Hallo allemaal, ik loop nu sinds september met schurft. Heb het waarschijnlijk ergens in een Airbnb opgelopen, maar dit is niet zeker. Ik word er gek van. Was alles iedere dag, houdt mijn huis goed bij qua schoonmaken en zit niet meer op de bank of stoffenstoelen. Het is werkelijk waar een mentale rollercoaster. Eerst dacht de huisarts dat het eczeem was en heeft mij hormooncreme voorgeschreven. Helaas niet het geval. Toen ben ik teruggegaan aangezien de jeuk niet afnam. De volgende huisarts zag de gangetjes en verklaarde dat het schurft was. Zodoende de pillen voorgeschreven. Natuurlijk hebben deze niet geholpen en vervolgens weer terug naar de huisarts. Toen met veel aandringen pillen en creme gekregen. Doordat ik er mentaal volledig doorheen zit, heb ik deze week een doorverwijzing naar de dermatoloog ge-eist. Ik moet en zal iemand treffen die in alle rust met mij meekijkt op mijn lichaam. Ieder plekje, ieder prikje, ieder jeukje geeft zoveel angst. Morgen een afspraak staan.
Ik merk vooral dat mijn rug, vooral bovenrug jeukt. Ik weet niet of dit nu komt door het gebruiken van de creme, zwavelzeep of tea tree olie die ik heb gebruikt of dat het weer terug is. Vandaag natuurlijk weer een prikje ervaren en nu ben ik bang dat daar weer een zwart puntje zit. Hoe ervaren anderen jeuk op de rug na een schurft behandeling? En hoe ervaren mensen die prikjes en het gevoel dat je iets voelt lopen na een permetrine behandeling?
Dit is alles wat we tot nu toe hebben gebruikt, en op dit moment zijn het 2 weken geleden en hebben we geen ongemak.
Dat is een hele apotheek. Kunt u uitleggen hoe u dit gebruikt en wat het precies is? Ik zie ook Vicks. Dat gebruik je als je verkouden bent. Dat zou ik niet op mijn huid kunnen smeren, er zitten grote plekken op die zeer doen en het zou erg branden denk ik.
Aan het begin van augustus 2025 kreeg mijn zoon schurft, maar het werd pas na twee maanden ontdekt. In oktober raakten mijn andere zoon en ikzelf ook besmet. We begonnen met permethrine, één keer per week, en wasten dagelijks al het beddengoed en de kleding op 60°. In de tweede week gebruikten we opnieuw permethrine. In week drie namen we ivermectine en in week vier nogmaals ivermectine, samen met een zwavelzalf (die ik drie dagen lang de hele dag op de huid liet zitten) en douchten we met zwavelzeep. Een week later gebruikten we opnieuw zwavelzalf en zwavelzeep.
Maar wat mij het meest hielp, was mijn vertrouwen in de Heer Jezus. Hij gaf me rust midden in de storm, Hij gaf me nieuwe kracht op de momenten dat ik wilde opgeven, en Hij hield me overeind wanneer ik mijn kinderen met hun aangetaste huid zag. Het was uitputtend, maar door Zijn kracht zijn we hier doorheen gekomen.
Ik las ook dat stress en slechte voeding invloed kunnen hebben op je immuunsysteem, doordat ze de aanmaak van bepaalde eiwitten verstoren die nodig zijn voor de productie van antistoffen. In het onderstaande artikel wordt dat heel duidelijk uitgelegd. God zegene je en helpe je genezen.
(Artikel: A.Vogel – oorzaken van schurft)
Daarnaast deed ik een paar druppels tea tree-olie in mijn beha en gebruikte ik menthol en mentholtalkpoeder op mijn borst. Inmiddels zijn we iets meer dan twee weken (sinds 16-11-2025) vrij van jeuk en wondjes. Ook heb ik de matrassen gestofzuigd en behandeld met een stoomstrijkijzer met azijn. Bij het wassen gebruikte ik azijn in plaats van wasverzachter.
Ik hoop dat mijn korte ervaring je op de een of andere manier kan helpen, want ik weet hoe zwaar het kan zijn. Ik wil je bemoedigen om je zorgen bij God te brengen, de Vriend die nooit faalt. Een warme omhelzing.
PD. Op dit moment 23/11/25 hebben we geen enkele last van jeuk of niks anders in onze lichaamen.
Wat een mooi getuigenis! En wat fijn dat u er zo snel afbent.
