Schurft blijft terugkomen

Sorry voor de late reactie wij hebben de laatste keer behandeld met permetine zalf en ivermectine tabletten tegelijkertijd en dit na een week nogmaals herhaald.

@nicole zijn jullie schoon verklaard inmiddels? Ma 3 maanden heb ik nog steeds wel onverklaarbare jeuk maar niets te zien en bij douchen ook heel klachten, dus echt na jeuk!

Reageren

Beste,
    Ik wil een document delen met iedereen die hier komt zoeken naar informatie over schurft.
    Ik hoop dat het jullie kan helpen.Heb de pdf toegevoegd in bijlagen.
    Mijn vader had het opgelopen eind augustus , dan eind september de diagnose. Eerst al 2 maal behandelt met 7 dagen tussen , maar niet heel het huis gekuist. Dus de omgeving niet voldoende gedesinfecteerd. Hervallen , na 2 a 3 weken trg kriebelingen.
    Dan hebben we nogal fel alles gewassen en gekuist en direct 4 keer behandelt (pillen en zalf) met telkens 7 dagen tussen.
    We zijn met 3 thuis.
    Mijn ouders hebben van niets meer last. Ik heb uit angstreactie mijn lichaam 4 weken, 5 maal de week gewassen met zwavelzeep.
    Dit heeft mijn huidbarriere goed beschadigd , dit kan maanden duren om te herstellen. Ik heb vooral puisten en ontstoken haarzakjes of Folliculitis genaamd.
    De dermatoloog en huisarts zeggen allebei dat het geen schurft is. Ik heb ook geen jeuk, vooral tintelingen op mijn lichaam en aan de voeten als ik zweetvoeten heb. Ben eind december2025 en half februari2026 bij de huisarts geweest en geen gangetjes te zien, de puisten en ontstekingen op de huid nemen af. Ik was mij om de 3 dagen met milde zeep (hydraterende schuimende reinigingsolie van Cerave) , andere dagen douchen met water. En bijna elke dag hydrateren met hydraterende lotion of cream van Cerave. Ik heb regelmatig hier en daar een rood pukkeltje of puistje of plekje; Maar geen jeuk.
    Het is nu van 13 december 2025 geleden dat ik de laatste medicijnen tegen schurft heb gebruikt. Nu is het bijna half maart. Ik zou toch al vol moeten staan als ik het nog zou hebben? Half februari was mijn laatste controle door de huisarts met een dermatoscoop en zij zag geen gangetjes. Momenteel heb ik ook geen tintelingen meer op mijn huid , ook niet aan mijn voeten.

Reageren

Reactie op bericht van Hopeloos.
    Het is niet gemakkelijk om schurft steeds te herkennen. Maar jou foto lijkt op een ontsteking van de huid.
    Persoonlijk heb er zo ook nog hier en daar , die komen en gaan. En niet jeuken.
    Vooral van het schuren van kleding.
    Houdt het in de gaten. Als er geen pukkels naast verschijnen na 3 a 4 dagen. Is het al een goed teken.
    Maar houdt het toch 2 weken in de gaten , iedere dag eens checken.
    En als je geen nachtelijke jeuk hebt, is dat ook een goed teken.
    Probeer je gedachten te verzetten, want alleen al als je er aan denkt krijg je kriebels.
    Je kan altijd eens bij de huisarts langsgaan en vragen om met een dermatoscoop het te bekijken.

Reageren

Amai, wat een verhalen hier. Zowel triest als hoopvol.

Ik ben helemaal paranoïa. Juni 2025 werd laattijdig schurft bij ons vast gesteld. Ik ging toen net een embryo terugplaatsing krijgen, dus voor mij enkel 2x zalvor en mijn vriend enkel IVM 2x. Onze familie had het niet ondanks auto delen, samen reizen.. We volgden gewoon de instructies van het blaadje, maar dat lijkt achteraf wellicht onvoldoende.
    Ik werd zwanger van die embryo. Op en aan de zwangerschap had ik precies eczeem opstoten, vooral aan de buik. Zwangerschapsjeuk is heel gebruikelijk. Tot de jeuk meer nachtelijk werd en mijn vriend ook weer meer bulten kreeg (januari-februari), maar ik heb hem nooit zonder bulten gekend, dus moeilijk te beoordelen wat dit weer was. De huisarts stuurde hem naar huis met anti-schimmel zalf.. op 34 weken trok ik aan de bel bij de gynaecoloog, geen zwangerschapscholestase, op 36 weken bleek het weer schurft dus. Ik heb best weinig uitslag en geen zichtbare gangen, wat diagnose lastig maakt vind ik zelf. Ook zeker omdat er plekken weer beter werden na hydrateren? Maar er is dus echt een gang met mijt gevonden helaas bij mijn duim..grote paniek. Ben hoogzwanger. Ik kreeg BB 20%, geen 25?? Mijn vriend 2x IVM en BB 20%. De BB hebben we nu 3 weken 3 dagen gesmeerd. Ik ben nu bijna 39 weken en heel bang. Ik doe huishoudelijk wat ik kan, maar kan door het hoogzwanger zijn ook niet in het extreme gaan en we hebben 5 huisdieren die taxi kunnen spelen pff. Sta er best alleen voor met partner die werken is. Ook hebben we al gaande weg pas veel goede dingen geleerd met lezen, die niet duidelijk waren eerst. Dus in de eerste ronde zaten sowieso nog fouten, zelfs de 2e misschien ook..

