- Miss Kim18 december 2008 om 16:01
Hoi hoi,
Ik ben nou al een tijd op zoek naar iemand die het volgende herkend: kleine bultjes die zomaar ergens op komen zetten, vervolgens snel een dikke rode striem vormen en gigantisch jeuken. Ze blijven ongeveer een half uur/ uur zitten en zien er uiteindelijk uit alsof ik met een sweep ben behandeld. Anti-histamine gekregen en dat helpt. Zonder dat komt het gewoon weer opzetten, overal, heel de dag door. Volgens de allergoloog ben ik na veel testen, nergens allergisch voor…
Het zou wel overgaan volgens hem. Na wat doorvragen ga ik nu naar de maag- darm- leverarts om te kijken of het niet door een poliep in mijn darmen of iets dergelijks komt.
Iemand… die iets hiervan herkend?
Liefs Kim
17 reactiesReagerenAnoniem18 december 2008 om 20:36Een antihistaminicum is een vrij voor de hand liggende behandeling voor de acute reactie maar het is inderdaad geen behandeling voor de oorzaak. Om meer te weten te komen over je allergie of overgevoeligheid zou je misschien meer kunnen vertellen over wanneer het optreedt en wat de oorzaak en aanleiding is. wat denk je zelf eigenlijk?
ReagerenMarlies18 december 2008 om 23:04Is het op plekken die schuren met je kleding, bijvoorbeeld het elastiek van je slipje?
ReagerenMiss Kim19 december 2008 om 07:42Goedemorgen,
Nee de striemen en jeuk komen overal, onder mijn kin in mijn nek, mijn hoofdhuid, mijn bovenbenen, mijn rug… overal.. Wanneer ik de pillen niet slik kan ik ook op mijn huid schrijven. Wanneer ik ze wel slik niet. Vandaag stop ik met die pillen omdat ik maandag een afspraak heb in het ziekenhuis. Dan zien ze in ieder geval hoe erg het is zonder pillen en dat ik idd de oorzaak wil weten. De allergoloog gaf aan, nadat ik het zelf opperde, dat het een poliep in mijn darmen kan zijn, schijnbaar krijg je daar ook die klachten van.
Dat is namelijk het enige wat enigzins veranderd is sinds de zomervakantie, toen het begon. Mijn ontlastingspatroon is veranderd. Van 1 x in de 2 dagen naar elke ochtend diarree en elke middag obstipatie.. Afwachten dus maar..
Groetjes Kim
ReagerenMarja10 februari 2009 om 16:18Hoi Kim,
ik herken het helemaal! Ik zit er nu ook ongeveer 3 maanden mee en ik word er helemaal gek van! Over 2 weken moet ik een allergietest, maar als ik jouw verhaal lees, vrees ik dat daar weinig uit zal komen. Insmeren van de striemen heeft geen zin, want ze gaan ook uit zichzelf gewoon na een tijdje weer weg. Vooral bij warmte (bad, douche, elektrische deken) wordt het erger, maar ik heb er inderdaad de hele dag door last van. Maar ’s avonds neemt het wel in hevigheid toe.
Ik slik aerius, voorgeschreven door de huisarts en de dermatoloog. Dat is een tablet tegen jeuk, die in het beginstadium nog vrij goed hielp, maar naarmate ik er langer last van had, hielp het niet veel meer. (ik slik ze nog wel steeds, ik durf niet te stoppen, omdat ik bang ben dat het dan nog erger wordt).
Ik vind het er ook heel vervelend uitzien, vooral in mijn gezicht, hals en decolleté. Net alsof ik mezelf de hele tijd krab.Ik wens jou veel sterkte en ik hoop nog te lezen wat er uiteindelijk uit is gekomen, dan weet ik het waarschijnlijk van mezelf ook! Mocht er bij mij wat uitkomen over een paar weken, dan zal ik hier weer een berichtje achterlaten.
Groetjes, Marja.
ReagerenBart18 februari 2010 om 19:03heeft iemand een naam voor mij??
Reageren
thxAnoniem19 februari 2010 om 00:01Netelroos, urticaria, galbulten
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Huid-haar/202451-Netelroos-urticaria-galbulten.htmls8 juni 2010 om 11:34Ik heb er sinds kort ook heel erg last van.. maar ik schaam me om naar de huisarts te gaan,, gaat dat ooit wel over?
ReagerenAnoniem8 juni 2010 om 15:11S, zonder een diagnose die is gesteld door een dokter kan je geen prognose geven. Dus als je in jouw situatie meer wilt weten, ga dan naar de huisarts, dat is de enige mogelijkheid.
