Pityriasis Versicolor

  • #1

    Hoi!

    Ik heb volgensmij al eens eerder een bericht hier gestuurd maargoed.

    Ik ben een jonge dame van 20 en heb denk sinds mijn 12e dus deze irritante vlekken. Niks helpt, het is nooit weggeweest en ik ben serieus sinds mijn 12e niet meer egaal geweest. Heel mijn rug is bedekt, mijn buik, een aantal kleine vlekjes op mijn bovenbeen en mijn borst zit onder. Het begint nu ook een beetje op mijn schouders en de binnenkant van mijn elleboog zegmaar (?).
    Het maakt me serieus gek in mijn hoofd. Kleine dingen zoals een topje met een lage rug of een bikini kan gewoon niet want het is afschuwelijk. ALLES wat ik krijg bij de dokter helpt niet, en was een keer naar een dermatoloog en die zei dat de schimmel dood was dus ik niks kon doen. Ik wordt serieus gek ervan.. Ik schaam me rot, ik durf me niet om te kleden bij mijn dansles, normaal houdt ik van de zomer en nu vind ik het kut. Ik vind het kut om mensen te zien die gewoon egaal zijn (terwijl dat gewoon normaal is), stel ik krijg een vriend dan zou ik me ook schamen.

    Is er dan écht niets? Kan ik niet antibiotica krijgen dat ik gewoon dagelijks neem? Voor me gevoel gaat de schimmel dood, vervolgens leeft het weer en dan gaat het weer dood en ga zo maar door.. Mijn huid krijgt nooit de kans te herstellen en bij te kleuren aangezien de schimmel in de tussentijd weer actief is.

    Wat kan ik nog doen? Het maakt mij heel verdrietig en ik denk er gewoon dagelijks aan.. "waarom ben ik niet gewoon egaal" etc. Het lijkt niet erg, maar het heeft zo'n grote impact op me.. Vooral met mijn leeftijd.
    Zonnebank etc helpt niet, daar wordt het erger van..

    Heeft iemand tips? Moet ik weer naar de dokter om doorverwezen te worden naar de dermatoloog? Ik wil dat hij een stukje huid afneemt en onderzoekt want ik begin bijna te twijfelen of ik niet iets anders dan pityriasis versicolor heb..

    Gr

    Reageer
    #2

    Pityriasis versicolor is in de regel met het blote oog heel goed vast te stellen.
    Lees hier meer over de mogelijke behandelingen
    http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/pityriasis-versicolor.htm

    Reageer
    #3

    Hai, ik weet dat ik het heb, maar het is noooit weggegaan of minder geweest. Altijd extreem daarom begin ik bijna te twijfelen. Ik heb allerlei dingen gehad: selsun, ketoconazol creme, tabletten, niks helpt..
    Ik wordt echt GEK. Hoe kan er nou niks helpen???
    Hier even snel foto van mijn buik en stukje rug zodat je een beetje een idee hebt

    Gr

    Reageer
    #4

    Hoesten-wat-helpt

    Hoesten-wat-helpt

    Reageer
    #5

    Hoesten-wat-helpt

    Reageer
    #6

    Hier nog wat oudere foto's

    Hoesten-wat-helpt

    Hoesten-wat-helpt

    Reageer
    #7

    Het ziet er toch echt zo uit.
    Ik kan wel begrijpen dat je dit verschrikkelijk vindt.
    Wanneer heb je de laatste kuur gehad?

    Reageer
    #8

    Wel lang geleden, ze doen nogal moeilijk omdat het ook slecht kan zijn voor mijn lever blabla. Maar ik heb eerlijk gezegd nog liever een afwijking aan me lever dan dit want ik heb dit al zó lang en heb het er gewoon moeilijk mee. Mijn moeder heeft het er vooral moeilijk mee, ze zoekt altijd online naar "zelf gemaakte" middeltjes met bijvoorbeeld planten enz. Ze had uit de Dominicaanse Republiek ook ketoconazol zeep gekocht, dus daar probeer ik het onder de douche mee in te smeren etc. Maar echt een kuur van de dokter is al een tijdje terug.. Naar mijn idee moet ik gewoon iets dagelijks innemen een jaar lang, in plaats van 1 á 2 weken. Er wordt gezegd "1 a 2 weken innemen, en dan is het gedood, vervolgens kleurt je huid bij maar dat kan zelfs een jaar duren" oké, dat begrijp ik maar in de tijd dat mijn huid wil bijkleuren is de schimmel ondertussen alweer actief.. ik heb er dus zegmaar niks aan om maar 2 weken een kuurtje te doen.. Het wordt ook soms erger nu heb ik ineens ook een aantal witte vlekjes extra gekregen op mijn bovenbeen.. erg vervelend 🙁

    Reageer
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Ik vind het heel vervelend voor je, maar buiten de dingen die in de link staan, zou ik ook niet 1-2-3 een oplossing weten.

    Nog even over de pillen: Ze zijn inderdaad slecht voor je lever. En geloof me je wilt niks aan de lever krijgen. Dat is veel erger dan de vlekken.

    Vraag een verwijzing naar een dermatoloog en ga dan naar een academisch ziekenhuis

    Reageer
    #10

    Moet ik dan de dokter bellen en het vragen of moet ik ook echt op afspraak gaan voordat ik zo'n doorverwijzing kan krijgen? Één van mijn huisartsen (we hebben er 4 in de praktijk) zei een keer: het gaat nooit meer weg helaas
    Maar ik geloof dat dus niet.. Mijn moeder ook niet.. Ik ben half Dominicaans en daar zie je soms wel mensen die dit ook hebben en een oom van mij had het vroeger heel veel en ook in zijn gezicht en het ging weg door letterlijk een jaarlang ketoconazolcreme te smeren, daarom heeft mijn moeder dus vertrouwen dat het wel weg gaat.. Maarja hoe?

    Wat is een academisch ziekenhuis?

    Gr

    Reageer
    #11

    Trouwens nog iets, mijn hele buik is één grote vlek maar het is ook heeel erg droog.. Nu mag ik eigenlijk niet met normale bodylotion smeren dus heb ik zo'n speciale, maar hoe kan het dat het zo droog is? Mijn rug is bijvoorbeeld niet droog maar als ik soms gebogen zit voel ik de huid wel trekken op mijn rug.. En mijn borst is ook glad. Alleen mijn buik is heel erg droog vooral na het douchen maar ik begrijp niet hoe dit kan? Ik heb overigens nooit jeuk of schilfers

    Reageer
    #12

    Droogheid van de huid kan voorkomen.

    We hebben 2 soorten ziekenhuizen. Streekziekenhuizen ( de normale reguliere ziekenhuizen) en Universitaire (academische) ziekenhuizen.

    Je kunt de huisarts ook bellen voor een verwijzing.

    Reageer
Reageer op: Pityriasis Versicolor
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief