- Anoniem14 maart 2018 om 14:05
Hallo allemaal,
Ik ben een vrouw van 23 jaar. Ik heb vijf weken geleden plotseling veel pijn in mijn mond gekregen. De diagnose van de huisarts: een schimmelinfectie van de mond. Ik heb toen Nystatine gekregen, dit werkte niet. De schimmelinfectie leek erger te worden en ik kreeg ook last van ontzettend opgezwollen pijnlijke lippen als ik ’s ochtends opstond (niet een beetje opgezwollen, maar echt heel erg). Weer terug naar de huisarts, toen heb ik een kuur voor 1 week fluconazol 100 mg gekregen. Dit begon pas laat in te werken: pas vanaf de 6de dag merkte ik een verbetering. Toen deze kuur eindigde, kwamen de klachten binnen 24 uur terug. Ik heb meteen de huisarts weer gebeld, volgens de huisarts ‘moest ik het maar even aankijken’.
Die week daarop had mijn eigen huisarts vakantie. De klachten en pijn waren ondertussen zo erg geworden dat ik naar de waarnemend arts ben gegaan. Ik kon ondertussen al een paar dagen amper eten, drinken en tandenpoetsen van de helse pijn. Deze huisarts vond het heel vreemd dat ik de schimmelinfectie had opgelopen en dat de klachten direct terugkwamen na beëindiging van de kuur. Geen enkele risicofactor voor een schimmelinfectie van de mond is op mij van toepassing (chemokuur, gebruik van inhalators, diabetes, vitaminetekort, roken, etc.) Voor de zekerheid is mijn bloed afgenomen op van alles en nog wat, o.a. nier- en leverfunctie. Resultaat: geen afwijkingen te zien. Toen heb ik van deze waarnemend huisarts een kuur gekregen voor 3 weken 200 mg fluconazol per dag. Ik ben tot op heden nog met deze kuur bezig, dit is mijn laatste week.
Máár: sinds drie dagen begin ik weer klachten te ontwikkelen. Ik proef geen smaken meer, mijn tong voelt verdoofd en ik heb weer opgezwollen branderige lippen (dezelfde klachten die ik eerder had voordat ik met deze zwaardere kuur ben begonnen, ik heb alleen (nog) geen witte aanslag in mijn mond).
Ik begin nu echt radeloos te worden: hoe kan het dat ik deze klachten nu weer krijg? Uit het bloedonderzoek is geen afwijkingen gekomen, ik eet gezond, rook en drink niet en poets mijn tanden goed.
Nu is mijn vraag: Kan het verdoofde gevoel in mijn tong, het smaakverlies en mijn opgezwollen branderige lippen ook door iets anders komen dan een schimmelinfectie?
7 reactiesReagerenAnoniem14 maart 2018 om 14:07Toevoeging op mijn bericht:
Ik ga morgenochtend weer naar de huisarts, maar ik wil deze vraag toch ook op dit forum stellen omdat ik het vertrouwen in mijn eigen huisarts kwijt ben.
ReagerenJohn (moderator)
14 maart 2018 om 14:13Moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Vraag aan de huisarts een verwijzing voor de KNO-arts
ReagerenAnoniem14 maart 2018 om 15:51Wat voor rol kan de KNO arts hierin spelen?
Bestaat er ook resistentie voor fluconazol, net zoals bij antibiotica?
ReagerenJohn (moderator)
14 maart 2018 om 15:55De KNO-arts kan verder onderzoeken waar de klachten vandaan komen… resistentie voor fluconazol is niet erg waarschijnlijk
Reagerendiesel1 februari 2022 om 17:17hoi, ben je er destijds vanaf gekomen? Ik hoop het! Ik heb hetzelfde en heb daktarin gel sinds gisteren..
ReagerenA15 augustus 2026 om 19:52Ik ben erg benieuwd hoe dit is afgelopen. Zou u dit alsjeblieft willen delen, soortgelijke klachten. Bedankt!
Reageren
Peter (huisarts)
16 augustus 2026 om 15:39Ik zou bij jouw klachten eerder denken aan een allergische reactie. (tandpasta, mondwater, lippenbalsem, voedingsmiddelen, etc). En zeker als je ook hooikoorts hebt of huisstofallergie: denk aan kruisreacties op fruit!
zie ook:
https://allergiecentra.nl/nieuws/overzicht-van-kruisreacties-bij-allergieen/Probeer alle potentiele allergie veroorzakende middelen te weren uit je eetpatroon en gebruik zeer eenvoudige , ongeparfumeerde tandpasta. Na 2-3 weken langzaam herintroduceren (en bij opspelen van de klachten weet je waar het aan ligt!)
Reageren