- edith8 juni 2009 om 14:56
Hoi,
Ik neem sinds een maand ofzo brainmood, een natuurlijk alternatief voor anti-depressiva met daarin 5HTP, rhodiola en st janskruid. Nu zou ik willen weten of ik dit mag combineren met af en toe eens een lysanxia of oxazepam, maar het blijkt niet zo makkelijk om hier info over te vinden.
Iemand die deze combinatie zelf probleemloos doet of iemand die weet of het mag?6 reactiesReagerenYoram8 juni 2009 om 16:54Het is bekend dat Sint-janskruid de werking van andere medicijnen kan beïnvloeden, wees dus voorzichtig met de combinatie van Sint-janskruid en andere medicijnen.
Overleg met uw drogisterij of uw apotheker over uw specifieke medicatie.
ReagerenW.8 juni 2009 om 16:56Sint-janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig beïnvloeden. Het versterkt de werking van het lever-enzymsysteem cytochroom P450, waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en daardoor een geringere werking heeft. Zo kan het gebruik van Sint-Janskruid onder andere de werking van de anticonceptiepil verminderen.
Waargenomen is dat gezondheidsproducten met sint-janskruid de werking van de volgende geneesmiddelen kunnen verminderen:
remmers van het immuunsysteem bijvoorbeeld bij orgaantransplantaties en auto-immuunziekten: ciclosporine. Daardoor kan bij mensen die een harttransplantatie hebben gehad Sint-Janskruid tot afstotingsreacties leiden.
antistollingsmiddelen van het coumarinetypetype, zoals acenocoumarol (o.a. Sintrom) en fenprocoumon (o.a. Marcoumar);
anti-epileptica: fenobarbital en fenytoïne;
luchtwegverwijders: theofylline;
hartglycosiden bij hartfalen en hartritmestoornissen: digoxine;
remmers van het HIV-virus: indinavir.
Sint-janskruid kan de werking van antidepressiva beïnvloeden. Dit geldt ook indien een tricyclisch antidepressivum, bijvoorbeeld amitriptyline, bij neuropathie wordt gebruikt. Sint-janskruid verhoogt, zoals veel antidepressiva, de hoeveelheid serotonine in de hersenen. In combinatie met een MAO-remmer, een SSRI of clomipramine bestaat er hierdoor kans op het ontstaan van het serotoninesyndroom.
Gelijktijdig gebruik van sint-janskruid en een antidepressivum wordt daarom afgeraden. Om deze reden is het sinds november 2001 verplicht om op de verpakking of in de bijsluiter van producten die Sint-Janskruid bevatten een tekst te vermelden waarin gewaarschuwd wordt voor de effecten op medicatie.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Janskruid
ReagerenW.8 juni 2009 om 16:59Lees antwoorden op andere vragen over interacties van medicamenten met Sint-Janskruid:
Reagerenfrancisca15 oktober 2009 om 12:54Hoi ik heb je berichtje gelezen, maar denk dat je het beste kan vragen aan de apotheek, die weten hier over vaak wel meer dan genoeg, groetjes
Reageren
franciscaTina18 juli 2013 om 15:10Ik lees hier op het forum: ‘Sint-janskruid verhoogt, zoals veel antidepressiva, de hoeveelheid serotonine in de hersenen. In combinatie met een MAO-remmer, een SSRI of clomipramine bestaat er hierdoor kans op het ontstaan van het serotoninesyndroom.’
Reageren
Mijn vraag: Sommig fruit waaronder bananen zitten MAO-remmers in. Is de combinatie van Sint-Janskruid en bananen (en ander fruit) daarom af te raden? Weet dat er ook in andere voedingsmiddelen MAO-remmers voorkomen, daarom lijkt mij het moeilijk te vermijden de combi Sint-Janskruid en natuurlijke MAO-remmers. Je moet dan wel heel zorgvuldig en voorzichtig zijn me zo’n ‘onschuldig’ (lijkend?) fytotherapeutisch middel. Toch?John (moderator)
18 juli 2013 om 21:29Allereerst:
Fytotherapeutische middelen zijn zeker NIET allemaal zo onschuldig als wordt gedacht. Dat is dus een misvatting. Er zijn middelen die bij onjuist of onoordeelkundig gebruik gevaar voor de gezondheid kunnen opleveren.Het gehalte aan mao remmers in bananen en andere voedingsmiddelen is zo laag dat het onwerkzaam is bij normaal gebruik.
Reageren
De combinatie van Hypericum (st. Janskruid) en bananen kan in iedere geval geen kwaad.