- Bas Klumpers26 februari 2026 om 10:31
Hallo, mijn naam is Bas en ik ben 25 jaar oud
Ruim 7 maanden geleden zijn mijn keelamandelen verwijderd. Op een kleine nabloeding aan de rechterkant na ging het herstel prima, echter begon ik na een paar maanden een lijst aan klachten te krijgen. De g-klank krijg ik niet meer uitgesproken (als ik het met enorm veel kracht probeer krijg ik een knorrend geluid en als ik het zonder kracht probeer hoor je helemaal niks, je hoort dan enkel heel even mijn huig die over mijn tong schraapt), als ik de r-klank uit probeer te spreken hoor je een (Perry) het vogelbekdier achtig geluid, mijn zachte gehemelte staat 0,5 cm naar voren en is assymetrisch geworden (zie foto’s), beweegt nauwelijks meer naar achter, enkel omhoog (is door die strakte ook niet meer in staat dat te doen), ik heb last van openneusspraak (moet constant heel veel moeite doen dit te minimaliseren), ik heb moete met articuleren, mijn huig hangt in rust constant op mijn tong en zit met het speken in de weg, hier krijg ik af en toe kokhalsnijgingen van, mijn smaak is permanent veranderd (ik proef nauwelijks zoet meer) & goed zingen is onmogelijk geworden. Ik denk duidelijk te zien dat mijn zachte gehemelte verkleefd is aan mijn voorste gehemelteboog aan beide kanten (zie foto’s). Ik ben nu al 2 keer naar mijn KNO-arts geweest, maar hij neemt mijn klachten niet serieus en blijft zeggen dat alles goed genezen is, terwijl ik duidelijk zie dat er iets mis is (ik heb een second opinion aangevraagd). Ik ben zanger en zangdocent, ik ben de afgelopen maanden alleen maar aan het huilen en heb paniekaanvallen (heb hiervoor nog nooit een paniekaanval gehad) over hoe ik verder moet in mijn leven. ik heb mijn stem nodig, maar met al deze klachten zal ik nooit meer een job krijgen (ik loop btw nu al maanden bij een logopedist, maar zij is ook al ten einde raad)… Ik hoor graag of ik gelijk heb, wat er mis is en wat hieraan te doen valt.
p.s. de foto linksboven is van vóór mijn tonsillectomie
de foto rechtsboven is van 1 week na mijn tonsillectomie
de foto linksonder is van 1 maand na mijn tonsillectomie
en de foto rechtsonder is hoe het er nu uitziet.
(ik denk dat mijn zachte gehemelte is gaan verkleven aan mijn voorste gehemelteboog tussen de foto van 1 week post tonsillectomie en de foto van 1 maand post tonsillectomie)Alle hulp is welkom, ik ben ten einde raad! Alvast heel erg bedankt 🙂
2 reactiesReagerenBas Klumpers26 februari 2026 om 14:31
Peter (huisarts)
27 februari 2026 om 17:32Gezien je beroep en je heftige klachten: vraag een second opinion!
Reageren