Nog max 1 week tot de baby komt, wat als het niet weg is en we haar besmetten.. ik heb nog genoeg BB over. Denk eraan volgende week nog 1x te behandelen, dus 4 keer in totaal. Ik heb kriebels op mijn hoofdhuid sinds de behandeling. Zijn de mijten naar daar gekropen? Zou ik BB daar durven smeren en gezicht? Mijn vriend durft dat precies niet.. vanaf gisteren ook zwavelzeep en 5% tea tree olie in gebruik.

Wat zouden jullie doen? Om onze baby hopelijk te kunnen sparen... onze jeuk was al snel zo goed als weg. Na BB wel weer even kriebeljeuk op oude plekken. Wellicht een combi van irritatie en post scabies? Lijkt wel een heftig middel. Mijn telefoonhoestje is uitgebeten en ook de versnellingspoke van de auto..

Dank bij voorbaat!

Reageren

Hi,

Ik lees dat zoveel mensen hier ervaring mee hebben.
    Na 7 jaar, je leest het goed 7 JAAR! Heb ik schurft gehad. Geen arts die volledig heeft behandeld. Ik heb ik het begin alleen een zalf gekregen, maar die beestjes zijn zo resistent.
    Geen arts met kennis hierover of dermatoloog. Ongelooflijk.
    Ik ben geadviseerd door een vriendin de ivermicine zalf te vragen en die zalf weg, dat zalf is een parasitair middel. Het kwartje viel omdat ik de klachten kreeg in Amsterdam toen ik een kamer huur met een muizen plaag. Muizen dragen parasieten mee. Hoe dit kwartje niet bij artsen is gevallen weet ik niet. Ik vraag nu de pil vorm aan de arts omdat ze zalf wel werkt maar er ontstaat nu jeuk op andere plekken. Ide huisarts weigert, ze kunnen dit niet met zekerheid vaststellen omdat ze bultjes komen en gaan. Ik voel me echt wanhopig, boos vooral boos. Ik zal het laten weten na dat ik de pil heb gekregen hoe het is gegaan. Ik ga er van uit dat ik er eindelijk vanaf ben. Het is echt metaal heel zwaar geweest. Ook jij zult er erdoor heen komen. Hopelijk sneller dan ik. Wish me luck!

Reageren

Heb je 7 jaar lang schurft gehad?!

Reageren

Als je 7 jaar schurft hebt gehad zat je compleet onder kan gewoon niet!

Reageren

Beste Griek,

Ik ben 6 weken geleden voor het laatst behandeld en krijg nu toch weer jeuk en bultjes. Zie hieronder foto’s. Tot hoe lang had u jeuk en bultjes?

Bijlagen:
    Reageren

Beste Jonas, heel veel dank voor je reactie. Super aardig dat je reactie geeft en zo gerustellend ook! Ik had eerder moeten reageren...sorry daarvoor. Ik ben / was volledig in beslag genomen door schurft, jeuk, schoonmaken enz. Inmiddels ben ik niet van de jeuk af maar denk ik wel dat jij gelijk hebt ...en dat de huid wat ontstoken of geïrriteerd is. Ik probeer me er in te berusten als er een plekje verschijnt....nogmaals dank voor je reactie. Een gerustelling doet veel!

Reageren

Ook nog even aan Jonas of anderen die dit miss herkennen....jij herkend het dus dat er wat onrust blijft in de huid? Jij schrijft schuren kleding bijvoorbeeld....ik heb bij het minste of geringste wat uitslag en dus jeuk maar geen gangetjes of iets dergelijks....wel volledige paniek....

Reageren

Wij zijn al ff bezig met alle behandelingen. Maar ook beetje ten einde raad. Heb iemand ervaring met ANTISCABIOSUM ? Uit Duitsland ?

