- Caya20 maart 2023 om 11:31
Is dit een ontstoken wond waarvoor ik naar de dokter zou moeten? De wond is van afgelopen zaterdag.
7 reactiesReagerenSuzan20 maart 2023 om 12:03Daar zou ik idd even mee naar de huisarts gaan
ReagerenSuzan20 maart 2023 om 12:11Met een dergelijke grote schaafwond kun je trouwens beter direct even naar de huisarts/huisartsenpost gaan.
Zo’n grote plek wordt over het algemeen behandeld als een brandwond,dus onder een steriele pleister,al dan niet in combinatie met ontstekingsremmende zalf.
ReagerenCaya20 maart 2023 om 13:24Ik heb zelf inderdaad een zalfgaasje en een normale gaasje op de wond gedaan. Ik heb de wond ook ontsmet met betadine, is het dan nogsteeds nodig voor eventuele antibiotica? De wond is trouwens ook helemaal warm maar heb geen last van koorts.
ReagerenSuzan20 maart 2023 om 13:36Je kunt er beter zelf even niks meer aan doen tot je door de huisarts gezien bent.
Reageren
Dus vooral even niks opsmeren of zelf gaan ontsmetten,anders kan de wond niet goed beoordeeld worden.
Hooguit losjes afdekken met een gaasje.
Dat het warm aanvoelt,zijn al de eerste tekenen van een infectie.
Bel dus je huisarts om er naar te laten kijken, voor je straks op de eerste hulp zit!Suzan20 maart 2023 om 13:39Hoe oud ben je trouwens? En heb je de wond buiten opgelopen?
Als je ouder dan 19 bent en niet recent nog ingeënt tegen tetanus, zul je ook een tetanus injectie nodig zijn.
ReagerenCaya20 maart 2023 om 14:14Ik ben 19 jaar en naar mijn weten nog nooit ingeënt tegen tetanus. De schaafwond komt van een kunstgras veld opgelopen tijdens het voetballen.
ReagerenSuzan20 maart 2023 om 18:09Als je als kind je vaccinaties hebt gehad,zat daar ook de tetanus prik bij in.
Reageren
Die zou je tot je 19e bescgermen, dat is dus in jou geval op het randje.
En wat besmettingsgevaar betreft,geldt een voetbalveld ook als “straat “.
Neem dus contact op met je huisarts, als je dat niet inmiddels hebt gedaan!