- Rana19 maart 2026 om 19:08
Hallo,
Ik heb een oud litteken van 14 jaar dat nog nooit anders heeft uitgezien, maar sinds gisterenmiddag zie ik iets raars:
• De huid rondom schilfert en er zijn kleine witte cirkels op sommige plekken.
• Als ik druk, voelt het litteken van binnen dik aan. En ook nog er zijn rode kleur erom heen en dat is nog nooit geweestIk ben erg bang dat dit iets ernstigs kan zijn, zoals lymfangitis of zelfs sepsis. Ik kan momenteel niet goed naar een dokter gaan, en toen ik naar spoed ging, werd er maar een paar seconden gekeken en gezegd dat het waarschijnlijk geen infectie is.
Dit is iets wat nog nooit eerder bij dit litteken is gebeurd, en ik word er erg ongerust van.
Heeft iemand ervaring met zulke veranderingen bij oude littekens? Is dit iets waar ik me echt zorgen over moet maken, of kan dit gewoon een reactie van oud littekenweefsel en huid zijn?Dank alvast voor jullie reacties.
Bijlagen:
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
20 maart 2026 om 10:34Dit kan inderdaad gewoon een (tijdelijke ontstekings-) reactie van de huid zijn op een oud litteken. Smeer er wat calendula zalf op , dan zal de huidreactie wat sneller afzakken!
ReagerenRana20 maart 2026 om 11:48Kan dit in sepsis of iets veranderen want daar ben ik nu best bang voor
Reageren