamte vaak.
ReagerenJohn (moderator)
27 februari 2025 om 17:51@ano
Reageren
Vreemd gedrag van een arts. Verdunnen van urine kan de test beinvloeden. De urine had gewoon naar het lab gestruurd moeten worden. Als ze daar sdan vaststellen dat het niet voldoende is, wordt de test niet gedaan en vragen ze om een nieuw monster urine.
Dus ik zou voor alle zekerheid een nieuwe test doen.