Reageren

Reactie op hopeloos.
    Half december ben ik gestopt met te behandelen na 5 maal pillen en zalf en een 6de maal permetrine creme nogmaals.
    En ik heb mijn huid naar de klote gedaan met 4 weken mij bijna dagelijks te wassen met zwavelzeep , 10 dagen zwavelcreme te smeren in de avond en 10 dagen tea tree creme aangelengd met 15 druppels pure tea tree olie. Ik smeerde dit telkens 5 dagen in de week want op zaterdag was het steeds permetrine creme en ivermectine pillen en de grote kuis. De eerste weken wisselde ik maar om de 3 dagen van kleding (ondergoed elke dag) en enkel in het weekend het beddengoed. De laatste 3 weken heb ik elke dag van kleding gewisseld en in de helft van de week het beddengoed en in het weekend 2 x beddengoed. We zijn met 3 thuis. Enkel ik heb al die dingen op mij gesmeerd de anderen enkel de permetrine en de pillen.
    Na de laatste keer de permetrine creme te gebruiken kreeg ik overal puisten. Mijn ouders hadden dit allemaal niet.
    Zij zijn klachtenvrij. Mijn huid is om de maand er beter aan toe en het enige dat ik doe is hydrateren met lotion van Cerave ( elke avond) en om de 3 dagen de schuimende reinigingsolie van cerave gebruiken om te douchen , andere dagen met water douchen. Ik wissel nu elke week van kleding en pyjama en elke dag van ondergoed en elke 2 weken van beddengoed.
    Half december zei de dermatoloog dat ik geen schurft meer had en dit kon gewoon niet na al die pillen , en de huisarts zei dat ik moest stoppen met al die producten want ik maaakte mijn huidbarriere kapot . Enkel mild wassen en hydrateren.
    Zware huidbarriere beschadiging kan 1 tot 1,5 maand duren , een bijna chronische huidbarriere beschadiging kan 3 a 4 maand duren voor herstel.
    Nu is het april. Ik heb geen jeuk meer, wel nog tintelingen op de huid. S ' avond vooral , maar als je dit opzoekt vindt ik dat in de avond daalt je stresshormoon (cortisol) en wordt je huid sowieso al gevoeliger. Tintelingen op de onderzijde van mijn voeten is opgehouden , nu nog steeds soms tintelingen op mijn hoofd. Ik ben kaal, en er zijn geen bultjes of pukkels te zien op mijn hoofd.
    Momenteel heb ik nog 4 puisten die ik in het oog houdt ( 2 op mijn linker ribben , één op bovenbeen en 1 op de bil) , maar geen jeuk en als ik met een vergrootloop (je vindt er op bol.com) kijk lijkt het op de afbeelding in de bijlage. Genaamd folliculitis, ontsteking van huid rondom haarzakje.
    Hoe strakker mijn kleding , hoe meer tintelingen en hoe meer puistjes.
    Als je echt nog s nachts wakker wordt van de jeuk , ga dan naar de huisarts of dematoloog en vraag om te kijken met een dermatoscoop.
    Normaal als je geen fouten maakt in je behandeling ben je er na 2 maal ivermectine pillen en permetrine creme ( 7 a 10 dagen tussen) , elke dag van kleding wisselen , midden van de week en op de dagen van behandeling beddengoed wisselen , op de dag van behandling ook jas en schoenen wisselen en auto stofzuigen en je huis stofzuigen en kuisen met desinfecterende spray of kuisproduct.
    En als je toch fouten maakt, behandel dan voor de zekerheid 3 maal achter elkaar.
    Het is veel werk en niet gemakkelijk.
    Mentaal wordt dit zwaar onderschat , enkel de mensen die het hebben of gehad hebben weten hoe zwaar dit is.

Reageren

Ik wil nog even deze pdf file nogmaals delen voor al degenen die het kunnen gebruiken.

Reageren

@Jonas
    Bedankt voor je uitgebreide beschrijving mbt hoe jij het gegaan hebt. Fijn dat je er van af lijkt te zijn! Goed! En ook fijn om te lezen dat het hebben van uitslag, lichte jeuk enz wellicht door de behandeling kan komen. De jeuk is niet te vergelijken n met de jeuk van scabies....dank!

Reageren

Hi,

Ik heb op 14 maart in een hotel geslapen en werd wakker met een flinke pijnlijke puist in mijn lies. Ik dacht er niet veel van, tot ik een maand geleden heftige jeuk tussen mijn liezen kreeg (vooral als ik savonds in bed ging liggen) Nu 3 weken geleden bij de huisarts geweest en die stelde dat het wel eens schurft kon zijn. Ik thuis meteen al mijn kleren in zakken gedaan, beddengoed meteen gewassen en die avond mezelf met permetrine ingesmeerd. Volgende ochtend beddengoed eraf, wassen etc etc. Een week later toch opnieuw naar de huisarts om echt definitief schurft vast te laten stellen. Op eigen houtje had ik mezelf 2x ingesmeerd met permetrine dus van de huisarts IVM pillen gekregen (4 stuks) - deze afgelopen vrijdag ingenomen en nu 4 dagen later constateer ik opnieuw nieuwe gangetjes op mijn pols en duimen.

Ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe! Ik weet dat gangetjes een teken zijn van levende mijten, wat dus betekent dat zowel de 2x permetrine en 1x IVM niets hebben gedaan. Ik ben heel bang dat ik hier lang mee ga rondlopen… Wat zijn gouden tips voor extra schoonmaak werkzaamheden?? Denk aan stofzuigen, matras bedekken met folie, slapen op een luchtbed etc etc…Help me out!!!

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Schurft blijft terugkomen

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe