Schurft blijft terugkomen

Hi allemaal,
    Graag deel ik mijn verhaal, in de hoop dat iemand er wat aan heeft. Begin oktober 2024 startte het schurftverhaal. Overal rode plekjes, veel jeuk, ‘s nachts ervan wakker worden, etc. Echter gaf de huisarts aan dat het waarschijnlijk geen schurft was. Toch behandeld, klachten waren even weg maar kwamen al snel terug. In januari weer behandeld met veel betere voorbereiding. Ook hierna waren de klachten even weg, maar na 4-5 weken waren ze er weer. Ik denk dat ik daarna minimaal 8 keer bij de dermatoloog ben geweest tussen februari en juni. Elke keer was het antwoord: dit zijn de klachten die je hebt opgelopen door behandelen schurft, maar je hebt geen schurft. Er werden geen gangetjes gezien. Mijn gevoel zei continue dat het wel schurft was, maar ik mocht niet behandelen omdat elke arts (ook second opinion gedaan) zei dat ik geen schurft had. Bizar wat de klachten mentaal allemaal doen met je, ik ging echt door een zwaar dal. Begin juni was ik er zo klaar mee, dat ik bij de dermatoloog zalf en pillen heb afgedwongen, dus 3 keer heb gebruikt (in een periode van twee weken) en in die twee weken werkelijk waar elke stukje stof in zakken gedaan voor dus ook 2 weken. Ik had oude kleren uit m’n kast gehaald die ik die twee weken droeg en die ik elke dag heet kon wassen. Die heb ik na die twee weken weggegooid. M’n bank in folie, luchtbed in de woonkamer en alles wat van stof was in zakken gedaan en in mijn slaapkamer gelegd. Let ook op je autostoelen of een stoffen waszak bijvoorbeeld. Ook heb ik een anti-schurft spray gemaakt (recept staat hier genoeg in de comments van andere personen). Nu ben ik 9 weken verder na behandeling, en heb ik nagenoeg geen klachten meer. Ik ben dus sinds ruim 10 maanden eindelijk klachten vrij en had dus wel degelijk schurft, ook al werd het (zelfs na labonderzoek) elke keer niet geconstateerd door artsen. Dus wat ik vooral wil zeggen is dat wanneer je gevoel duidelijk iets anders zegt, je echt op je strepen moet gaan staan bij artsen. Ik heb zo ervaren dat er een grote onwetendheid is bij artsen over schurft. Ook het mentale aspect is ontzettend zwaar en wordt mijns inziens niet serieus genoeg genomen. Anyway, veel sterkte voor alle strijders hier. Het komt echt goed op een dag!!

Reageren

Mijn zoontje heeft al meer dan 5 jaar huidklachten (toen 6 jaar).
    Gekregen na een weekendje weg, hij heeft toen ook veel gezwommen in een subtropisch zwemparadijs.
    Overigens was hij ook heel erg verkouden.
    Vanalles geprobeerd.
    Van voeding tot bioresonantie.
    Van homeopathie tot acupunctuur. Tevens een detoxkuur bij een natuurarts. En altijd maar smeren met hormoonzalf.
    Na een uitbraak was er het vermoeden dat hij schurft had.
    5x behandeld met Permetrine, 3x met Ivermectine.
    Maar klachten komen vrijwel direct weer terug.
    Ik word echt gek.
    Als de plekjes zo snel weer terugkomen, is het dan wel schurft?

Reageren

Wij hebben ook al diverse behandelingen gehad met hele gezin en ook echt heel secuur geweest. Wat hier ook op forum staat lijkt het dat je 3 behandelingen nodig hebt. Wij hebben als laatste ronde. 2 keer pillen en crème uit Nederland en als 3e na een week de Duitse variant. Deze crème moet je 3 dagen smeren en niet eraf douchen, pas de volgende dag en gelijk weer smeren. Dus je zit 3 dagen in de crème. En het is ook nog eens veel goedkoper dan het spul uit Nederland. Vooralsnog gaat het goed 👍.
    Als het terug komt ga ik weer met de Duitse crème aan de gang.
    Nog een tip, de tea tree oil in de bodymilk helpt ook om je huid te herstellen. Nu nog even de anti histamine pillen tegen de jeuk afbouwen en we zijn weer als nieuw 😉.

https://www.dokter.nl/wp-content/uploads/2025/06/Screenshot_20250610_060613_Samsung-Internet.jpg

Reageren

Hoi allemaal,

Een update:

