Zoeken Vraag het forum

Auto test vih

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Dennis

Beste,

Normaal schrijft het protocol van deze test voor dat het vanaf 3 maanden na laatste sexcontact betrouwbaar is om hiv te testen. Ik ben enorm zenuwachtig en wil het graag zo snel mogelijk weten of dat ik hiv heb al dan niet. In hoeverre is deze test betrouwbaar na 4 weken. Ben nu 3 weken ver en hou het met deze stress geen 3 maanden vol.

Alvast bedankt
    Grtn

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het beste is om bij 6 weken te laten testen.

Reageren
    Dennis

” Zelftest = 3 maanden
    Een zelftest is een test die je zelf kan aankopen, uitvoeren en het resultaat aflezen zonder tussenkomst van een arts. Let wel, zelftests kunnen hiv pas na 3 maanden met voldoende zekerheid opsporen. ”

Dit kan ik vinden op een website.. is die zelfde test na 6 weken voldoende betrouwbaar? Je kan hem gewoon in de apotheek kopen.. ik weet niet of je hem kent ?

Reageren
    John (moderator)

Nee, voor de dhz testen geldt de termijn van 3 maanden. Het zijn andere testen dan die de GGD of de huisarts gebruikt

Reageren
    Dennis

Wat is de betrouwbaarheid van een hiv sneltest na 23 dagen ?

Reageren
    John (moderator)

De test is te vroeg gedaan. Wie heeft de test gedaan?

Reageren
    Dennis

Ik wou vandaag gaan testen met hiv sneltest. Dit omdat ik las dat je na 25 dagen redelijk hoog betrouwbaar zat. Is dat dan niet ook betrouwbaar op 23 dagen. Normaliter moeten er dan toch al voldoende antistoffen aanwezig zijn in het lichaam. Ik heb verder geen koorts of symptomen, maar ben doodsbang. Ik zit voor alle duidelijkheid op 23dagen van risico contact en heb hierdoor gonorroe opgelopen. Ook getest op chlamydia maar was negatief.. ik voel me lichamelijk goed. Geen enkele klacht.. maar geetelijk kwijn ik weg van onder de stress.

Reageren
    John (moderator)

Voor testen geldt in het algemeen wanneer er 4de generatie combitesten worden gebruikt:
    4 weken: redelijk betrouwbaar
    6 weken: zeer betrouwbaar
    8 weken: uiterst betrouwbaar
    Voor DHZ testen geldt dat dus niet. Daarvoor geldt nog steeds: 3 maanden

Reageren
    Dennis

Is het waar dat 90 procent koorts krijgt in de eerste weken nadat ze besmet zijn met het virus ?

Reageren
    John (moderator)

De meeste mensen krijgen een conversiegriep. Ergens tussen de 2de en 6de week. Een griep zonder andere griepverschijnselen maar wel met hoge koorts.

Reageren
    Dennis

Ik heb dit dus niet. Is de kans dan 90 procent dat ik niet besmet ben ? Allez, ik bedoel.. er is een kans dat ik besmet ben maar die is door het wegblijven van de conversiegriep heel klein ?

Reageren
    John (moderator)

Die vraag kan ik niet beantwoorden. De conversiegriep is geen must

Reageren
Reageer op: Auto test vih
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.