Maar mijn man en ik tobben al een jaar. Wij zouden liever met Elia onder de jeneverboom gaan liggen uit moedeloosheid.
Nog even een vraag, waar koop je zwavelzeep, het is het proberen waard.
En weet iemand of schurft ook onder je haren kan zitten bij volwassenen?
Op Amazon kun je veel producten vinden die zwavel bevatten. Wat betreft schurft op het hoofd heb ik gelezen dat het inderdaad kan voorkomen bij kleine kinderen en ouderen, zowel op het hoofd als in het gezicht, vanwege een verzwakt immuunsysteem. Maar mijn negenjarige zoon had het ook op zijn ooglid.
Ik had ook iedere keer maar 1 klein bultje dat een beetje op een insectenbeet leek op mij hand. Dan een paar dagen hiee. Dan een paar dagen niks en dan weer ergens anders. Het jeukt en brandde wel heel erg. Maar het ging daarna ook weer weg dus dacht ik: oh dat is het gelukkig niet. Maar helaas het is het wel! Je merkt vanzelf aan het soort jeuk dat het anders is dan normaal. Ik heb er een foto van gemaakt.
Op je ooglid, wat naar, hoe moet je dat nu behandelen?
Lin, heb jij een foto van de zwavelzeep die jij gebruikt hebt?
Het is allemaal heel lastig die bultjes, want ook weer niet alle bultjes hebben met schurft te maken. Ik heb netelroos ontwikkeld door de schurft. Er is nu een biopt genomen door de dermatoloog. Dit jeukt ook verschrikkelijk. Masr ik ben nog steeds bang dst het toch wel schurft is.
Hier de gevraagde foto, je kan ook veel andere producten met zwavel op Amazon vinden. Veel succes en zegeningen.
Hallo Allemaal,
Ik heb in mei 2023 schurft opgelopen waarschijnlijk in hotel in Spanje. Een 1,5 jaar later kon ik pas echt zeggen dat ik er vanaf was.
Erachter komen dat het schurft was heeft in het begin 5 maanden geduurd. Ik had ontzettend veel jeuk en mijn vriendin helemaal niet, toen we begonnen met behandelen was de jeuk bij mij weg maar bij mijn vriendin begon toen de ellende. Elk lichaam reageert anders.
Wat ik ervan geleerd heb is dat je gelijk moet beginnen met smeren en pillen. Onze huisarts was veel te laks door een mij een halve behandeling voor te schrijven en alleen zalf voor mijn vriendin. Daardoor heb ik wel 4 onnodige smeerbehandelingen gedaan en uiteindelijk een weer een volledige pilkenkuur voor ons beiden met smeren( en steeds de kleding en beddegoed wassen op 60 graden ook natuurlijk). De laatste behandeling hielp uiteindelijk.
Daarna heb ik een half jaar op elk verdacht plekje wat terugkwam of opdook een klein beetje permetrine gesmeerd, just to be sure.
Maar het is een echte mindfuck want ook de schurft die verdwijnt en irritatie van de zalf lijken op een nieuwe besmetting. Na een volledige kuur moet je er ook een beetje op vertrouwen dat het goed is. En na lange tijd voel je het verschil in jeuk tussen irritatie en herbesmetting.
Succes iedereen en hou de moed erin!
Ik heb 3 weken geleden de behandeling opnieuw moeten doen omdat schurft terug kwam. Ik kreeg deze keer pillen en permetrine. De jeuk neemt wel wat af maar komt ook wel weer met vlagen. Nu vind ik net een lijntje tussen mijn vingers en ik twijfel of het een herbesmetting is. Zou dit kunnen komen door post scabiës of is het wel een grote kans dat dit een herbesmetting is? Ik zie verder nog nergens nieuwe lijtjes of bultjes.
Hi allemaal,
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je huid helemaal is hersteld na de behandeling? Heb zelf altijd al eczeem gehad en een gevoelige huid. Ik heb weinig jeuk maar heb het idee dat mijn haarzakjes telkens ontsteken op mijn onderbenen?
Is nu 4 maanden geleden dat ik me heb behandeld, zie ook geen gangetjes ofzo.
Weet iemand of dit post-scabies is? Of dat mijn huid gewoon hekemaal naar de tering is?
Liefs
Ik heb in eerste instantie twee maal de medicijnen kuur gedaan
, was niet afdoende. Daarna de crème tweemaal. Toen ik na de eerste keer creme meteen met natuurlijke middelen aan de slag ging leek dat een hele goede ondersteuning te zijn .
Ik heb een mix gemaakt van: leem olie 5% of iets meer tester olie , 5 procent limon grass olie en 2% kruidnagel olie. Hier smeerde ik me ‘s ochtends en ‘s avonds van top tot teen mee in. Daarover nog een laag aloe vera gel. Daarbij waste ik elke dag al mijn beddengoed en kleren , pyjama etc . Onder de douche aloe vera scrub. Ik had het gevoel dat het doorde aloe vera en de leem olie mix meteen veel beter ging. Ik kan het absoluut aanraden. Ik heb de spulletjes bij Holland en Baret gekocht. Niet om reclame te maken .
Hallo allemaal,
Ik zou even onze ervaring met schurft willen delen op deze site.
Wat wij fout gedaan hebben, en hoe je het het beste aanpakt volgens mij.
Mijn vader heeft het ergens opgelopen. We vermoeden dat hij het heeft opgelopen met te gaan helpen in een parochiezaal waar je die dag mosselen kon gaan eten.
Er hielpen daar toen ook veel jongeren van de Chiro beweging en er werden t-shirts en schorten uitgedeeld voor de mensen die hielpen.
Men vader kennende geeft hij graag iedereen een goede handdruk.
Dit was half september en begin oktober had hij uitslag aan de binnenzijde van zijn benen. Hij dacht dat het een allergische reactie was. En een week later had hij ook uitslag op zijn borst en bovenzijde van zijn rug . S’nachts en s’avonds had hij steeds jeuk en moest hij jeukstillende zalf smeren om te kunnen slapen. Ik ben aan het renoveren en verblijf nog veel bij mijn ouders .Ik begon ook her en der plekjes te krijgen die jeukten en mijn moeder ook.
Alle geluk heeft de huisarts dit snel gezien met een loep , dat er gangetjes waren. En kregen we al de permetrine zalf mee. Mijn vader heeft nog eens naar een andere huisarts geweest (in dezelfde groepspraktijk) en dan kregen we ook de Ivermectine pillen mee.
Dus in het weekend behandelen. De huisarts heeft niets vermeld over je huis kuisen of de auto, enkel over kleding en beddengoed. Zalf smeren en pillen nemen en alle gebruikte kleding en beddengoed in zakken om deze dan te wassen op 60°C. Na 7 dagen nogmaals dit doen. Maar mijn ouders vonden het niet nodig om de 2de maal ook nog eens het beddengoed te verversen. Ze dachten dat de pillen goed genoeg werken en het daarmee opgelost geraakt.
Je kan het al raden binnen de 2 weken hadden we nog last. Alle plekjes waren wel weggegaan, maar er kwamen er terug bij.
Dan ben ik wat gaan opzoeken. Goede raad, lees niet alles op dit forum, enkel mss de laatste pagina’s zijn interessant , want van de verhalen in het begin van dit forum verlies je gewoon de moed en hoop.
De stofzuiger is uw vriend. We hebben de dag ,dat we opnieuw zalf en pillen namen, eerst heel het huis de vloer gestofzuigd , de bovenzijde van de matrassen en kussens gestofzuigd, de zetels en stoelen ook gestofzuigd en de auto ook helemaal gestofzuigd. De tafeloppervlakken met dettolspray en keukenrol gereinigd. We hebben 2 stofzuigers thuis. Eén gebruikten we voor de vloer en de auto , de andere voor de rest.
Als je het beddengoed wisselt , best de matras stofzuigen en dan deze omdraaien (mijn ouders hebben dit niet gedaan) .
Op de info van de medicatie staat de avond van de behandeling het beddengoed wisselen en de ochtend erna het beddengoed wisselen. Ook je kledij die avond en de ochtend erna wisselen (na het douchen) . Steeds een nieuwe handdoek gebruiken.
Ik wisselde elke dag van kleding , de kleding die ik overdag aanhad, op mijn werk aanhad en waar ik in sliep. Mijn ouders deden dit om de 3 dagen.
Op de info die ik had van de dokter staat , kleding op 60°C wassen en als dit niet kan 3dagen in een zak en dan op 40°C wassen. Maar dit is niet correct, ik zou dan minstens 5a 6 dagen het in een zak steken als je ze niet op 60°C kan wassen.