Na de vorige behandelingen met permetrine (alleen zalf, na 7 dagen herhaald) en 1 keer met ivectermine + permetrine (na 7 dagen herhaald), ben nu bezig met een kuur van 10 dagen lang benzylbenzoaat smeren + ivectermine (na 7 dagen herhalen). Ik ben mega strikt qua hygiëne: elke dag alle was 60 graden wassen, alles van stof een week in zakken, bank en bed onder een zeil, stofzuigerzak geregeld vervangen, gordijnen gewassen, elke dag de auto uitzuigen + stoel bedekt met zakken en stoelbekleding van de action, slapen op een luchtbed (elke dag reinigen) met elke dag nieuw beddengoed, elke 2 dagen schoenen vervangen en elke dag nieuwe kleding, waarna ik de kleding van de dag ervoor schoonmaak. Ik vermijd zoveel mogelijk contact met mensen en sport niet (normaal sport ik 5-7 keer per week), dat valt me heel zwaar.

De symptomen blijven bij mij vrij a-typisch: ik heb geen enkele bultjes op mijn handen, armen, voeten, oksels en onderbenen. Mijn liezen en schaamstreek zijn daarentegen erg aangedaan. Het begon in het vroege voorjaar met twee bultjes: 1 op mijn lies en een op mijn kont. Daarna verschenen over de tijd heen meer bultjes op mijn penis, liezen en overige schaamstreek en ééntje op de zijkant van mijn knie en ééntje op mijn billen. De jeuk was in eerste instantie vooral in de avond en nacht aanwezig. In het begin over mijn hele lichaam, na de eerste behandeling voornamelijk bij de aangedane gebieden.

De oude bulten (zeker 8 stuks) blijven steeds weer opvlammen en veranderen voortdurend van vorm: soms ogen ze rustig, soms (vooral in de avond/nacht) zijn het enorm jeukende blaasjes. De jeuk heb ik de hele dag door wel, maar zijn in de avond en in de nacht nog altijd erg aanwezig. Geen enkel bultje is de afgelopen maanden weggetrokken. Ook antihistamine en hormoonzalf tussen de behandelingen door helpen niet.

Ik slaap al weken slecht, met soms maar 3-4 uur slaap per nacht. Ook heb ik sporadisch jeuk op mijn hoofd en in het gezicht. Daarom behandel ik deze met de benzylbenzoaat mee. Ik maak me nog altijd erg zorgen over het feit dat de bultjes steeds wat meer worden en na verschijnen nooit meer weggaan.

Zijn er meer mensen waarbij 1) de schurft zich beperkt tot alleen de schaamstreek/liezen/billen, of slechts één deel van het lichaam? 2) zich hoofdzakelijk beperkt tot bestaande bulten? en 3) waarbij de jeuk tijdens behandeling veel erger is dan voorafgaand aan de behandeling? Ik twijfel voortdurend of hier wel sprake is van schurft en begrijp niet waarom geen enkele behandeling tot nu toe lijkt te werken, ondanks hele strikte maatregelen.

Ik ben inmiddels vier kilo lichter en heb het mentaal echt ontzettend moeilijk. De voorbereidingen voor mijn working holiday vallen compleet in het water. Ik heb mijn baan opgezegd en verlaat volgende maand mijn woning. In november vertrek ik. Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen. Begin dit jaar ben ik na een lang ziektebed een gezinslid verloren en ik leef dus al twee jaar in een complete nachtmerrie. Op dit moment ben ik elke dag ben ik non-stop bezig met wassen, schoonmaken en piekeren en ik kom maar niet uit deze vicieuze cirkel.

Reageren

Hoi Jeuk,

Sinds november 2024 ook schurft gehad. 2 behandelingen gedaan. Behandeling 1) 3x smeren en 2x tabletten. F
    Dus week 1 smeren, week 2 smeren en tabletten en week 3 smeren en tabletten. Rest van het gezin alleen smeren. Na 8 weken conclusie dat ik er niet vanaf was. Nu moesten van de dermatoloog ook gezinsleden naast het smeren ook de tabletten. Eerste keer dus alleen gesmeerd en ikzelf wel de tabletten. Behandeling 2) 4x smeren en 2x tabletten. Week 1 ik alleen smeren. Week 2 en 3 allemaal smeren én tabletten en week 4 heb ik alleen gesmeerd. Rest van het gezin heeft nooit ergens last van gehad. Nu 20 weken verder heb ik dezelfde bultjes als jij. Rond de liezen, onderbuik en billen en ook deze vlammen snachts wel eens op. Lijken wel muggenbulten.

Vandaag weer bij dermatoloog geweest. Geen schurft te zien. Denk ook niet dat ik het nog heb maar je twijfelt soms wel. Maar na 20 weken zou er toch wel iemand in het gezin een klacht of meer moeten hebben dus ik ga ervanuit dat het goed zit. Geen algehele jeuk meer (al vrij vlot niet) en dus alleen enkele lokale plekken.

