Hallo,
Mijn moeder is enkele maanden geleden gevallen in de voorkamer en heeft zich via de grond naar de slaapkamer moeten slepen om te kunnen bellen. Ze kon niet opstaan. Door het slepen is de huid van haar rechter onderbeen los gekomen. Het was een flinke wond. Afmetingen rond de 15 x 20cm. Dit hebben ze gehecht echter groeide de huid niet goed meer aan. Is zwart geworden en dit hebben ze moeten verwijderen. Ze heeft dagelijks wondzorg en inmiddels is de grote wond redelijk goed hersteld, echter heeft ze nu kleine wondjes vlakbij haar enkel. Deze zitten vlakbij de grote oorspronkelijke wond. Haar been wordt steeds ingezwachteld en de wondjes werden behandeld met Betamethason Teva 1 mg/g creme. Hier had ze blijkbaar veel pijn aan. Later hebben ze de wondjes behandeld met Flaminal Hydro. Op dit moment zijn ze overgestapt op Triamcinolonacetonide 0,1% ACE. Daar heeft ze geen last van zegt ze, echter het herstel van de wondjes gaan niet echt goed vooruit. Ik heb van haar begrepen dat ze eerst Triamcinolonacetonide 0,1% ACE op de wondjes smeren en vervolgens afdekken met paraffine gaas. Dit gaas heeft een open structuur. Zelf heb ik last van een constitutioneel eczeem en mijn dermatoloog heeft mij ooit verteld corticosteroïden cremes of zalven nooit op wondjes te smeren. In het geval van mijn moeder smeren ze dit middel wel op de wondjes en het geheel wordt afgesloten met paraffine gaas en daarbij wordt haar been ook ingezwachteld. Nu las ik op internet dat hierdoor de Triamcinolonacetonide opgenomen wordt in het bloed. Dit kan een nadelig effect hebben op de bijnierschors. Klachten als sufheid en vermoeiheid kunnen dan optreden. Ik heb mijn sterke twijfels over dit behandelplan en het gebruik van Triamcinolonacetonide op de wondjes. Ik hoop via dit forum een second opinion hierover te krijgen.
Een second opinion kun je hier helaas niet krijgen. Je zou dit met de arts van je moeder moeten bespreken
Nee, ok, maar ik hoop wel een antwoord te krijgen of je Triamcinolonacetonide mag smeren op wondjes.
Je mag hier alles vragen maar er zijn vragen waarop ik geen antwoord kan of mag geven. Een arts kan bepalen/besluiten dat een middel anderes wordt ingezet dan in de bijsluiter staat. En dan kan alleen de arts daar een antwoord op geven