3dagen is voldoende bij ideale omstandigheden, minstens 18°C en een gewone of lage vochtigheid. In een zak kan er geen vocht weg , als er dan zweet is in de kleding stijgt de vochtigheid sowieso.
Ik had teveel op het forum gelezen en uit paniek heb ik grote hoeveelheiden Zwavelcreme en zwavelzeep(Kibrit) gekocht van Soennah dokter. Op het forum lees ik mensen die het zelf mengen. 10grm zwavelpoeder en 90-100 gram vaseline. Ik zou niet weten waar je zwavelpoeder kan kopen.
En dan las ik nog iemand die Tea tree creme en Tea tree olie gebruikte.
Ik heb mij tussen de behandelingen door (steeds op zaterdag).
2 weken iedere avond gewassen met Zwavelzeep en dan ingesmeerd met zwavelcreme(50gr). En dan 2 weken iedere dag van de week ook gewassen met zwavelzeep en dan ingesmeerd met een tube Tea tree creme(50ml) aangelengd met 15 a 20 druppels pure Tea tree olie.Op de duur kreeg ik al allergische reacties door de tea tree olie en ik dacht dat dit door de schurft was.
En dan in het weekend steeds op zaterdag Permetrine zalf en Ivermectine pillen nemen.
We hebben voor zekerheid 4 zaterdagen deze kuur uitgevoerd. Wsl was 3 voldoende geweest.
Doe dit allemaal niet . Ik heb mijn huidbarriere beschadigd. Mijn ouders hebben al die extra zaken niet gebruikt, zij zijn er vanaf en ik kreeg steeds pukkels en puisten bij . ik had wel geen jeuk meer , wel tintelingen op mijn huid en bijkomende puisten en pukkels. Dan ben ik toch bij een Dermatoloog binnengeraakt en hij zei dat ik postschurft heb.
Hij heeft mij Dermovate creme voorgeschreven, dit mocht ik tweemaal per dag smeren.
De puisten en pukkels namen af.
Na 2 weken diende ik hiermee te stoppen , dan de eerste dagen kreeg ik terug pukkels bij. Begon ik al terug te panikeren.
De huisarts zij mij dan dat ik met al dat wassen en insmeren met Tea tree creme ik mijn goede bacteriën kwijt ben op mijn huid. Nu dien ik mij te wassen met milde zeep (hydraterende reinigingsolie van Cerave) en mij iedere dag hydrateren met Hydraterende creme of lotion van Cerave.
De puisten zijn aan het weggeaan. Af en toe komt er is één bij. Maar ze zijn al met de helft geminderd en s’nachts heb ik geen jeuk. Ik voel nog regelmatig tintelingen op mijn huid, maar als ik dit google is dit een symptoom van een verstoorde huidbarriere. Het kan zeker een maand duren voordat mijn huidbarriere terug hersteld is .
Als ik een raad mag geven , zou ik het als volgende doen moest je schurft hebben opgelopen.
Natuurlijk een huisarts of dermatoloog vinden die geen verkeerde diagnose stelt .
Combinatie gebruiken van Permetrine Creme en Ivermectine pillen. Ivermectine is wel degelijk een fel medicijn (volgens mijn dermatoloog) , dit doodt elke parasiet in je lichaam. Ik denk dat die pillen een 3 tal dagen actief blijven in je lichaam.
De dag dat je s’avonds je gaat behandelen. In de dag , alle aangedane kleding en beddengoed in zakken of rechtstreeks in de wasmachine op 60°C wassen.
Ik ging 2maal of meer de week naar de wasserete om rond te geraken. Dan kwam ik daar binnen met 10 vuilniszakken vol met kleding. Plastieke handschoenen aan om de kleding in de wasmachines te steken. De zakken deed ik in een plastiek emmer met deksel, dan handschoenen in de vuilbak en mijn handen ontsmetten met alcoholgel en wasmachines opzetten (waspoeder en dettol in het bakje van wasverzachter) , dan 30 min alles in de droogtrommel op max intensiteit. Een paar truien en mutsen heb ik kunnen weggooien .De droge kleren dan in plastiek bakken.
De dag van de behandeling. Auto stofzuigen , heel je huis stofzuigen op de vloer, je matras en kopkussen (na het verwijderen van het linnengoed) stofzuigen. Als het kan je matras draaien. De auto’s stofzuigen.
Alle oppervlakken van tafels, aanrecht , lavabo in badkamer , bureau met dettolspray reinigen en het doekje of keukenrol weggooien.
Je dient normaal de avond van de behandeling en de ochtend erna het beddengoed te wisselen. Mijn ouders deden enkel de ochtend erna. Ik legde een plastiek op mijn bed na het verwijderen van het beddengoed en legde de ochtend erna vers beddengoed. De plastiek ging dan in een vuilniszak tot volgend weekend.
De ochtend na de behandeling ,
Terug alle gebruikte kledingen, handdoeken en beddengoed in zakken . Ik stofzuigde terug heel het huis en de bedden.
Pas als de kuis rond is , je gaan douchen en de kleren waarin je geslapen hebt ook in zakken en de gebruikte handdoek ook. Dan als je propere kleren aanhebt, pas je beddengoed op je bed leggen.
Elke dag douchen, niet steeds met zeep, steeds een nieuwe handdoek . Als je dit wel doet best met milde zeep (Cerave).
Elke dag van kleding wisselen als dit kan, mijn ouders wisselden om de 3 dagen.
Steeds rondlopen en slapen in volledige kleding , ook kousen. Zodat alleen je handen en gezicht vrij zijn. Dit is om de verspreiding van mijten te beperken.
Optioneel: als je je op dag 1 hebt behandeld , kan je op dag 4-5-6 iedere avond insmeren met zwavelcreme. Of je koopt deze klaar, of je mengt ze zelf. Deze 3 dagen niet douchen.
Zie dat je 72h met een laag zwavelcreme hebt rondgelopen.
Ik wisselde na de behandeling van jas en schoenen ook . Als je deze niet kan wassen , steek ze dan 3 dagen (72h) in de diepvries . Ik stak mijn schoenen in de diepvries en de jas een week in een zak en deze dan wassen op 40°C. Als het niet te koud is kan je ook geen jas gebruiken.
Iedere dag de bovenzijde van je bed stofzuigen , de zetels , stoelen en vloer stofzuigen.
De wasmanden waar het ondergoed in ging kuiste ik steeds als ze leeg waren met de stofzuiger en dan met dettol uit. Vul de wasmachine met een plastieke handschoenen.
In het midden van de week de auto stofzuigen en de oppervlakken van tafels, bureau, aanrecht met dettolspray kuisen.
Dan dag 8 (na één week)
Opnieuw de hele kuis van het huis, stofzuigen, dettolspray, auto stofzuigen. Beddengoed van bed.
Alle kleding die gebruikt is in zakken.
Terug zalf en pillen. Volgende dag opnieuw stofzuigen en kuisen , douchen, proper beddengoed en propere kleding.
Optioneel: Je kan dan dag 11-12-13 nog eens zwavelcreme gebruiken en dan dag 16 nogmaals een kuur nemen pillen en zalf.
Nog een weetje , de dermatoloog zei me dat schurft wat resistenter is aan het worden tegen de permetrine creme, wat je zeker niet mag doen is tussen de behandeling door op bepaalde plaatsen permetrine creme smeren omdat je denkt dat het helpt. Ik heb dit ook gedaan.
Als je niet heel je lichaam insmeerd met permetrine creme , gaan de mijten gewoon naar een ander plekje en dan beginnen ze te wennen aan de permetrine.
Als je na de behandelingen pukkeltjes bij krijgt en geen of amper jeuk hebt , heb je postschurft.
Pukkeltjes die komen en weggaan is ook postschurft.
Bij actieve schurft wordt je wakker van de jeuk en moet je echt krabben want dit gaat niet over.
Heb je geen jeuk , heb je geen schurft.
Ikzelf heb meer psychisch last gehad van de schurft. Bang dat het terugkomt, slecht slapen uit angst dat je wakker wordt van de jeuk. En omdat je hieraan denkt wordt je ook wakker s’nachts , maar niet van de jeuk.
Momenteel zijn de puisten en pukkels bijna weg , nu heb ik precies een insectenbeet aan mijn enkel en heb ik weer bang dat dit schurft zou kunnen zijn. Voor sociaal contact heb ik eigenlijk geen zin, uit angst om terug zoiets op te lopen.
Mijn ouders hebben van niets last meer , geen pukkels of puisten. Zij hebben maar om de drie dagen van kleding en handdoeken gewisseld en maar om de drie dagen gedoucht . En niet overdreven met Tea tree creme .
Panikeer niet en denk niet van “ik geraak hier niet vanaf”.
Ik wens iedereen het beste , en steun elkaar bij moeilijke momenten.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!