Home / Anticonceptie & abortus / Cerazette, gestopt, bloeding blijft
Een vraag over Cerazette. Ik heb deze 3 maanden geslikt, maar hij beviel me niet erg. Ik kreeg flinke migraine (met aura), terwijl dit juist bij deze pil niet zou moeten. De eerste maanden bleef ik goed op gewicht, daarna werd ik ineens dikker. Ook kreeg ik aan het einde flinke bloedingen met hevige buikkrampen. Bijna nog ergere krampen als die ik normaal gesproken tijdens mijn menstruatie heb. Met Ibuprofen/Paracetamol kreeg ik het ook niet echt minder. Vorige week kreeg ik opnieuw een bloeding met veel krampen en toen was ik er zat van. Ik heb afgelopen dinsdag de laatste pil genomen, terwijl ik dus nog bloed verloor. Gek genoeg is dit nu nog steeds zo. Hoe kan dit? De buikkrampen zijn weg, wel heb ik wat last van bekkenpijn. Dit heb ik normaal gesproken ook tijdens mijn normale menstruaties.
Ik lees overal dat vrouwen bij het slikken van Cerazette niet of nauwelijks bloedingen krijgen. Het valt me wel tegen dat het bij mij niet zo werkt. Maar waarom vloei ik nu nog steeds? Is dit nog wel normaal?
Dat is dan een teken dat de samenstelling van de hormonen voor jou niet geschikt zijn en je een andere pil nodig hebt.
Pilgebruik bevordert een toestand van oestrogeendominantie; dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Dit kan op kortere of langere termijn leiden tot vele klachten. Ibuprofen onderdrukt bepaalde hormonen, waardoor ook ontregelingen kunnen ontstaan. In het verleden was ik elke twee weken ongesteld door ibuprofen. Meteen mee gestopt toen in het ontdekte.
Als je hem slikte vanwege menstruele klachten is het misschien goed om te weten dat je die kan verminderen door de juiste voeding, bepaalde supplementen en de oestrogeendominantie aanpakken met natuurlijke middelen.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!