Ben al 20 weken met van alles en nog wat aan het smeren en dus toch maar wat aangevraagd bij de dermatoloog. Die dus ook bevestigde niets meer te zien. Denk dat je het anders ook wel echt weer voelt overal. Dus lokale jeuk is denk ik een gevolg van de behandelingen in combinatie met het hebben van schurft. Want van de behandeling zelf hebben vrouw en kinderen helemaal geen last.

Nu maar hopen dat de huid een beetje hersteld want die bulten zijn gewoon enorme irritatie van schurft, behandeling en het krabben. Lijken wel rode littekens.

Reageren

Voor de mensen die last hebben van paars/rode bulten in liezen/billen/schaamstreek: dit is de variant 'nodular scabies'. Google maar eens en je zult het herkennen. Als je behandeld bent, geen nieuwe gangetjes meer hebt en het op die bulten na allemaal stabiel is, ben je er wel vanaf. Helaas is het heel moeilijk om van die bulten af te komen, het is een heftig allergische reactie op de schurftmijt die niet meteen over is als je van de schurft af bent.

Reageren

@bijnaam of alias die bulten komen mij bekend voor, al heb ik nooit jeuk overal gehad. Mijn handen, armen, oksels, en onderbenen/voeten zijn eigenlijk nooit aangedaan. Het beperkt zich al vanaf het begin tot mijn knie, bovenbenen, schaamstreek en billen. Ik zit overigens op dag 6 van de behandeling en het aantal bultjes neemt elke dag wat toe. Het zal bij de behandeling horen, maar word er niet vrolijk van. Ook omdat sommige bulten enorm jeuken.

@schurftellende Dat had ik inderdaad ook gevonden. Het aantal bulten blijft echter toenemen, ook (juist) tijdens de behandeling. Hoewel dat bij de behandeling kan horen, zou het ook wel eens prettig zijn als er wat schurftbulten verdwijnen. Er vlamt nu zelfs een plek op die al twee maanden zo goed als weg was...

Reageren

Sinds 26 juli heb ik klachten. Het begon met een klein plekje op mijn bovenbeen, vertrouwde het niet. Gelijk aan de bel getrokken, werd afgewimpeld met een ontstoken haarzakje.
    2 weken later had ik heel veel bultjes, ik kreeg een antibiotica kuur, ivm een huidontsteking.
    Na 3 dagen sloeg de kuur niet aan, werd alleen maar erger.
    Toen werd er schurft vast gesteld, behandeld met pillen en zalf. Kinderen alleen met pillen, geen klachten.
    2 weken later kreeg mijn zoontje klachten, moesten terug komen. Op nieuw behandeld (nu 1e behandeling gehad van de 2e keer behandelen), en ik sta in de fik. Alles doet zeer, ik heb geen jeuk, ook niet echt gehad, maar het doet pijn. Als of mijn benen allemaal blaren hebben. Na behandelen zijn de plekjes ook juister erger, zijnvuriger, meer aanwezig. Het worden er dan ook veel meer.
    Het begint met een rood puntje, soort muggenbeet, dan komt er een voxhtblaaje op, deze knapt en het wordt vervolgens een wondje wat amper tot niet geneest. Inmiddels zitten mijn benen helemaal onder.

Hebben er meer mensen zoveel pijn de dag na het behandelen? Worden de plekjes bij jullie ook erger? Ik word helemaal gek, paranoia. Kinderen controleer ik elke dag obsessief.
    Is er dan niets wat dit nare ding op een gemakkelijke manier dood maakt. Met luizen weet ik bijvoorbeeld dat je de haren moet verven met ammonia, dan zijn ze gelijk kapot.
    Is er dan niet iets vergelijkbaars?

Reageren

Hoi,

Een jaar geleden kregen we schurft. We wisten eerst niet wat het was maar we kregen op den duur echt zo veel jeuk, vooral ‘s nachts. Toen we er eenmaal achterkwamen, begonnen met de stappen die je kunt vinden over wassen, en behandelen. We hebben behandeld met permitrine en alles precies gedaan zoals het moest. Zelfs langer! Maar het hielp totaal niet. We kregen het steevast weer na 3-4 weken terug. We hebben elke maand steeds weer behandeld voor enkele maanden lang. Op den duur raakten we het zo zat, dat we verder zijn gaan zoeken.