ReagerenIna19 januari 2011 om 07:21Hoi Kim,
Reageren
ben je het inmiddels kwijt? Ik heb ook van die zweepstrepen, blijven bij mij gewoon dagen lang zitten, jeukt idd als de pé.Kim19 januari 2011 om 08:16Hoi Ina,
Goh ik lees nu dat het al weer twee jaar geleden is dat het begon. Ik had idd urticaria, en de oorzaken hiervan kunnen in 80% nooit gevonden worden. Het is verder niet schadelijk, maar wel heel vervelend. na veel teste, op bloed, ontlasting, darm onderzoek, kwam er niets uit. Ik heb daarom ongeveer anderhalf jaar aerius geslikt en er totaal van afhankelijk. Ik vergeet nooit meer dat ik tijdens een ritje op de motor in Griekenland, na 2 uur terug moest om die krengen te halen omdat ik wel kon janken van de jeuk overal.
Op een gegeven moment ben ik bewust gestopt met alle medicijnen, dus de pil en aerius, je kan je voorstellen dat ik voorbereid was op een heftige reactie (normaal zet mijn gezicht ook op en blijf ik niezen en jeuk in alle holtes van mijn gezicht hebben) maar wonder boven wonder viel het mee.
Ik ben nu dus al een jaar medicijn vrij, en voel me veel beter! Heb ik nog last? Ja af en toe wel. Wanneer ik in singapore was, met de luchtvochtigheid, was het niet te harden en voelde ik me weer doodziek. De anti-lichaampjes zijn nog steeds terug te vinden in mijn bloed. Maar door op mijn eten te letten (lees: niet te veel / lijnen) en een gestructureerd leven te leiden, is het onder controle te houden.
Wel hoop ik dat het niet terug komt wanneer ik over een tijdje aan kinderen wil beginnen. Daar ben ik nog een beetje bang voor.
Dus kop op, het gaat idd een keer over ook al heb je er niks aan. Maar vind een goede allergoloog die je zorgen weg kan nemen. ik had een allergoloog van het MMC Eindhoven, hij was fantastisch!
Groetjes Kim
ReagerenMascha9 februari 2012 om 13:53Hoi Hoi
Ik heb sinds ruim 3 maanden hetzelfde.
Begon met een branderig gevoel en als ik keek zaten er dikke rode striemen die daarna extreem gaan jeuken.Of het elke keer begint met bultjes weet ik niet goed, wel dat het komt en gaat, op verschillende plaatsen, van rug,flanken, buik, benen, borsten,armen etc,
Op mn armen en handen en bene zie ik dan wel vaak kleine bultjes, bijna pukkelig.Ik heb ook al 3 keer andere anti-histaminica geprobeerd en niets helpt….
De dermatoloog weet t ook niet.
Ben jij al wat wijzer nu?
Groetjes Mascha
ReagerenCarolien23 september 2012 om 16:18Heb exact hetzelfde. Werd vorige week wakker ’s nachts en het leek wel of ik was aangevallen door een beest met een klauw. a
Reageren
Allemaal bulten, soort muggenbeten op mn rug met zwelling en striemen. Jeukt en steekt verschrikkelijk. Is vannacht nog ergr geworden.
Morgen maar naar dokter. Heb dus geen oplossing voor je maar herken symtomen.Jill23 oktober 2012 om 22:05Hoi allemaal!
Een jaar geleden heb ik dit ook gekregen, en heb hier vervolgens minstens een half jaar last van gehad. Bleek dus ook inderdaad netelroos te zijn (ik had er toen ook een andere, engelse naam voor, geen netelroos maar is hetzelfde) Iedere keer als ik me krabde werd het rood en zwelde het op, net een zweepslag zoals jullie zeggen. Ik heb er toen geen medicijnen voor genomen, en het is vanzelf over gegaan. Heb er nu nooit meer last van!
Veel mensen zeggen dat het een allergische reactie is, te verklaren door o.a. allergie voor geneesmiddelen,
acute of chronische bacteriële infecties,
fysische prikkels (koude, warmte, zonlicht, lichamelijke inspanning…), kleurstoffen,
allergie voor voedingsmiddelen (vooral schaaldieren en bij kleine kinderen melk, ei en soja), interne ziekten (zoals hormonale stoornissen en stofwisselingsziekten) en contact op de huid met bepaalde stoffenMaar ik weet inmiddels na doktersbezoek ook dat het iets puur psychologisch is. Alle ziekten komen voort uit iets psychologisch, ons lichaam wil ons iets vertellen en doet dat via het lichamelijk uiten ervan. In plaats van meteen naar de pillen te grijpen, ga eens bij jezelf na: waardoor ben je ineens zo overgevoelig? En waarvoor? Speelt er iets in je leven? Voor alle kwaaltjes die ik ooit gehad heb, heb ik NOOIT medicatie genomen, maar ben gaan kijken wat mij dwarszat, en wat ervoor zorgde dat mijn lichaam hierop reageerde. Toen was het werkelijk ZO over.. succes!
ReagerenAnoniem24 oktober 2012 om 09:15Psychosomatisch:
Reageren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychosomatiek