- gezondelucht7 maart 2016 om 15:40
Hier heb je woningen waarnaast garageboxen staan. Op het lage dak is de uitmonding van vele CV installaties geplaatst. Hier heeft iemand kennelijk de kachel zodanig hoog staan dat het continue rookt. De rook vliegt de woningen voorbij. Is dit wel wel gezond als de rook door de slaapkamerraam of door de ventilatieroosters binnenkomt?
10 reactiesReagerenJohn (moderator)
7 maart 2016 om 16:23Dat is geen rook maar voornamelijk waterdamp die daar uit komt als het tenminste een CV is. Ik neem aan dat ze de CV ketel niet op hout stoken
ReagerenAnoniem7 maart 2016 om 17:30Nee, dat is géén houtstook gelukkig. Waterdampen zijn dus niet schadelijk begrijp ik? Diegene zal vrees ik wel een hoge gasrekening krijgen? Want het lijkt me niet goed dat er continue waterdampen uit komen? Zo af en toe (dat die aanslaat) lijkt me volstrekt normaal.
ReagerenJohn (moderator)
7 maart 2016 om 17:36De damp is in ieder geval niet schadelijk.
Blijkbaar hebben ze het graag warm in huis….wie weet waarvoor..
ReagerenAnoniem7 maart 2016 om 18:01Het lijkt mij wel beter dat de ‘uitlaat’ van de CV (hr of VR geen idee) beter op bovenop de dak van de woning kan zitten dan zo laag? Als het hoger zit kan ’t beter weg waaien? Misschien dat de CV wel weer lager gaat na het zien van hoge gasrekening? Als er continue waterdampen de gehele dag vanaf komen moet de CV wel continue in werking zijn lijkt mij.
ReagerenJohn (moderator)
7 maart 2016 om 18:15Als het schadelijk was zouden ze niet op laagbouw geplaatst mogen worden.
ReagerenAnoniem8 maart 2016 om 11:09Vaak voldoen schoorstenen niet. Je hebt bepaalde afmetingen in het bouwbesluit staan. De gemeente Achtkarspelen (dit gaat om houtkachel, weet niet of dit dan ook voor cv geld?)
Gebruikt u een open haard of houtkachel? Voorkom overlast.
Met het donkere en koude weer van de laatste tijd neemt het gebruik van open haarden en houtkachels weer toe. Dit kan ter verhoging van de sfeer zijn, maar in veel gevallen probeert men hierdoor ook te besparen op stookkosten. Helaas veroorzaakt dat in veel gevallen onnodig overlast naar de omgeving.
Goede afvoer
Om dat te voorkomen is het in de eerste plaats belangrijk dat u zorgt voor een goede afvoer van de rookgassen. Op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening is het ook niet toegestaan dat u hierdoor hinder naar de omgeving veroorzaakt. Naast de hinder kunnen de afvoerdampen ook stoffen bevatten die schadelijk zijn voor de gezondheid. Als richtlijn voor een goede afvoer dient de uitmonding vfan het afvoerkanaal een meter hoger te zijn dan het hoogste gebouw binnen een straal van 25 meter.
Schoon stoken
Vervolgens dient u rekening te houden met de weersomstandigheden. Bij windsti, mistig of regenachtig weer slaat de rook neer en neemt de kans op overlast toe. Onder die omstandigheden is het gebruik van een open haard of houtkachel niet gewenst. Daarnaast is het van belang dat u alleen schoon hout verbrandt, dus geen afval zoals verpakkingsmateriaal, kunstoffen of hout dat geverfd of verduurzaamd is. Verbranding van deze matarialen veroorzaakt uitstoot van zeer giftige en milieuschadelijke stoffen. Bovendien is de kans op schoorsteenbrand bij verbranding van deze stoffen groter vanwege de sterke roetvorming die hierbij ontstaat.
Wij willen er daarom bij u op aandringen de bovenstaande zaken in acht te nemen, zodat het plezier van uw houtkachel of open haard niet het ongenoegen wordt van uw buren en naaste omgeving.
http://vuurkorfoverlas.forum2go.nl/gemeente-achtkarspelen-t445.html?highlight=achtkarspelen
ReagerenAnton15 september 2017 om 06:23wat een bijzondere reacties. Rookgasafvoeren moeten voldoen aan de voorschriften van het bouwbesluit. De rookgassen zijn niet zomaar waterdam maar waterdamp met een hele hoge zuurgehalte. Het is tevens een waterdamp die vettige en zure substantie achter laat op ramen, kozijnen etc.
indien je rookgassen ziet betekend het dat de warme dampen condenseren in de koudere buitenlucht. Bij dit proces koel ook het levensgevaalijke CO af. Een gas die tot de dood kan lijden bij hoge concentraties. En bij een slecht werkende cv een groot en levensbedreigend risico kan vormen. Je ziet de waterdamp opstijgen, maar de gassen laten zich niet zo goed meevoeren………… handhaving vragen van bouw en woningtoezicht gemeente op grond van het rookgassenbesluit omschreven in het bouwbesluit!
ReagerenNick11 april 2018 om 11:30Elly22 januari 2025 om 17:09Een vraagje, is dit normaal en mag dit?
Reageren
Zie filmpjeJohn (moderator)
22 januari 2025 om 17:46Dit is een medische website geen technische website. Als er problemen met de CV ketel zijn moet je contact opnemen met de verhuurder, de eigenaar of als je zelf de eigenaar bent een installatie bedrijf laten komen
Reageren