We vonden studies over etherische olie (tea tree, geranium, palmarosa en kruidnagel) in vitro, in verschillende percentages: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5120413/
    Ze werkten zelfs beter dan permitrine in deze studies dus we besloten dit te gaan uittesten (icm de stappen omtrent kleding, stof, enz). We hebben zelf een behandelplan gemaakt voor ons twee met de datum die we toen hanteerde we gebruikten zo’n 80 gram per keer voor 2 personen.

18 maart — 5% tea tree, 45% neem olie, 50% abrikozen pit
    19 maart — 5% tea tree, 45% neem olie, 50% abrikozen pit
    20 maart — 3% palmarosa, 73% abrikozen pit, 26% druivenpit
    21 maart — 2.5% kruidnagel, 97.5% kokosolie
    22 maart — 2.5% kruidnagel, 97.5% kokosolie
    23 maart — 2.5% kruidnagel, 97.5% kokosolie
    24 maart — 2.5% kruidnagel, 97.5% kokosolie
    25 maart — 2.5% kruidnagel, 97.5% kokosolie
    26 maart — 2.5% kruidnagel, 97.5% kokosolie
    27 maart — 4% geranium, 96% olijf olie

We merkten dat we sterk reageerde op de tea tree en uitslag van kregen dus we gingen over op palmarosa en daarna kruidnagel. Neemolie ruikt echt onwijs sterk en moet je eerst verwarmen voordat je het kunt mengen, met kokosvet (moet je ook smelten maar gaat makkelijker) ging het beter. Olijfolie was ook helemaal goed.
    Na 27 maart hebben we het nog voor twee weken elke 3-4 dagen gesmeerd.

Maar na een paar dagen merkte we al dat de jeuk verdween, wondjes aan het genezen waren en we vonden geen nieuwe tunneltjes meer! Het is na deze behandeling helemaal niet meer terug gekomen en sindsdien geen last meer gehad.
    Ik weet verder niet of dit geschikt is voor kinderen of als je een gevoelige huid hebt. We hebben dit van te voren getest (je mag overigens deze olie nooit puur gebruiken, moet altijd met % gemengd zijn!). We zijn maar gewoon uit wanhoop gaan uitproberen en waren zeer verrast dat dit zo goed werkte. Hopelijk heeft iemand hier iets aan, mocht je echt radeloos zijn en geen enkele behandeling meer werken.

Reageren

Hoi,
    Wat fijn dat deze plek bestaat om steun te krijgen bij elkaar. Ik vind het mentaal een zwarte last. Graag deel ik mijn verhaal met vraag.
    Ik heb niet het hele forum nagelezen… 😅dus mijn excuses als de vraag al meerdere keren is beantwoord.

In juli heb ik foto’s naar mijn huisarts gestuurd nadat ik intense jeuk op mn handpalmen had gehad die dan ongeveer een half uur max. aanhield en dan weer wegging. Verder had ik wat jeuk op eigenlijk alle plekken op mn lijf, inclusief gezicht. Nooit als extreem ervaren eigenlijk en ook absoluut geen opvlamming in de nachten. De huisarts vond 1 plekje op de foto verdacht en heeft toen permetrine voorgeschreven. Dat plekje zat er op het moment van smeren niet eens meer. Is dat überhaupt mogelijk? Zelf vond ik de conclusie wat voorbarig, maar ben toch gaan smeren. Nu, 5 weken later, nog steeds jeuk.

Ik twijfel zelf enorm of het überhaupt scabiës was. Er is geen bron gevonden en mijn man heeft bv 0 klachten. Herkent iemand mijn verhaal waarbij het toch echt scabiës was? Dus af en toe jeuk, maar geen nachtelijke opvlamming en ook geen blijvende plekjes en nooit gangetjes gevonden.

Reageren

Wat fijn dat deze plek bestaat om steun te krijgen bij elkaar. Ik vind het mentaal een zwarte last. Graag deel ik mijn verhaal met vraag.
    Ik heb niet het hele forum nagelezen… 😅dus mijn excuses als de vraag al meerdere keren is beantwoord.

In juli heb ik foto’s naar mijn huisarts gestuurd nadat ik intense jeuk op mn handpalmen had gehad die dan ongeveer een half uur max. aanhield en dan weer wegging. Verder had ik wat jeuk op eigenlijk alle plekken op mn lijf, inclusief gezicht. Nooit als extreem ervaren eigenlijk en ook absoluut geen opvlamming in de nachten. De huisarts vond 1 plekje op de foto verdacht en heeft toen permetrine voorgeschreven. Dat plekje zat er op het moment van smeren niet meer. Is dat überhaupt mogelijk als t een gangetje was geweest?

Ik ervaarde de jeuk vooral als speldenprikjes en t was ook springerig.

