Hallo,
Bedankt bij voorbaat voor het lezen! Eerst even algemeen; ik ben een vrouw van 36 jaar, alleenstaande moeder van een zoontje van 4,5. Zeer heftige zwangerschap gehad (hyperemesis gravidarum, tientallen ziekenhuisopnames, rolstoel, thuisinfuus) en een zeer heftige bevalling na inleiding op 39 weken. Ongeveer 18 jaar geleden gediagnosticeerd met Lyme, daarvoor ongeveer 2 jaar antibiotica geslikt. Sinds die Lyme (maar niet per definitie een gevolg van) veel last van bv. peesblessures, pees- en slijmbeursontstekingen, zenuwbeknellingen, etc etc. Ook diverse operaties gehad (4 triggerfingers, carpaaltunnelsyndroom beiderzijds).
2,5 jaar geleden met een burnout thuis komen te zitten en sindsdien veel fysieke klachten, deels verklaarbaar door de burnout, deels niet. Zo heb ik behoorlijke nekklachten (en daardoor forse hoofdpijnen) door artrose en occipitalis neuralgie (voor dat laatste word ik ongeveer 5x per jaar behandeld met een injectie met medicatie en warmte om de zenuw te blokkeren), ben ik enorm vermoeid, heb ik een aderontsteking gehad in mijn been, heb ik een hoge bloeddruk (rond de 160/115, geen medicatie), diverse gewrichtsontstekingen, etc etc. Ik ben ongeveer 25 kg aangekomen in de afgelopen 2 jaar die ik niet kan verklaren door mijn eetgedrag, wel ben ik door de oververmoeidheid minder actief. Ik rook niet, drink al ongeveer 2 jaar geen alcohol, ben vegetariër sinds mijn 15e en slik medicatie (omeprazol, citalopram en dexamfetamine).
Lang verhaal, maar nu naar de kern.
Inmiddels een half jaar geleden merkte ik op dat mijn urine roodkleurig was. Omdat ik met m'n vage klachten al geregeld bij de huisarts kom, heb ik de struisvogelpolitiek toegepast uit angst hypochonder te lijken. Maar het bloed bleef en op een gegeven moment heb ik even mijn moeder mee laten kijken. Die schrok en mede daarom toch maar urine ingeleverd.
Dat is uiteindelijk op kweek gegaan, er werden geen bacteriën oid aangetroffen maar wel bijzonder veel rode bloedcellen en dus kreeg ik een doorverwijzing naar de uroloog.
Dus een nieuw urineonderzoek, waar schrikbarend veel erytrocyten gevonden werden en ook leukocyten. Een echo, cystoscopie en onlangs CT gehad. Niets wijkt af of de beelden, alles keurig. Afgelopen week nogmaals urine ingeleverd en nog altijd veel te veel rode bloedcellen. Er zijn weinig dysmorfe erytrocyten aangetroffen en zodoende geen aanleiding voor een nierfilterziekte oid en geen doorverwijzing naar internist. Over 3 maanden nogmaals contact.
Toch zit het me niet lekker. Ik heb vandaag tijdens elke "plasbeurt" donkerbruine urine waar je niet doorheen kunt kijken, opgevangen in een glas lijkt het haast roodzwart. Ik ben erg blij dat ik geen tumoren heb ofzo, maar het moet toch ergens vandaan komen?
Uitslag afgelopen week:
Hemoglobine 3+
Leukocyten est. 2+
Nitriet neg
Ketenen neg
Sorry, ik was te snel, dus de uitslag is niet volledig.
Uitslag afgelopen week:
Hemoglobine 3+
Leukocyten est. 2+
Nitriet neg
Ketonen neg
Leukocyten 63.9
Erytrocyten 17729.7
Dysmorfe erytrocyten 0-10%
Pathologische cilindercellen 0.41
Tubulaire epitheelcellen 15.3
Helaas kan ik zo niets zeggen over de uitslagen. Ik weet namelijk welke eenheden en welke metingen zijn gebruikt. Je zult dat dan toch met je arts moeten bespreken