Hi allemaal,
Ik zit met het volgende probleem: afgelopen zaterdag van de fiets gevallen op mn gezicht. Boven mn lip had ik een wond en tand afgebroken en door de lip. Zeer pijnlijk allemaal maar ik maak het meeste zorgen over de wond boven mijn lip.
De wond is zaterdag gehecht met 3 hechtingen op de spoedeisende hulp maar zondag eruit gehaald omdat er pus uit kwam en er ontstoken uit zag. Antibiotica kuur gestart.
Inmiddels is de korst weg maar is er nog een grote rode/roze vlek achtergebleven.
Ik maak me hier zorgen om en eventuele litteken. Het gaat om een circle met een diameter van 3-4cm.
Ik smeer er inmiddels veel litteken crème op maar het effect is 0.
Wat denken jullie? Wordt dit een litteken? Wat kan ik doen om het te beperken en de huid rustiger te laten ogen.
Ben er erg onzeker over en heb een huisarts die me niet echt helpt behalve aangeeft dat het rustiger moet worden.
Hoi,
Het is nog geen week geleden dat je de wond hebt opgelopen. En dan heb je het over een wond waar de hechtingen weer uit zijn gehaald én die onstoken geweest is.
Dan wil je toch echt veel te snel resultaat zien. Zonder hechtingen zal het wat langer duren voor het genezen is en zal het waarschijnlijk ook iets minder mooi genezen. En als er dan een litteken onstaat,gaat daar ook nog weer een aantal weken overheen voordat dat litteken minimaal zichtbaar is. Ik zou er ook niet overdadig crème op gaan smeren,dat vertraagt de genezing eerder dan dat het helpt. Niet meer en niet vaker aanbrengen dan voorgeschreven,geef de huid eerst tijd om te herstellen. En hoe het "eindresultaat " zal zijn, kun je echt pas na een aantal weken,of nog langer, zien....
Hi Suzan,
Bedankt voor je reactie. De situatie maakt me gestresst omdat een litteken zeer onsierlijk zal zijn. Weet niet hoe ik daarmee zal kunnen leven.
Wat kan ik doen om het litteken te beperken en zorgen dat het de normale kleur weer terug krijgt? Het is momenteel erg rood/roze nog.
Ik heb juist bewust gezorgd dat de hechtingen werden verwijderd om litteken te voorkomen en volgroeien van de huid beter te maken.
Als ik jou was,zou ik het nog even zoveel mogelijk met rust laten zodat de huid herstellen kan.
Elke keer dat je fanatiek iets erop smeert,irriteer je de nauwelijks herstelde huid weer.
Je moet het eerst de tijd geven om helemaal te genezen voor je kunt zien hoe uiteindelijk eruit komt te zien.
En dat kan best een paar weken duren.
Je druk maken over hoe het eruit gaat zien,heb je niet zoveel aan,dat is misschien wel een hoop onnodige stress.
Vaak trekt een litteken nog enorm bij en als dat toch niet zo zou zijn,kun je dan verder kijken wat daar aan gedaan kan worden.
Maar na amper een week kun je daar echt nog niks over zeggen