Ik ben vooral benieuwd of iemand het herkent, dus geen jeuk ‘‘s nachts en het springerige en ook niet enorm intens ofzo. Nooit gangetjes gevonden en dat echt toch schurft bleek.

Hoe is de diagnose bij jullie eigenlijk gesteld?

Reageren

Als je schurft hebt krijg je meestal wel gangetjes. En ook intense jeuk. En oveal bultjes voornamelijk onder de borsten, oksels, schaamstreek, polsen en voeten.
    De jeuk voel je heel de dag, maar rond vier uur en in de nacht wordt de jeuk steeds erger. Mijn man en ik hebben ook van die grote plekken waar ook over gesproken wordt in dit forum. Wij weten nog steeds niet of dit nu huidschade is of dat daar nog mijten zitten. Wij hebben al vanaf half januari schurft en het is niet weg te krijgen. Afgelopen vrijdag is het weer geconstateerd door de dermatoloog. Ik zou graag meer onderzoek zien naar deze schurftmijt. En helpt teatree echt wel? De apotheek en de dermatoloog zeggen van niet. Wij hebben het uitgeprobeerd en vonden de jeuk wel minder worden. Het zou fijn zijn als daar eens onderzoek naar gedaan werd in een laboratorium. Als het werkt hoef je niet al die ivectimine te slikken en nare zalf voor je huid.
    Je lichaam gaat echt achteruit door de schurft. Ik heb nu al voor de 2e keer griep, in de zomervakantie en nu weer. Het is echt een afschuwelijk beestje.

Reageren

Als je schurft hebt krijg je meestal wel gangetjes. En ook intense jeuk. En overal bultjes voornamelijk onder de borsten, oksels, schaamstreek, polsen en voeten.
    De jeuk voel je heel de dag, maar rond vier uur en in de nacht wordt de jeuk steeds erger. Mijn man en ik hebben ook van die grote plekken waar ook over gesproken wordt in dit forum. Wij weten nog steeds niet of dit nu huidschade is of dat daar nog mijten zitten. Wij hebben al vanaf half januari schurft en het is niet weg te krijgen. Afgelopen vrijdag is het weer geconstateerd door de dermatoloog. Ik zou graag meer onderzoek zien naar deze schurftmijt. En helpt teatree echt wel? De apotheek en de dermatoloog zeggen van niet. Wij hebben het uitgeprobeerd en vonden de jeuk wel minder worden. Het zou fijn zijn als daar eens onderzoek naar gedaan werd in een laboratorium. Als het werkt hoef je niet al die ivectimine te slikken en nare zalf voor je huid.
    Je lichaam gaat echt achteruit door de schurft. Ik heb nu al voor de 2e keer griep, in de zomervakantie en nu weer. Het is echt een afschuwelijk beestje.

Reageren

Nou jaren dit forum te hebben gelezen in de wanhoop naar op een oplossing, wil ik toch reageren.

Ik heb zelf heel lang schurft gehad, kwam er niet vanaf en werd Totaal gestoord.
    8 tot 10 behandelingen (huid naar de klote)
    Stiekem behandelen zodat me vriendin het niet wist.
    Spullen besteld op de chinese markt, noem maar op.
    Uiteindelijk ging her zo ver dat ik 5 verschillende dermatologie heb gezien niemand meer geloofde.
    Ik heb uiteindelijk een brief gestuurd dat ik niet meer wou leven, me hele leven werd beïnvloed en ik was een ander persoon.

Hier op volgende hebben ze mij naar medisch psycholoog gestuurd en die heeft mij verstuurd naar een ggz.
    Ik heb nu anti depressie medicatie en dat heeft mij wel echt heel erg geholpen, de grootste angst gedachte zijn weg gezak. Het is nog niet helemaal zoals het zijn moet maar mijj goed wat ben ik blij.
    Ze zeggen dat de jeuk miss wel voor altijd zal blijven omdat je zenuwen na al dat behandelen een soort optater hebben gekregen.
    Maar een tip, schaam je niet en trek aan de bel. Het is niet voorschut om medicatie te pakken en het heeft je een stukje plezier terug in je leven.

Reageren

Hoi allemaal,

Weet iemand hoe lang post-scabies kan duren? Heb geen gangetjes en kan prima slapen snachts. Heb altijd al een eczeemhuid gehad dus weet niet of mn huid daardoor zo heftig reageert. Ben nu twee maanden verder na de laatste behandeling.

Lijkt meer op een soort uitslag op mn onder armen, heb verder niks bij mn polsen vingers of enkels.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Liefs

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Schurft blijft terugkomen

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe